du delar med 4,9,skyfflar över skiten så formeln blir 0 och kör pq bara
Okej, jag har inte riktgit fått lära mig reglerna för när man tar roten ur bråk och upphöjt osv.. ska försöka igen..
Holymacarony:
vilket kommer typ i matte D
jupp, läste just klart den
värdeuppgift:
jupp, läste just klart den
jäjä, alltså, kan du lösa uppgiften också så du kommer fram till rätt svar? för för mig funkar det fan inte... får panik på den här skiten
Tror inte du ska göra med pq-formeln, prova något annat sätt.
värdeuppgift:
x1=(90/4.9)/2 + roten ur( (90/4.9) /2 )^2)-200)
x2=(90/4.9)/2 - roten ur( (90/4.9) /2 )^2)-200)
Holymacarony:
, svaret ska vara 2,6s och 15,6..
ennie:
svaret ska vara 2,6s och 15,6..
man ska få två svar enligt PQ formeln!!!
En fråga bara; om det står (45/4,9)^2 Tar man och kvadrerar båda talen? För om jag sedan ska ta (45/4,9)^2-(200/4,9) blir det ju fel.. Det är där allting går åt helvete
värdeuppgift:
man ska få två svar enligt PQ formeln!!!
du får två negativa rotuttryck (ej matte b)
värdeuppgift:
man ska få två svar enligt PQ formeln!!!
hjälp mig! jag har matteprov imorn ju..
till Holymacarony: nästan aldrig finns det såhär krångliga uppgifter på prov. om du kan lösa normala ekvationer så är det chillll.
Jag klarar den inte
fyfan, alldeless för svårt för mig ;o
Men bara kör den i pq-formeln?
Annars kan du väl köra kvadratkomplettering?
HobGoblin:
Annars kan du väl köra kvadratkomplettering?
Problemet är att vi inte har fått lära oss kvadratkomplettering.. Ser att det finns i boken, och det är så dåligt och opedagogiskt förklarat.. Vår lärare har bara tagit sig tid att förklara pq-formeln..
Men om den här uppgiften typ bara går att lösa med kvadratkomplettering så tror jag inte det kommer på provet.. Det är bara ett g-prov imorn iofs..