Aviseringar
Rensa alla

Matte hjälp trigonometriska funktioner


Kaayi
Ämnesstartare

har ett tal på engelska, nån som kan hjälpa?

Determine the smallest value of the function
f(x) = ((2sin(3x))/3)-x ( 2sin(3x) dividerat på 3 minus x )
on the interval 1-2


   
Citera
Ämnesetiketter
Kaayi
Ämnesstartare

eftersom jag inte har en aning om vad jag ska göra så förklara gärna varje ni gör i varje steg.. :p


   
SvaraCitera

Kaayi:

har ett tal på engelska, nån som kan hjälpa?

http://www.wolframalpha.com/input/?i=f%28x%29+%3D+2%2F3+sin%283+x%29-%282+x+sin%...

Är det talet du frågar efter?


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

nej, hela "2sin(3x)" ska vara dividerat med 3 och sen ska det bara vara minus x efter..


   
SvaraCitera

Kaayi:

nej, hela "2sin(3x)" ska vara dividerat med 3 och sen ska det bara vara minus x efter..

http://www.wolframalpha.com/input/?i=f%28x%29+%3D+2%2F3+sin%283+x%29-%282+x+sin%...

Sådär?


   
SvaraCitera
Kaayi
Ämnesstartare

ne.. såhär:

1/3(2*sin(3x)) - x
eller som jag skrev
((2*sin(3x))/3) - x

bara ett bråk, minus ett x.


   
SvaraCitera

f(x) = 2/3 sin(3 x)-1/3(2*sin(3x)) - x = -x

Eftersom att 2/3 sin(3 x) = 1/3(2*sin(3x))

Minsta blir då -2


   
SvaraCitera

Det finns två metoder:

Den mindre exakta är att du matar in hela ekvationen i Wolfram Alpha eller liknande och plottar en graf, då kan du se om du hittar den minsta punkten på det viset.

Den mer exakta är att du deriverar funktionen (jag skrev hur du gör i den andra tråden, är det något du undrar över så fråga) och ser om är lika med noll någonstans i intervallet. Är den det så kan nollstället mycket väl vara minpunkten. Är den inte det kan du bara räkna ut funktionens värde för 1 och 2 och se vad som är lägst.


   
SvaraCitera

iddqd:

Den mer exakta är att du deriverar funktionen

Finns beskrivet hur man deriverar steg för steg på wolfram alpha om man är osäker på det, men i det här fallet så var det bara att förenkla funktionen [cute]


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

Finns beskrivet hur man deriverar steg för steg på wolfram alpha om man är osäker på det, men i det här fallet så var det bara att förenkla funktionen

Fast jag är rätt säker på att hon menade 2sin(3x)/3-x och inte en omskrivning på -x.


   
SvaraCitera

iddqd:

Fast jag är rätt säker på att hon menade 2sin(3x)/3-x och inte en omskrivning på -x.

f(x) = 2/3 sin(3 x)-2sin(3x)/3-x = 2/3 sin(3 x) - 2/3 sin(3 x) - x = -x ? [cute]


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

2/3 sin(3 x)-2sin(3x)/3-x

det har hon dock aldrig skrivit. det i parentesen är bara en förklaring av funktionen.


   
SvaraCitera

iddqd:

det har hon dock aldrig skrivit. det i parentesen är bara en förklaring av funktionen.

JAHA!!! ((2*sin(3x))/3) - x [blush]


   
SvaraCitera

kulturmarxisten:

JAHA!!! ((2*sin(3x))/3) - x

ja, så tolkade jag det som och det var det hon skrev i sin andra tråd också.


   
SvaraCitera

iddqd:

ja, så tolkade jag det som och det var det hon skrev i sin andra tråd också.

Varför skriver hon två trådar om samma sak [sad]


   
SvaraCitera