Aviseringar
Rensa alla

Matte E prov


Ämnesstartare

Tja!
Jag läser matte E just nu och jag kan praktiskt taget alla moment just nu (bara så ni vet att ni kan skicka vilken typ av uppgift som helst). Ska ha provbanksprov om lite mindre än en månad. Ni som har haft provbanksprov (typ som nationella), hur löd de svåraste frågorna ni fick, eller typ hur var dem? (om ni minns)


   
Citera
Ämnesetiketter

gianki:

Jag läser matte E just nu och jag kan praktiskt taget alla moment just nu

jag läser matte på högskolan o kan mer. (bara så du vet är jag bättre än du). jag har haft provbanksprov förut. dom svåraste frågorna var inte ihoplödda utan man häftar ihop pappret med svåraste frågan tsm med resten av provet. dom var svåra


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

mjeh kommer ej ihåg


   
SvaraCitera

fusk!

vad heter din lärare? jag tänker ringa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

(bara så du vet är jag bättre än du)

haha, menade inte att jag kunde ALL matte, utan typ alla typer från Matte E. Ja du... ditt svar var inte så mkt till hjälp, men tack ändå :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

fusk!

vad heter din lärare? jag tänker ringa!

Alla sådana prov är olika, så fusk äre inte 😉


   
SvaraCitera

gianki:

(bara så ni vet att ni kan skicka vilken typ av uppgift som helst).

räkna med att få massa matte A tal nu hehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

(bara så du vet är jag bättre än du).

[love]


   
SvaraCitera

Jag hade en sån här typ:

Man har ett klot med radien R. Genom centrum på det borrar man en cylinder med radien r = R/3, hur mycket blir kvar av det ursprungliga klotet? (Egentligen inte svår, men man måste ändå tänka lite)


   
SvaraCitera

Annars är det väl alltid bra att kolla på lite överkursgrejer, typ behärska svårare integraler än vad kursen kräver, samt lite mer generella diffekvationer. Även bra att vara väldigt säker på att tillämpa kedjeregeln i vissa problem med förändringshastighet, de brukar gilla att krångla ihop något med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Även bra att vara väldigt säker på att tillämpa kedjeregeln i vissa problem med förändringshastighet, de brukar gilla att krångla ihop något med det.

Ah tack fett schysst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Jag hade en sån här typ:

Man har ett klot med radien R. Genom centrum på det borrar man en cylinder med radien r = R/3, hur mycket blir kvar av det ursprungliga klotet? (Egentligen inte svår, men man måste ändå tänka lite)

Är svaret 11/12?


   
SvaraCitera

Prince_Of_Persia:

Är svaret 11/12?

Jag kommer inte ihåg, tyvärr, men det låter inte riktigt rätt.

Men tänk på att cylindern gör så att klotet blir kortare, eftersom det ju tar bort allt på kanterna, fram tills att klotets snittytsradie är > R/3, så sätt upp integralen över intervallet för klotet minus cylinderns volym.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Jag kommer inte ihåg, tyvärr, men det låter inte riktigt rätt.

Men tänk på att cylindern gör så att klotet blir kortare, eftersom det ju tar bort allt på kanterna, fram tills att klotets snittytsradie är > R/3, så sätt upp integralen över intervallet för klotet minus cylinderns volym.

Kom på vad jag hade gjort för fel nu, haha 😛 Förstod att jag inte kunde ha rätt då jag inte har läst matte e ^^


   
SvaraCitera