Aviseringar
Rensa alla

Matte tal


69690.. ska snart börja med matte D så det här var inte alls nå konstigt/svårt[no-no]


   
SvaraCitera

sylar:

Antalet sätt tavlorna kan placeras på väggen om man exkluderar krokarna är 7! sätt också. Då om man utgår från båda permutationerna så blir det 7! * 7! = 2*7*2*6*2*5*2*4*2*3*2*2 sätt att hänga upp tavlorna på.

Det där går inte ihop, 7! * 7! = 7^2*6^2... osv

Och det spelar ingen roll i vilken ordning man väljer krokarna, så ditt resonemang där på slutet förstod jag inte. Man allt annat var rätt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aroon:

Om vi har 7 tavlor 4 krokar då.

7*6*5*4=840 va? var längesen jag gjorde sånt här.


   
SvaraCitera

aroon:

Det där går inte ihop, 7! * 7! = 7^2*6^2... osv

Och det spelar ingen roll i vilken ordning man väljer krokarna, så ditt resonemang där på slutet förstod jag inte. Man allt annat var rätt 🙂

Jag räknade även på att tavlorna kan sättas upp på 7! sätt fast med olika krokar på de olika positionerna. Tänk dig att du kan sätta upp tavlorna på 7! sätt. Då kan varje tavla i varje position även ha en annan krok.

Tyckte att det lät för enkelt att bara ta de inbördespositionerna för tavlorna, som förstås blir 7! : )

edit: du kanske menade att alla krokar är identiska?


   
SvaraCitera

Jag kan ta en till kombinatorikuppgift.

Det finns sammannlagt 20 medlemmar på UM. Dessa medlemmar har bestämt sig för att ha en grupp moderatorer på 4 personer. På hur många sätt kan denna grupp bildas bland UM's medlemmar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Det finns sammannlagt 20 medlemmar på UM.

stämmer ej


   
SvaraCitera

ennie:

7*6*5*4=840

Japp var det jag sökte.

sylar:

Jag räknade även på att tavlorna kan sättas upp på 7! sätt fast med olika krokar på de olika positionerna. Tänk dig att du kan sätta upp tavlorna på 7! sätt. Då kan varje tavla i varje position även ha en annan krok.

Om man ska sätta upp dem och först väljer krok och sen tavla så blir det som du säger, men nu var jag bara intresserad av hur tavlorna satt efter man satt upp dem inte i vilken ordning man sätter upp dem i. Det handlade om hur det ser ut och hur många val man har 🙂


   
SvaraCitera

ennie:

stämmer ej

Ok, vi omformulerar det till, "Det finns sammanlagt 20 vettiga medlemmar på UM."


   
SvaraCitera

sylar:

Det finns sammannlagt 20 medlemmar på UM. Dessa medlemmar har bestämt sig för att ha en grupp moderatorer på 4 personer. På hur många sätt kan denna grupp bildas bland UM's medlemmar?

20!/(20-4!)*4!

Nått sånt typ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Ok, vi omformulerar det till, "Det finns sammanlagt 20 vettiga medlemmar på UM."

tack mmyvcket bättre


   
SvaraCitera

aroon:

20!/(20-4!)*4!

Nått sånt typ?

Det där ska vara rätt jo. Så länge inte både du och jag har fel.
Kombinatorik kan vara förrädiskt trots allt. [rolleyes]

Såhär hade jag gjort. Det finns 4 möjliga platser.

Plats 1 kan väljas på 20 sätt.
Plats 2 kan väljas på 19 sätt.
Plats 3 kan väljas på 18 sätt.
Plats 4 kan väljas på 17 sätt.

20*19*18*17

Sedan finns det 4! som kan ha samma inbördes ordning. Dividerar det ovanstående med 4! för att få bort detta.

(20*19*18*17) / 4! <=> (20*19*18*17) / 4*3*2 <=>
(5*19*18*17) / 3*2
<=> (5*19*9*17) / 3
<=> (5*19*3*17) / 1 = 3*5*17*19

Vi måste skapa en tråd med matematikproblem [cool]


   
SvaraCitera

sylar:

Sedan finns det 4! som kan ha samma inbördes ordning. Dividerar det ovanstående med 4! för att få bort detta.

Men jag tog ju gånger... bara för att du var noga med att säga att det var "hur många sätt kan denna grupp bildas", så vilken ordning vi väljer platserna alltså spelar roll. Och det blir då 4! fler sätt att välja på.

Om man bara är ute efter slutresultatet så blir det bara 20*19*18*17 alternativ, medan jag nu sa 20*19*18*17*4*3*2 eftersom ordningen spelar roll då vi kan bilda gruppen på olika sätt. (samma sak som med tavelproblemet, ja egentligen skulle väll kanske admin posterna vara olika då)

... ja man blir rätt snurrig om man tänker för mycket...


   
SvaraCitera

aroon:

Men jag tog ju gånger...

Sättet du skrev det på ger uppfattningen av att du multiplicerar nämnaren (vilket blir division).
20!/(20-4!)*4! = 20!/(16!*4!)

Fast du hade ju rätt om du gjorde så.

aroon:

Om man bara är ute efter slutresultatet så blir det bara 20*19*18*17 alternativ, medan jag nu sa 20*19*18*17*4*3*2 eftersom ordningen spelar roll då vi kan bilda gruppen på olika sätt. (samma sak som med tavelproblemet, ja egentligen skulle väll kanske admin posterna vara olika då)

Men om ordningen spelar roll så hade det snarare blivit division med 4! än multiplikation. Eftersom det inte kan bli fler möjligheter med en grupp som finns på mindre sätt.

Det absolut största svaret är trots allt: 20*19*18*17
Jag kom även att tänka på att samma grupp kan bildas flera gånger. Exempelvis person 1,2,3 och 4 kan bildas på olika platser i gruppen. Detta tar man bort och inte lägger till.

aroon:

Men jag tog ju gånger... bara för att du var noga med att säga att det var "hur många sätt kan denna grupp bildas", så vilken ordning vi väljer platserna alltså spelar roll. Och det blir då 4! fler sätt att välja på.

Tänk på att detta är en grupp som skapas dock. Deras inbördes positioner spelar roll i detta sammanhang. En grupp tar inte hänsyn till inbördes positioner, utan vilka personer det är.

Om vi har fyra platser: "O O O O" varav 10 medlemmar ska slåss om. Då anser jag följjande gruppering:
{P1, P2, P3, P4} och {P2, P1, P3, P4} som samma grupp. Därav så multiplicerar man inte resultatet eftersom det då framstår som att det blir fler sätt att bilda gruppen om man begränsar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ångesttråd nr.1


   
SvaraCitera

sylar:

Sättet du skrev det på ger uppfattningen av att du multiplicerar nämnaren (vilket blir division).

Skriver alltid paranteser om jag menat nått sånt... det gör man väll alltid?

sylar:

{P1, P2, P3, P4} och {P2, P1, P3, P4} som samma grupp.

Samma grupp men jag menade att dom "bildats" på olika sätt vilket gör att det blir flera sätt. Men jag tänkte säkert fel nånstans.. men det var så jag tänkte.


   
SvaraCitera