Aviseringar
Rensa alla

Max Martin får svenska Polarpriset


Ämnesstartare

Idag 10 februari tillkännagavs det att vårt svenska popunder Max Martin kommer att få det så eftertraktade POLAR-priset. Utdelningen kommer att ske i juni. 

Vad som inte alla kanske känner till är att det bara är två artister/kompositörer som toppar amerikanska Billboard-listan vad beträffar topplaceringar. Det är John Lennon/Paul McCartney (Beatles) och det är Max Martin.

Om jag inte minns fel så har MM prickat in 21 förstaplaceringar medans John Lennon  har 26 och Paul McCartney  har 32. 

Vat tycker du om vårt svenska popunder? Man behöver liksom inte vara popfreak för att förstå att MM är ett underbarn.

Några länkar
Svenska Dagbldet - Max Martin om Polarpriset: En ära

Svenska Dagbladet - Fem sidor av Max Martin

bigOriginal.jpg?preset=AlmaArticleHeader


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Aldrig hört talas om faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Aldrig hört talas om faktiskt.

skön merit


   
SvaraCitera

Antingen vad det han eller Ricky Martin jag satte på radion, började dansa när jag var fem år. Måste fråga min mor.


   
SvaraCitera

Är det han som har gjort Kevins nya låt?


   
SvaraCitera

det är alltid kul när det är svenskar som får prestigepris 🙂


   
SvaraCitera

aldrig hört talas om haha o bryr mig inte heller haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles: Aldrig hört talas om faktiskt.

Max Martin har bl a skrivit och producerat musik åt Britney Spears, Celine Dion, Bon Jovi, Backstreet Boys, A-ha, NSYNC, Usher, Pink, Katy Perry, Pitbull, Justin Bieber, Ariana Grande och Darin Zanyar.

Hans 21 topplaceringar på amerikanska Billboardlistan är...

max_martin.png


   
SvaraCitera

kunde inte ha brytt mig mindre, varför ska folk som gör tråkiga hits premieras? 


   
SvaraCitera

Jag känner mig så tältprojekts- radikal just nu alltså


   
SvaraCitera

POLARPRISET TILL SILLSTRYPARN!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Hans 21 topplaceringar på amerikanska Billboardlistan är...

Hade ingen aning, inte min typ av musik dock.


   
SvaraCitera

coolers


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gratulerar 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: kunde inte ha brytt mig mindre, varför ska folk som gör tråkiga hits premieras?

Jag startade inte den här tråden för att diskutera artisterna som Max Martin skrev text och musik till och producerade därför dom är i mina ögon "tämligen" ointressanta eftersom jag själv är inne på 60-, 70- och 80-talsrock. Utan det intressanta vad beträffar just Max Martin är att han lyckats göra så oerhört många låtar samt produktion av dessa som just blivit topplaceringar för väldigt mycket kända artister.

Bara för att en artist har sålt många plattor så inneär inte det automatiskt att artisten är totalt ointressant. Ett exempel är LED ZEPPELIN som sålt bortåt 1/2 MILJARD album globalt och är troligen en av de grupper som stod mest på scen under 70-talet dvs de framförde flest livekonserter. Med det gör ju knappast gruppen mindre intressant. Led Zep har väl snarare uppnått kultstatus idag. Detsamma med gruppen PINK FLOYD som totalt låg 889 veckor (drygt 17 år) 1973-1988, 2011 och 2014 på amerikanska Billboardlistan.

Istechetvåpunktnoll: POLARPRISET TILL SILLSTRYPARN!!

Har aldrig hört talas om någon "sillstrypare" såvida du inte tänker på Ulf Dageby men han har väl knappast gjord något av värde sedan han lämnade Nationalteatern i början av 70-talet. Han har väl somnat in för gott.


   
SvaraCitera