Aviseringar
Rensa alla

Mattehjälp


Ämnesstartare

Någon som är duktig på matematik och kan hjälpa mig? Läser matte b och hatar det 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

1+1=2


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag med.


   
SvaraCitera

guardian_angel:

hjälpa mig?

Md vad?


   
SvaraCitera
jonta

Cacaoxo:

1+1=2

mattegeniet [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriv talet direkt istället...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill inte skämma ut mig nu, men vår lärare har inte lärt oss ett skit och är allmänt förbannad! Men i alla fall ..

TALET ÄR: bestäm ekvationen för en linje som går genom
a) punkten (-2,5) och har k=3
b) punkterna (-2,5) och (3,15)
c) punkten (4,3) och har k = -0,5

Kan någon göra en uträkning på detta? Så jag får en överblick! vet det där med y = kx + m .. men det blir bara knas när jag gör! HJÄLP [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

guardian_angel:

y = kx + m

guardian_angel:

a) punkten (-2,5) och har k=3

Det är ju (x,y) och i a) har du fått tre av de fyra variablerna. Bara att sätta in och räkna ut.
5 = 3 * (-2) + m
5 = (-6) + m
m = 11
Ger:
y=3x + 11

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

guardian_angel:

b) punkterna (-2,5) och (3,15)

Ger:
5 = -2k + m
15 = 3k + m

Det där är ett jättelätt ekvationssystem. Måste finnas något exempel som är väldigt likt det där i din mattebok...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

guardian_angel:

c) punkten (4,3) och har k = -0,5

Som a). Det där ger.
3 = -0,5 * 4 + m
3 = -2 + m
m = 5
Ger:
y = -0,5x + 5

Sedan när du löser sådana där tal så ska du alltid sätta in dina ursprungsparametrar för att kontrollera att det stämmer. Det är ett absolut måste om du sitter och skriver prov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i a och c så är det ju bara m som fattas så det blir ju bara som en vanlig enkel ekvation.
I b däremot så fattas både k och m, men k kan du lätt räkna ut och sen är det bara att räkna ut m som i a och c.

k= förändring i y-led/ förändring i x led, alltså (15-5)/((3-(-2))= 10/5=2


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Sedan när du löser sådana där tal så ska du alltid sätta in dina ursprungsparametrar för att kontrollera att det stämmer. Det är ett absolut måste om du sitter och skriver prov.

Tack för svaren! Gick på handledning idag tre timmar innan provet, det gick finemang och känner mig riktigt nöjd [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

guardian_angel:

Tack för svaren! Gick på handledning idag tre timmar innan provet, det gick finemang och känner mig riktigt nöjd [smile]

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera