Aviseringar
Rensa alla

Medicin


Ämnesstartare

Vetefan var denna tråden skall ligga [mad]

Är "deprimerad" och äter just nu SSRI. Åt en period för ca ett år sedan Citalopram men fick en massa biverkningar, bla. mardrömmar, så nu har jag fått Cipralex utskrivet istället men dessa tabletter ger mig också mardrömmar. Just nu drömmer jag mardrömmar varje natt utan undantag, och då jag varit utan medicinen några dagar (typ om jag har glömt den) märker jag att mina tvångstankar som jag annars får någon enstaka gång kommer oftare och starkare (det handlar om ganska otrevliga tankar, t.ex. får jag för mig att jag ska ta stavmixern och trycka in min lillasysters hand i den) och jag kan nästan få panikångestattacker. Lite onödig info med tanke på det jag egentligen vill skriva men nu blev det så.

Hur som helst tänker jag sluta med denna medicinen och vill börja med annan. Tror inte det är deprimerad jag är, är bara totalt omotiverad till att göra saker (inkl. sånt som är roligt) och skiter i hur det går med mitt liv, och SSRI är inte precis en medicin som hjälper mot sånt, det är mer en lifesaver som trubbar av alla dina känslor när du är riktigt nere och gör dig till en zombie.

Min mor funderar på om jag inte har ADD (som visserligen inte heter så längre, men..) och jag har läst på lite och ja, jag tror faktiskt att jag har det. Är diagnosticerad med AS redan men känner igen mig lika mycket i ADD-kriterierna.

En läkare i skåne som min mor pratade med trodde att Concerta kunde vara någonting för mig. Vill göra en utredning och försöka få Concerta utskrivet.

Men skulle också vilja ha någonting ångestdämpande utskrivet, samt sömntabletter så jag kan ordna min sömn.

Vilka mediciner tror ni skulle fungera tillsammans med Concerta? Om det ens går att kombinera några bra. Är sugen på Stilnoct men tror inte man ska ta det tillsammans med ångestdämpande. Och biverkningarna ska inte vara så trevliga, men man ska visst slippa dem om man tar tjack samtidigt (Concerta innehåller ju nästan amfetamin, och sen finns ju metamina som innehåller tjack).
Kan man slippa biverkningar om man samtidigt går på Concerta eller vad tror ni?

Vet inte riktigt vad det är jag vill fråga, kan nån leda in mig på rätt spår?

Hela inlägget är förresten ganska flummigt, men fingrarna skrev utan att hjärnan hängde med. Är lite emotionellt instabil för tillfället.[sad] Tack ändå.


   
Citera

En i taget är oftast allra bäst...

Nästan som om du tror piller är lösningen...
Prova concerta om du har ADHD/ADD, de kan göra en stor skillnad...
speciellt hur du ser på andra människor. Men tillslut måste du ändå ta itu med all skit ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Multifacetterad :

Jag vet att piller inte löser problemen, men jag vill klara halvåret som är kvar tills jag flyttar från mitt behandlingshem. Efter det får det väl bli som det blir, är ganska stor risk att jag kommer börja missbruka igen men vill iaf klara grundskolan med okej betyg. [sad]


   
SvaraCitera

partelow:

missbruka igen

Hitta ett missbruk som hjälper dig... concerta är inte alls illa som så...
frågan är väl om du är en stark person?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Multifacetterad:

Hitta ett missbruk som hjälper dig... concerta är inte alls illa som så...

Missbruk är aldrig bra, vad det än är man missbrukar [sad]

Multifacetterad:

frågan är väl om du är en stark person?

Ibland, ibland inte. Tycker alltid så jävla synd om mig själv och är väldigt destruktiv, har missbrukat både droger och sex (faktum är att jag fortfarande missbrukar sex [sad]) men bestämmer jag mig för att sluta t.ex. knarka så brukar det inte vara så svårt.


   
SvaraCitera

partelow:

aldrig bra

Tru...

Se de från den enkla sidan... antingen tar du itu med allt.
Eller så får du hjälp att orka ta itu med allt.
Eller så tar du inte itu med allt.

Dock, vissa missbruk är värre än andra...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Multifacetterad:

Väljer att inte ta tag i nåt [cry]

Och ja jo iofs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och nu blev det fel med citeringen också [cry]


   
SvaraCitera

Då är frågan hur långt de kommer gå innan du träffar botten :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[sad]


   
SvaraCitera

Citalopram och Cipralex är i princip samma medicin så att du får biverkningar även av den senare är allt annat än konstigt.

Enkelt uttryckt ger Cipralex samma effekt vid halva dosen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

Citalopram och Cipralex är i princip samma medicin så att du får biverkningar även av den senare är allt annat än konstigt.

Jo jag vet det, Cipralex är en vidareutveckling av Citalopram och ska ha exakt samma effekt men mindre biverkningar, dock får jag äckliga mardrömmar även av denna medicin men inte lika hemska som tidigare.


   
SvaraCitera

Multifacetterad:

Nästan som om du tror piller är lösningen...

Om du syftar på ADHD så är piller garanterat lösningen. As a matter of fact så är centralstimulerande den enda "lösningen" på ADHD. Alla som inser vilket stor handikapp det är fattar det.

Multifacetterad:

Men tillslut måste du ändå ta itu med all skit ändå.

Ta itu med allt skit? Specifiera gärna...
ADHD har inget med attityd eller rädslor att göra som du får det att låta som. Just nu resonerar du likadant som följande: "Du kan bli hjälpt av smärtstillande för dina avsågna ben, men någon gång måste du ta itu med all skit."

Multifacetterad:

Då är frågan hur långt de kommer gå innan du träffar botten :/

Utan medicin för ADHD så går man ganska garanterat i botten flera gånger i livet. Så det är totala motsatsen, utan medicin så är det nära 100% att allt skiter sig.


   
SvaraCitera

sylar:

Jag kan mestast i världen om ADHD samt medicinering av sagda diagnosbarn!!!

De är en del av lösningen, inte lösningen.
Concerta är definitivt awesome om man vill gå ner i vikt eller köra 18 timmar i streck.

men som hjälp mot koncentrations svårigheter... så hjälper dom.

Hjälper, inte löser.

Se helheten, mkay?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

ADHD

Visserligen har jag inte ADHD, men håller med dig om det där!

Har en nära vän som har ADHD och det finns inte en chans att han skulle kunna 'ta hand i problemen' så att säga, men medicin funkar bra.


   
SvaraCitera