Aviseringar
Rensa alla

Matte C - Hjälp mig!


Ämnesstartare

Halloj, läser på Matte C just nu och den här uppgiften är från Matte A vilket jag har glömt totalt på hur det fungerar. Det handlar om parantesen och här är vad jag minns:

+ (+2) = +
- (-2) = +

+ (-2) = -
- (+2) = -

Och detta står från uppgiften:
3 x (-2) x (-1) x () = -3 x -2 x -1 x -0 = -6?

Facit säger att svaret är 0. Men för i helvete, stå upp och hjälp till för fasiken!


   
Citera
Ämnesetiketter

Oh Den här kan jag!

Dold text: Eh


   
SvaraCitera

Hm... Man ska typ korsa dem för att räkna ut det [crazy]


   
SvaraCitera

Hundvalp:

3 x (-2) x (-1) x ()

Vad är det där i höger? ska det vara något mellan parenteserna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Hm... Man ska typ korsa dem för att räkna ut det

Fanskapet driver mig till vansinne. Någon som kan förklara på hur det fungerar?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Andante:

Vad är det där i höger? ska det vara något mellan parenteserna?

Nej, det är () vilket betyder 0 väl.


   
SvaraCitera

Jag önskar jag kunde minnas. Läser inte matte iår. Heter den delen i boken nåt särskilt?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men eftersom 3 x (-2) blir -6^2 .... det är väl så man ska räkna det och inte korsvis?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skoja bara! ska ändra

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 3 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men eftersom 3 x (-2) blir -6 .... det är väl så man ska räkna det och inte korsvis?


   
SvaraCitera
Imgood

alla tal gånger 0 blir 0


   
SvaraCitera

Hundvalp:

Nej, det är () vilket betyder 0 väl.

Allt gånger 0 blir noll.

Därav:

Hundvalp:

Facit säger att svaret är 0.

(om jag förstått det rätt.)


   
SvaraCitera

Hundvalp:

Nej, det är () vilket betyder 0 väl.

Varför inte bara skriva "0" isåfall?

Hursomhelst är det bara att räkna ut varje sida om likhetstecknena för sig och sedan flytta över dessa.

Något måste vara fel iaf om ()=0, för jag antar att x är ett multiplikationstecken och inte en variabel?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hundvalp:

:))))

I ditt fall blir det ju isåfall 0=0=-6, vilket ej stämmer :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schism:

Allt gånger 0 blir noll.

Ah, nu kom jag på det. Det var rätt.

Sagitta:

Men eftersom 3 x (-2) blir -6 .... det är väl så man ska räkna det och inte korsvis?

Men talen med 0 på multiplikation blir 0 på svaret. T.ex:
2 x 2 x 2 x 2 x 0 =
16 x 0 = 0

:))))


   
SvaraCitera

Andante:

I ditt fall blir det ju isåfall 0=0=-6, vilket ej stämmer :S

frågan måste varit; 3 x (-2) x (-1) x (). alltså ingen ekvation. -6 måste varit det han fick fram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andante:

Något måste vara fel iaf om ()=0, för jag antar att x är ett multiplikationstecken och inte en variabel?

x-tecknet är multiplikation. Men det ska vara rätt. Alltså svaret är 0.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Helt jävla simpelt

Hot dog dirr på statoil snart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skojar du ? om () betyder 0 så är det självklart att hela talet blir 0 ? :S det e nog något man lär sig i början av 2an eller ngt 😛


   
SvaraCitera

schism:

frågan måste varit; 3 x (-2) x (-1) x (). alltså ingen ekvation. -6 måste varit det han fick fram.

Jaha, då förstår jag. Tack [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

glennsan91:

skojar du ? om () betyder 0 så är det självklart att hela talet blir 0 ? :S det e nog något man lär sig i början av 2an eller ngt 😛

Jag vet, men det är den tomma parentesen jag funderade på. Det är såklart svaret blir 0, det är typiskt barnrumpmatte det där.


   
SvaraCitera