Aviseringar
Rensa alla

matteproblem


Ämnesstartare

hej, jag behöver lite hjälp med förklaring utav några problem. jag har svårt för matte och speicellt geometri så det uppskattas ifall ni förklarar på ett lättförståeligt sätt 🙂

problem 1:
en pool är 4 dm hög och 2 m bred. en hink rummer 10 liter, hur många hinkar vatten måste man hälla i poolen för att fylla den helt?

problem 2:
en låda har rymddiagonalen 1m3, hur stor är den/vilka mått kan den ha?

problem 3:
ett glaspaket har måtten (begränsingsarean?) 1 dm, 2 dm, 2,5 dm. en glas har måtten 7.2cm2, 10cm, hur många glassar får plats i paketet?

problem 4:
kalle har en tandkrämstub som räcker i ett halvår, när han tar tandrkäm så kommer 24 cm kräm ut, hur stor är öppningen?

sen undrar jag om nån har något tips om hur man lär sig omvandla cm, dm, dl, cl osv osv på enklast sätt?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

fannylicious:

en pool är 4 dm hög och 2 m bred. en hink rummer 10 liter, hur många hinkar vatten måste man hälla i poolen för att fylla den helt?

2 meter = 20 decimeter
1dm^3 rymmer 1 liter vatten.

Volymen på poolen är 20*20*4 = 1600 dm^3
Alltså rymmer poolen 1600 liter.

1600 / 10 = 160
Slänger man i 160 hinkar så fyller man poolen exakt.

fannylicious:

sen undrar jag om nån har något tips om hur man lär sig omvandla cm, dm, dl, cl osv osv på enklast sätt?

Utgå från meter. Då vet du att en decimeter är 1/10 så stort, en centimeter 1/100, en millimeter 1/1000.

5.75 meter = 5.75 * 100 centimeter = 575 centimeter.

Samma med volym. När du är ute och krökar så kanske du har med en 25:a vodka (=25cl). För att göra om det till milliliter, multiplicera med 10. För att göra om till deciliter och liter dividera med 10 och 100.


   
SvaraCitera

fannylicious:

sen undrar jag om nån har något tips om hur man lär sig omvandla cm, dm, dl, cl osv osv på enklast sätt?

Hur SI prefixen fungerar är bra att kunna.

Prefix "centi": Multiplicera talet med tio upphöjt till minus två (10^-2) för att få fram enheten utan prefix.

SI prefix --> Centi-liter <-- SI enhet
Exempel: 2 centiliter i liter
Utläses: 2 * 10^-2 ==> 2 * 0.01
2 centiliter = 0.02 liter

För en lista över prefix och deras värden se:
Wikipedia: SI-prefix


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera