Aviseringar
Rensa alla

Medborgarlön?


Ämnesstartare

MarcusKing:

"Om det ska finnas en stat"...

Ja, exakt. Varför är det nödvändigt i ett samhälle som har en stat om det ej är i ett statslöst sådant? Det är inte som om människor får serverat något för sig i ett anarkistiskt samhälle? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rent teoretiskt är jag JÄTTEFÖR, men vet för lite om hur det skulle fungera i praktiken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ja, exakt. Varför är det nödvändigt i ett samhälle som har en stat om det ej är i ett statslöst sådant? Det är inte som om människor får serverat något för sig i ett anarkistiskt samhälle? 

Om Sverige ska ha en stat eller något annat land eftersom det är tydligen nödvändigt att ha en stat så tycker jag att medborgarlön ett bra sätt att ge tillbaka till folket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: det är tydligen nödvändigt att ha en stat

... Så i tider som dessa är du inte anarkist, med andra ord? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

... Så i tider som dessa är du inte anarkist, med andra ord? 

Menar ur ett samhällsperspektiv så behövs det tydligen en stat... Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Slarver, tråd finns redanIcke!  http://ungdomar.se/forum/thread/medborgarloen-ett

Det där är ingen poll. Icke!


   
SvaraCitera

NiklasW: Finns väl en anledning till varför tanken inte praktiseras runt om i världen.

Den praktiseras visst, och så vitt jag vet är det väl på väg att införas i Schweiz.

I Indien har regeringen valt att utföra basinkomst i utvalda industriområden. Faktum är att det hade oerhört positiv effekt och slog hål på många myter. I följande klipp vid 8:08 går föreläsaren igenom förväntningarna och resultaten på den införda basinkomsten.


   
SvaraCitera

Hell, Alaska införde basinkomst 1982.  http://www.globalincome.org/English/BI-worldwide.html


   
SvaraCitera

S3ON:

Det där är ingen poll. Icke!

Bah, pollar är för töntar


   
SvaraCitera

GladBlinkCool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag ska betala allas lön så vill jag ju också att alla jobbar för mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Om jag ska betala allas lön så vill jag ju också att alla jobbar för mig.

du hannte tänkt på att du också får lön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du hannte tänkt på att du också får lön

Jag lär ju knappast få ens halva den lön jag får idag, med andra ord, en dålig deal.


   
SvaraCitera