Aviseringar
Rensa alla

Mattehjälp? Ett rop på hjälp


Ämnesstartare

Hejhej!

Sitter och gör matteläxan, ungdomar.se har aldrig förut svikit mig i att få mattehjälp.
Hur kan  3-4(5-2) bli -9? Och hur kan 6-2(-2) bli 10?!

Tacksam för svar!


   
Citera
Ämnesetiketter

6-2(-2)=10 kan stämma ifall du först räknar ut -2(-2) som är lika med +4 (eftersom minus x minus = plus), sedan lägger du till 6an och talet blir då 6+4 =10, detsamma gäller 3-4(5-2), räkna först ut -4(5-2) = -12, ta sedan 3-12 = -9, hoppas du förstod!


   
SvaraCitera

Kom ihåg att alltid räkna ut parentesen först i ett sådant tal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack vad glad jag blir att du hjälper mig.

Men förstår inte på 3-4(5-2)

Borde det inte då bli 4 (som då blir gånger eftersom det står framför en parantes) gånger 5 gånger -2 som då blir -4(20-8) om du förstår vad jag menar? Vilket blir -12 + -4 = -16

och -16 + 3 = 13

Men man kanske ska ta -4(5-2) som blir 20 -12 (och -4an som stog innan parantesen har smält ihop med parantesen) som sedan blir +3-12=9

haha listade ut det själv under inläggets gång


   
SvaraCitera

StarsAreBlind: Borde det inte då bli 4 (som då blir gånger eftersom det står framför en parantes) gånger 5 gånger -2 som då blir -4(20-8)

om du räknar sådär så räknar du ju multiplicerat med 4 två gånger, och så står det ju inte

antingen kan du räkna 4(5-2)=4*(3)=12
eller 4(5-2)=(20-8)=12


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att rätta både dig och mig ska svaret bli -9 inte 9

Som jag sa räknade jag ju ut det, men tack ändå


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:
För att rätta både dig och mig ska svaret bli -9 inte 9

Som jag sa räknade jag ju ut det, men tack ändå

menar du mig? räknade inte ut hela talet åt dig utan sa hur du skulle tänka vid parantesen enbart...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

menar du mig? räknade inte ut hela talet åt dig utan sa hur du skulle tänka vid parantesen enbart...

swagern#1:
Kom ihåg att alltid räkna ut parentesen först i ett sådant tal.

Förlåt men skulle vilja fråga er om en sak till

'' Skriv talet 150 som en produkt av ett primtal ''.
Jag vet att ett primtal endast kan delas med 1 och sig själv, men nu förstår jag inte riktigt '' en produkt? '' en produkt är ju resultatet av summa + summa.


   
SvaraCitera

StarsAreBlind: en produkt är ju resultatet av summa + summa.

nej, produkt är vad man får om man använder sig av multiplikation http://sv.wikipedia.org/wiki/Produkt_ (matematik)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

nej, produkt är vad man får om man använder sig av multiplikation http://sv.wikipedia.org/wiki/Produkt_ (matematik)

Åh, då har jag blandat ihop det. Men är fortf. lika förvirrad


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:

Åh, då har jag blandat ihop det. Men är fortf. lika förvirrad

står det bokstavligt talat att du ska skriva det som en produkt av ett(!) primtal? annars hade jag tolkat det som att du ska dela upp det talet i primtal bara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

'' Skriv talet 150 som en produkt av ett primtal ''

har även problem med

'' Beräkna och svara i grundpotensform: 3,2 x 10^3 x 2 x 10^-5 ''

För det första fattar jag inte, hur går jag tillväga för att få 150 som en produkt av ett primtal? Ska jag ta två primtal gånger varandra som ska bli 150?

Och detdär med grundpotensform, hur fan går jag tillväga?
Har suttit jättelänge nu 🙁

Blivande_japan:

står det bokstavligt talat att du ska skriva det som en produkt av ett(!) primtal? annars hade jag tolkat det som att du ska dela upp det talet i primtal bara


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:
'' Skriv talet 150 som en produkt av ett primtal ''

För det första fattar jag inte, hur går jag tillväga för att få 150 som en produkt av ett primtal? Ska jag ta två primtal gånger varandra som ska bli 150?

jag hade tolkat uppgiften som att du skulle dela upp det i primtal (vilket kan vara mer än ett tal), så ja, minst två tal som gånger varandra blir 150

StarsAreBlind:
 
Och detdär med grundpotensform, hur fan går jag tillväga?
Har suttit jättelänge nu 🙁

har du tittat något på potenslagarna? med grundpotensform menar de att du ska förenkla talet så mycket som möjligt (men fortfarande behålla 10^) 
kanske är lite otydlig, men titta lite på potensreglerna en stund så kan du fråga igen om du inte förstår


   
SvaraCitera

troll Rodnar


   
SvaraCitera

StarsAreBlind: '' Skriv talet 150 som en produkt av ett primtal ''

Det här var dåligt formulerat av den som skapade uppgiften, en produkt består per definition av minst två tal. Jag tror som Blivande_japan att du ska dela upp det i flera primtal tills alla primtal gånger varandra blir 150.


   
SvaraCitera