Aviseringar
Rensa alla

Media/Foto


Ämnesstartare

Någon som vet om det finns någon bra utbildning efter gymnsiet som man kan söka som har Foto eller Media?! [smile]


   
Citera

Vart bor du?
Hur långt är du villig att pendla?


   
SvaraCitera

Medialinjen ska försvinna vad jag har hört.
Foto finns väl på rätt många estetiska program.


   
SvaraCitera

Fotoskolan i Lund har en ettårig utbildning som verkar sjukt rolig, är i samma lokaler som dem:) Man kan sen om man vill gå fortsättningskursen på ytterligare ett år^^


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Japanen går någon mediarelaterad utbildning, lockar in henne här.

Blivande_japan:

media


   
SvaraCitera
time
 time

Det skulle underlätta om du t e x kunde berätta för oss var du bor och såna grejer.


   
SvaraCitera

Pegamixel:

Medialinjen ska försvinna vad jag har hört.

På gymnasiet ja.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

På gymnasiet ja.

Oj, smarto jag är. Läste inte "efter gymnasiet", läste "till".
Skyller på min "morgon"trötthet.


   
SvaraCitera
time
 time

Oj, jag läste också till gymnasiet. Pegamixel och jag är visst på samma morgontrötthetsnivå. [blush]

Kan då meddela att efter en snabb sökning på www.studera.nu där jag kryssade av sökning efter kurser och alltså bara letade efter program egentligen bara hittade ett program på universitetsnivå som erbjöd ungefär vad du efterfrågade.

Det är Medie- och kommunikationsvetar-programmet - PR, opinionsbildning & omvärld på 180 hp. Programmet erbjuds hos Göteborgs universitet och går inte att ta på distans.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Japanen går någon mediarelaterad utbildning, lockar in henne här.

[cool]

läser till civilingenjör i medieteknik. det är verkligen ingen "fotoutbildning" men det finns många här med fotointresse och sektionsgrupper man kan gå med i där de sysslar med foto.

utbildningen finns förutom på kth vid linköpings universitet.
för att kunna söka till den här på kth krävs att du läst matte e och fysik b.

du kan välja mellan lite olika inriktningar, t ex ljud, grafisk teknik (tryckteknik osv) eller rörlig bild.
dock är det väl mest den tekniska biten som man är inriktad på.
på t ex "felix stör en ingenjör" så var det en kille som läst civilingenjör i medieteknik som programmerade specialeffekter i film.

på kth:s hemsida står det såhär:

"Du kan till exempel arbeta inom tidnings- och förlagsbranschen, filmproduktionsföretag, grafisk industri, tv- och radioföretag. Du kan även arbeta med inköp, utveckling eller driftsättning av tekniska lösningar, produktionssystem eller informationshanteringssystem för musik, film, audio och video. Många medieteknikingenjörer är konsulter eller egna företagare. Det finns även ett stort behov av medieteknikingenjörer som undervisar och forskar."

detär ingen flumutbildning direkt (om man inte frågar en del andra civilingenjörer vill säga), men du får iaf ett välbetalt jobb sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Vart bor du?
Hur långt är du villig att pendla?

Jag bor i Göteborg men vill gärna flytta till en annan stad och plugga..


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Medie- och kommunikationsvetenskap

Detta finns även i Gävle, i ett program som heter "Politik och medier", 180 hp. Då läser man det och statsvetenskap och lite andra smågrejer som propaganda i film och retorik.

Tror man kan läsa det upp till D-nivå i Gävle. Medie- och kommunikationskunskapen alltså [cute]


   
SvaraCitera
time
 time

Baader_Meinhof:

Då läser man det och statsvetenskap och lite andra smågrejer som propaganda i film och retorik.

Ack, om de ändå haft det i Uppsala. Det hade varit kul. Och en rolig grund för läraryrket om det nu är det jag ska satsa på sen, etc etc.

Jag vet inte, känslan jag fick av TS var att det skulle gå mer åt fotohållet och att retorik och statsvetenskap kanske inte var prio 1. Alla kan ju inte vara timeisrunningout.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Jag vet inte, känslan jag fick av TS var att det skulle gå mer åt fotohållet och att retorik och statsvetenskap kanske inte var prio 1. Alla kan ju inte vara timeisrunningout.

Om hon vill skulle hon ju kunna läsa bara det, eftersom a-krusen är 30 hp, det är ju en termin i alla fall. Faast, antagligen ovärt att flytta 50 mil för det [bigsmile] Det är ju lite media i alla fall, tänkte jag [blush] Så att hon vet sina alternativ [blush]

timeisrunningout:

Ack, om de ändå haft det i Uppsala.

Upptåget tar inte så lång tid till Gävle [wink]


   
SvaraCitera