Aviseringar
Rensa alla

Medborgarlön


Ämnesstartare

Är det en rimlig lösning för att anpassa oss till det minskade behovet utav mänsklig arbetskraft då det mesta sakta mak börjar skötas via teknologiska lösningar eller är det bara flumkommunistiskt dravel som är nationalekonomiskt ohållbart?

För er som inte fattar var medborgarlön, eller basinkomst som det också kallas, handlar om, så är det i runda slängar som följande: man slopar alla bidrag, så som a-kassa, sjukersättning etc, och ger istället en subvention till samtliga medborgare.

I Sverige finns det en intresse-förening med en handfull säten runt om i landet  där man vill till ta upp frågan i sig, debattera och finna en lösning på hur det hela skulle funka i praktiken. Browsa runt på hemsidan för att få reda på mera, eller gå med i facebookgruppen "Medborgarlön istället för arbetarlinjen". Inom den svenska politiken så har det varit främst MP som förespråkat detta. 

Jag tycker detta är vettigt främst pga. att, som facebook-gruppen antyder, arbetslinjen är en förlegad väg att gå i dagens och framtidens samhälle. Man måste kunna garantera individens jämställdhet i samhället, oavsett förutsättningar. Det finns såklart motargument, men jag vill verkligen inte sprida nyliberal/moderat/småaktig/skitbajs-länkar här så ni får kolla upp det själva.

Så diskutera och ställ frågor, detta är fan i mig en intressant och aktuell samhällsfråga!

Habibu.png


   
Citera
b1son

100% för

enda frågan e: kmr folk vilja ta jobb som städare & dylikt om d fins medborgarlön (måste ställa dn  typiskt kapitalistiska frågan först)????


   
SvaraCitera

njä pga alla behöver ej denna peng, och det skulle ju dessutom urvattna vår ekonomi känns det som. 


   
SvaraCitera
time
 time

böghög: enda frågan e: kmr folk vilja ta jobb som städare & dylikt om d fins medborgarlön (måste ställa dn  typiskt kapitalistiska frågan först)????

Vet inte om allas förstaval av yrken är just städare, men jag köper inte idéen om att alla skulle sitta hemma och ta det lugnt. Människor mår bra av att jobba, av att umgås med människor och vara aktiva - folk VILL ju ha jobb. Folk ska kunna må bra om de inte har jobb för tillfället också, och inte behöva leva på existensminimum. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

böghög: enda frågan e: kmr folk vilja ta jobb som städare & dylikt om d fins medborgarlön (måste ställa dn  typiskt kapitalistiska frågan först)????

Det kan ju såklart ingen veta exakt hur det kommer att sluta. Men eftersom det kallas för "BASinkomst" så kan man även se det som en en inkomst för det allra mest väsentliga för att klara av dagen, dvs. mat, värme och boende. Har man pengar endast för det så kanske man vill ha ett jobb också, för att kunna leva ett mer anständigt liv.

isola: njä pga alla behöver ej denna peng, och det skulle ju dessutom urvattna vår ekonomi känns det som.

Men låt oss säga att att basinkomsten är progressiv, därav blir det bara en formalitet att subventionera till välbärgade. Och hur skulle det kunna urvattna ekonomin... gör inte alla transfereringar det redan?


   
SvaraCitera

Misstänker att det skulle undergräva Sverige nationalekonomiskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Yamaha biker: Misstänker att det skulle undergräva Sverige nationalekonomiskt.

Hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan ju inte bara säga att det kommer gå åt pipsvängen utan att åtminstone ha en liten förklaring.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

Hur?

Istechetvåpunktnoll: Du kan ju inte bara säga att det kommer gå åt pipsvängen utan att åtminstone ha en liten förklaring.

Nu har jag fördjupat mig i begreppet "medborgarlön" men jag tycker systemet är bra som det är idag. För de som jobbar och har en fast anställning behöver vi ju inte fördjupa oss nämnvärt i.

De arbetslösa som går på A-kassa likaså. Staten betalar.

De sjukskrivna/förtidspensionerade/mammalediga osv likaså - staten betalar.

Kvar är gruppen som är arbetslösa och som inte får A-kassa och som idag bl a går på socialbidrag. Målet måste ju vara för att få ekonomin ur ren nationalekonomisk synpunkt att gå ihop att alla jobbar och betalar skatt. Frånsett de som av olika orsaker inte kan jobba typ sjukskrivna, mammalediga, handikappade, förtidspensionerade osv.

Eller hur tänker du?


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera

tja man har visat att det fungerar, på ett plan. det var nån studie där man gav pengar till hemlösa och detta höjde deras livskvalitet så pass att de blev billigare för samhället (lägre kostnader för sjukvård och ordningsmakt). man kan dock inte bortse från konsekvenserna som en kraftigt utvidgad utjämningspolitik skulle ha för långsiktiga incitament; hur ett ekonomiskt bidrag påverkar enskilda personer i akuta lägen kan inte utan vidare översättas till allmän politisk princip.


   
SvaraCitera

för övrigt har jag svårt att säga om sådan jämlikhet öht är förenlig med ett monetärt system.

är dock spontant för medborgarlön. det kan i bästa fall vara ett slags kil in i glipan mellan värde/produktivitet och privatliv, dvs en bot mot alienationen och i förlängningen en frigörelse av dolda resurser som kan ge äkta tillväxt. så vi kan åka ut i rymden sen.


   
SvaraCitera

JAg tycker inte att alliansen gör ett bra jobb, inte för att jag tycker att de rödgröna gör det heller. Sverige fungerar inget vidare och ja med ett samhälle där utveckligen går snabbt framåt så ökar arbetslösheten men jag tror att företagare blir mer villiga att anställa om det finns rätt förutsättningar för det och om man ser att folk i arbete är något positivt.

Idag är allting så högt beskattar och det gynnar inte samhället att kunna utvecklas och om det är dyrt för en arbetsgivare att anställa personal än att köpa en robot så väljer man roboten såklart. Det är därför som det är som det är i Sverige just nu.

Jag är för en högerpolitik men så som det är idag behöver det inte betyda att jag gillar det som vi har idag, alliansen har gjort ett rätt så bra jobb men det är inte tillräckligt och så som våran politik fungerar idag så behövs det stora förändringar och något nytt parti.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

 gör inte alla transfereringar det redan?

Men då ska vi väl inte ge bidrag till folk som inte behöver det?

Ser en viss nytta med detta men endast om det ges till folk som tjänar under en viss summa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ser en viss nytta med detta men endast om det ges till folk som tjänar under en viss summa.

Givetvis, det är väl det som kanske är den största frågan med medborgarlön, hur man skall distribuera den och främst till vilka. Lönegräns? 


   
SvaraCitera