Aviseringar
Rensa alla

matte b


Ämnesstartare

{3x+y=18
{2x+2y=21

att få y ensamt på första är lätt, blir ju {y=18-3x. men hur fan gör jag med den där nere där det finns två x och två y? hjärnsläpp [sad] funkar substitionsmetoden?


   
Citera
Ämnesetiketter

puckoboll:

{y=18-3x. men hur fan gör jag med den där nere där det finns två x och två y? hjärnsläpp

Sätt in y=18-3x i den undre.

2x + 2(10-3x) = 21

Förenkla och utveckla...

X=?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

X=?

jag fixade den, minns dock inte hur[rolleyes]


   
SvaraCitera

Myksa:

Sätt in y=18-3x i den undre.

Eeeeelller

multiplicera den övre med 2 och subtrahera från den undre

(2x+2y)-(6x+2y) = 21-36
4x = 15

Edit: humm, känns som om detta blev fel på nåt sätt...


   
SvaraCitera

y=21-2x/2

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad var ens uppgiften?


   
SvaraCitera

puckoboll:

funkar substitionsmetoden?

Det är väl något fundamentalt du borde ha provat innan du postade? Annars har du väl i princip inte försökt på uppgiften ens.
3x + y = 18 <=> y = 18-3x

Stoppa in 18-3x istället för y i den andra ekvationen:
2x + 2y = 21
=> 2x+2*(18-3x) = 21
=> 2x + 36 - 6x = 21
=> 4x = 15
=> x = 15/4

edit:
ok, missuppfattade frågan. Du hade försökt använda den. Men det spelar ingen roll vilken faktor som står bakom y, för du vet fortfarande att y = 18-3x.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är väl något fundamentalt du borde ha provat innan du postade? Annars har du väl i princip inte försökt på uppgiften ens.

Man måste vara säker på att nåt fungerar innan man testar det ju. =) Annars kan man misslyckas.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Man måste vara säker på att nåt fungerar innan man testar det ju. =) Annars kan man misslyckas.

I vanliga fall. Men avsnittet om ekvationssystem i Matematik B går bara igenom ett eller två sätt att lösa dem på.


   
SvaraCitera

& jag ska läsa D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Det är väl något fundamentalt du borde ha provat innan du postade? Annars har du väl i princip inte försökt på uppgiften ens.

grejen är den att additionsmetoden & substitionsmetoden kommer först i kapitlet efter som jag råkar ha hört en genomgång på, så nej, jag hade inte provat den för det skulle tydligen göras på ett annat sätt. kind of en sista utväg.

sylar:

edit:
ok, missuppfattade frågan. Du hade försökt använda den.

nej, [rolleyes]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

SRBCCCC:

Vad var ens uppgiften?

att få ut x och y? alternativt göra om till k-form, minns inte[crazy]


   
SvaraCitera

puckoboll:

att få ut x och y?

Du fick ju ett svar på det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

2{3x+y=18
{2x+2y=21

6x+2y=36
2x+2y=21

6x+2x=57
8x=57
x=7.125
y=3.375


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SRBCCCC:

Du fick ju ett svar på det.

ja? vad är problemet?


   
SvaraCitera

puckoboll:

ja? vad är problemet?

Är du riktig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SRBCCCC:

Är du riktig

nej jag är ett tvättäkta troll


   
SvaraCitera