Aviseringar
Rensa alla

Matte C hjälp?


Ämnesstartare

Hej, jag har precis kommit igång med matte C och vi har börjat med bl.a kvadratrotsmetoden, nollpunktsmetoden ch lösningsförmeln....

Skulle vara jätte snällt om någon förklarade hur man tänkte i följande uppgifter
4x²=8x

(x+1)(x-1)=0

3y²-12y+15=0

4(3-3x)(8-2x²)=0
Tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

MaraboUu:

4x²=8x

1. Skriv exvationen på BLABLA=0 form vilket ger:
4x² - 8x = 0

2. Eliminera koefficienten för variabeln av högsta grad. I det här fallet genom att dividera bägge leden med 4:
x² - 2x = 0

3. Finns ju väldigt olika metoder men det är väl trevligt att bryta ut x:
x (x - 2) = 0
Då ser man att x är antingen 0 eller 2 för att satisfiera ekvationen.


   
SvaraCitera

Förresten! [surprised]

MaraboUu:

bl.a kvadratrotsmetoden, nollpunktsmetoden ch lösningsförmeln

Jag vet inte om "min" metod motsvarar någon av de där. Jag gör bara som jag hade gjort...


   
SvaraCitera

MaraboUu:

3y²-12y+15=0

Myksa:

1. Skriv exvationen på BLABLA=0 form

Behövs inte.

Myksa:

2. Eliminera koefficienten för variabeln av högsta grad.

Alltså dividera med 3. =>
y²-4y+5=0
Sedan får du kolla upp pq-formeln eller liknande i boken. Det där ska vara rakt av exemplet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas mina tankar hjälper.. det är kladdigt, ja vet.

MaraboUu:

4x²=8x

4x^2 = 8x
4x^2 - 8x = 8x - 8x
4x^2 - 8x = 0
x^2 - 2x = 0
Pq-formeln.
x^2 + px + q = 0
x1 = p/2 + roten ur ((p/2)^2 - q)
x2 = p/2 - roten ur ((p/2)^2 - q)

MaraboUu:

(x+1)(x-1)=0

(x+1)(-1) = 0
vad krävs det för att produkten av två faktorer ska vara 0? Jo, en av faktorerna är 0.
antingen är x+1 = 0 eller x-1 = 0
likaså:
x1 = -1 + 1 = 0 x = -1
x2 = 1-1 = 0 x = 1

MaraboUu:

3y²-12y+15=0

3y*2 - 12y - 15= 0
Pq-formeln:

y^2 - 4y - 5 = 0

MaraboUu:

4(3-3x)(8-2x²)=0

antingen ska 4(3-3x) = 0 eller (8-2x^2) = 0
12-12x = 0
x=1
(8-2x^2) = 0
8 - 8 = 0
2x^2 = 8
x = 2


   
SvaraCitera

Myksa:

Då ser man att x är antingen 0 eller 2 för att satisfiera ekvationen.

zmarto där!


   
SvaraCitera

Tözen:

zmarto där!

Tack! [smile]
Fast jag är nog inte så smart egentligen. [sad]
Men det finns ju trix. Att exempelvis använda sig av ordet "satisfiera" ger alltid några poäng... [ops]


   
SvaraCitera

Myksa:

"satisfiera" ger alltid några poäng...

sant,men har man kommit till satisfiera så kan man nog lösa ekvationen rätt och få poäng.


   
SvaraCitera

Tözen:

sant,men har man kommit till satisfiera så kan man nog lösa ekvationen rätt och få poäng.

Det värsta som finns är nog om man försöker använda riktiga termerna och det blir fel. DÅ har man nog gjort bort sig... =/


   
SvaraCitera

Myksa:

Det värsta som finns är nog om man försöker använda riktiga termerna och det blir fel. DÅ har man nog gjort bort sig... =/

jag har matte D tenta på fredag och kommer faila så hårt att jag borde ta livet av mig innan så jag slipper skämmas över resultatet.


   
SvaraCitera

Tözen:

jag har matte D tenta på fredag och kommer faila så hårt att jag borde ta livet av mig innan så jag slipper skämmas över resultatet.

Dubbel - [no-no]
Om du visste hur många tentor jag har skrivit under förhållanden som "kommer faila så hårt att jag borde ta livet av mig innan så jag slipper skämmas över resultatet" och ändå har jag klarat mig och ibland har det till och med gått bra.
Förresten har du gott om tid på dig.
Det gäller att plugga rätt bara. Hitta typexemplen från extentor eller kursboken och lär dig dem.
Och du är ju dessutom en av de smarta på den här sidan så de där fixar du nog. [cheers]


   
SvaraCitera

Tözen:

matte D

Jag kanske kan hjälpa med vissa tal. Kan inte lova något dock, viss matte kan jag - annan är jag helkass på... [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohh tack vad snälla ni är ni är jätte duktiga verkligen... men
jag förstår absolut inte det här medd nollpunktsmetoden, alltså(x-1)(x+1) och det där...

Alltså om jag har talet:

(x-3)(x+4)=0

hur ska jag tänka sen... här fastnar jag! ni kan gärna kladda ner hur ni tänker så jag hänger med lite..

Tack igen!

Pussar


   
SvaraCitera

Myksa:

Jag kanske kan hjälpa med vissa tal. Kan inte lova något dock, viss matte kan jag - annan är jag helkass på...

1-3?


   
SvaraCitera

MaraboUu:

(x-3)(x+4)=0
hur ska jag tänka sen... här fastnar jag! ni kan gärna kladda ner hur ni tänker så jag hänger med lite..

"Någonting" * "någonting = 0
Om det är lika med noll måste den ena av två delarna vara noll.
Om (x-3) ska vara lika med noll så måste x vara lika med 3.
Samma sak för (x+4) - där måste x vara -4.

Tözen:

1-3?

Det där går inte på negativa talserien. [n] Jag har bara läst ren reella positiva skalan och en del imaginära tal...
Men miniräknaren sade -2. [smile]


   
SvaraCitera