Aviseringar
Rensa alla

Medicin


Multifacetterad:

De är en del av lösningen, inte lösningen.
Concerta är definitivt awesome om man vill gå ner i vikt eller köra 18 timmar i streck.

men som hjälp mot koncentrations svårigheter... så hjälper dom.

Hjälper, inte löser.

Se helheten, mkay?

Denna post förklarade inte din tidigare idioti.

Se helheten? Det säger personen som säger att viktnedgång är en garanti för de som tar Concerta.

partelow:

Har en nära vän som har ADHD och det finns inte en chans att han skulle kunna 'ta hand i problemen' så att säga, men medicin funkar bra.

Det är förståeligt också eftersom det är biologiskt omöjligt. Det går inte att underlätta vardagen utan medicinen. Det är som att försöka köra till ICA utan ratt.


   
SvaraCitera

sylar:

utan ratt.

FYI, jag har kört bil utan ratt, behövde bara ett spärrskaft och att de gick jävligt sakta. Win var de också. (Bra jämnförelse också)

Tonen var ungefär:

"get a grip, get medicated, do your best or you'll get screwed"

sylar:

viktnedgång

Read:

Multifacetterad:

är definitivt awesome

Sluta göm dig bakom svårigheter.
Sluta skylla på svårigheter.
Se dem som hinder.
Ta dig över hindren.
Gå vidare.

(gör en checklista av de där å ha den i bakfickan)
(och ta hjälp av mediciner om de hjälper)

:*


   
SvaraCitera

partelow:

Är "deprimerad" och äter just nu SSRI. Åt en period för ca ett år sedan Citalopram men fick en massa biverkningar, bla. mardrömmar, så nu har jag fått Cipralex utskrivet istället men dessa tabletter ger mig också mardrömmar.

Som Musknuten sade så är de i princip samma sak. Man lyckades ta bort en molekyl från citalopram som inte gjorde något och fick sålunda fram något som var starkare, men i princip är samma sak. I Sverige används främst citalopram eftersom det är 'beprövat' och eftersom det är billigt i och med att patentet gått ut och s.k. generiska preparat finns tillgängliga (märkesmedicinen heter Cipramil).

partelow:

och då jag varit utan medicinen några dagar (typ om jag har glömt den) märker jag att mina tvångstankar som jag annars får någon enstaka gång kommer oftare och starkare

SSRI-mediciner är långtidsverkande och att råka hoppa över en tablett sällan ger nog inga problem - men det är inte bra att du glömmer att ta den i flera dagar. Det kan ge s.k. utsättningssymptom: man mår dåligt som fan. När man slutar med SSRI skall det göras med en långsam nedtrappning på någon månad eller så. Därtill bör man göra det i konsultation med sin läkare.

partelow:

Hur som helst tänker jag sluta med denna medicinen och vill börja med annan.

Annan medicin? Medicin mot vad?

partelow:

Tror inte det är deprimerad jag är, är bara totalt omotiverad till att göra saker (inkl. sånt som är roligt) och skiter i hur det går med mitt liv

Det låter som depression, alternativt att vara i en svacka. Men med tanke på att du berättar att du lider av tvångstankar och längre ned påstår att di behöver ÅD och sömnpiller så är du antingen deprimerad eller så överdriver du och gnäller.

partelow:

och SSRI är inte precis en medicin som hjälper mot sånt, det är mer en lifesaver som trubbar av alla dina känslor när du är riktigt nere och gör dig till en zombie.

Oj.. Låter som om du misstar SSRI-mediciner med en rejäl dos Theralen. Jag vet inte riktigt vem som kommit på att SSRI-mediciner skulle vara avtrubbande så till den milda grad att man blir en zombie. Det är otroligt vanligt att folk äter antidepressiva och det är ingenting man märker på folk. Sedan så kan man ställa sig frågan huruvida någon som är deprimerad kan märka om antidepressiv medicin är avtrubbande då man är ganska trubbad i allt annat än nedstämdhet som deprimerad: och det är ju något man vill bli av med!

Personligen så känner jag mig inte mer avtrubbad nu än jag gjorde innan medicinen. Däremot så gör den att jag har mindre ångest och att livet känns mindre menignslöst. Det gör mig inte till en zombie - men det är tillika ingen mirakelmedicin.

SSRI används mot depressioner, ångest av olika slag och i vissa fall mot smärta. Man vet inte riktigt hur fan det funkar, men det hämmar kroppens återupptag av seratonin, vilket man tror har något samband med ångest och nedstämdhet att göra.

partelow:

Är diagnosticerad med AS redan men känner igen mig lika mycket i ADD-kriterierna.

Vad är AS? Asbergers syndrom?

partelow:

Men skulle också vilja ha någonting ångestdämpande utskrivet, samt sömntabletter så jag kan ordna min sömn.

Ångestdämpande och sömntabletter är knark. Jag vet inte hur gammal du är eller hur snäll din läkare är men om du går och ber om det finns det en risk att du går därifrån med ett recept på Atarax om du tjatar för mycket. Beskriv dina symptom och gör vad läkaren säger åt dig, och om hen anser att du är i behov av ÅD eller sömnpiller kommer du få det. Är du ung och inte diagnosticerad med
någon rolig störning kommer du antagligen bli ombedd att sköta din sömn ordentligt också. Enligt de regler som finns skall alltid sömntabletter ges i kombination med s.k. sömnträning.

partelow:

Vilka mediciner tror ni skulle fungera tillsammans med Concerta? Om det ens går att kombinera några bra. Är sugen på Stilnoct men tror inte man ska ta det tillsammans med ångestdämpande.

Är sugen på Stilnoct? Man går inte riktigt till doktorn och säger "Hej, jag är sugen på lite zolpidem, recept plx?". Huruvida mediciner passar ihop eller inte är doktorns och inte ditt problem. De har inte läst en massa farmakologi för inte! Tror att det främst är psykiater som utreder ADHD och liknande saker, och då kommer du antagligen kunna prata med henom om din eventuella depression, din ångest och dina sömnproblem.


   
SvaraCitera

Multifacetterad:

FYI, jag har kört bil utan ratt, behövde bara ett spärrskaft och att de gick jävligt sakta. Win var de också. (Bra jämnförelse också)

Fan, jag misstänkte att det skulle finnas något hål i den där jämförelsen. Men visst, det går ganska att köra men det blir krångligare.

Multifacetterad:

Sluta göm dig bakom svårigheter.
Sluta skylla på svårigheter.
Se dem som hinder.
Ta dig över hindren.
Gå vidare.

Nja, självklart kommer man ju alltid skylla på sina svårigheter. Fast det betyder inte att man inte försöker ta sig över dem.
Till och med arbetsteraputer säger att det nästan är hopplöst att hjälpa personer med ADD/ADHD utan att de tar medicin.

Multifacetterad:

"get a grip, get medicated, do your best or you'll get screwed"

Ungefär så ja.


   
SvaraCitera

partelow:

Vet inte riktigt vad det är jag vill fråga, kan nån leda in mig på rätt spår?

Stor kram! [love]

Sertralin istället för Citalopram kanske.
Jag hittade ingenting på FASS som talade för eller emot Concerta tillsammans med Sertralin.

Du kan läsa en denna "fråga doktorn" från netdoktor.se​​

"Vi vet egentligen väldigt lite om kombinationsbehandling med sertralin och Concerta (metylfenidat)."
---

Zopiklon/Stilnoct är sömnmediciner, men bör undvikas tillsammans med depressionsmediciner. Du kan säkert använda vid behov..

Atarax (ångestdämpande, lugnande) kanske kan vara något. Den är inte vanebildande. Också frågetecken tillsammans med neuroleptika.

Läkare får bestämma och avgöra vad som passar dig.
---

Hur är det med kosten, din mathållning?

En sida förresten:
jag-kan.se


   
SvaraCitera

Svavelmun:

Hur är det med kosten, din mathållning?

också väldigt viktig för att må psykiskt bra.

Svavel = Vis man.


   
SvaraCitera

Svavelmun:

Zopiklon/Stilnoct är sömnmediciner, men bör undvikas tillsammans med depressionsmediciner. Du kan säkert använda vid behov..

Det skiter de i för det mesta. Tror de flesta som knarkar Z-sömntabletterna samtidigt äter "lyckopiller". Detsamma gäller väl egnentligen benzodiazepider också, men det är ju samma sak där.

Svavelmun:

Atarax (ångestdämpande, lugnande) kanske kan vara något. Den är inte vanebildande. Också frågetecken tillsammans med neuroleptika.

Atarax är känt som skräp av alla, eller ja i princip alla, som haft turen att få det utskrivet. Annars så är atarax neuroleptika, dock inte tillräckligt stark för att vara antipsykotisk, tillsammans med lergigan, theralen och propavan. De används som lugnande resp. sömngivande och hat tydligen viss antiemetisk effekt :3.

Svavelmun:

Läkare får bestämma och avgöra vad som passar dig.

I second that! Men det skadar aldrig att veta vad det är man stoppar i sig :3.


   
SvaraCitera

Hampie:

Atarax är känt som skräp av alla, eller ja i princip alla, som haft turen att få det utskrivet.

Jaså. Är det "känt"?
Atarax verkar mot histaminreceptorer som visserligen finns i cns, men personligen skulle jag inte vilja kalla det neuroleptikum.
Neuroleptikum är starkare förknippat med farmaka för behandling av allvarliga psykoser etc, samt vanebildade.

Hampie:

I second that! Men det skadar aldrig att veta vad det är man stoppar i sig :3.

Det är bara positivt ja! (:


   
SvaraCitera

Svavelmun:

Är det "känt"?

Alla jag någonsin hört talas om som har det har inte tyckt om det. Jag har testat det en gång (jag har själv Oxascand utskrivet och min bror har haft Atarax) och jag kan nog ansluta mig och säga att vattenglaset man dricker mer känns som det har mer effekt :P.

Svavelmun:

Neuroleptikum är starkare förknippat med farmaka för behandling av allvarliga psykoser etc, samt vanebildade.

Haldol, Zyprexa, Risperidon, etc. etc. jag vet. Men jag gick på den definition Wikipdedia hade. Det nämns dock att Atarax, Lergigan, Theralen och Propavan inte har någon antipsykotisk effekt :D.

Svavelmun:

Det är bara positivt ja! (:

Och inget är så kul som att lista psykofarmaka muntligen när folk pratar om "piller" som något vagt odefinierbart begrepp och sedan se skräcken i deras ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

När man slutar med SSRI skall det göras med en långsam nedtrappning på någon månad eller så.

Struntar jag i, när jag slutade med Citalopram vägrade jag bara ta den. Man får visserligen värre besvär än ifall man trappar ned, men det håller inte i sig lika länge.

Hampie:

Annan medicin? Medicin mot vad?

Mot mig[mad]

Hampie:

antingen deprimerad eller så överdriver du och gnäller.

Både och[cute]

Hampie:

Jag vet inte riktigt vem som kommit på att SSRI-mediciner skulle vara avtrubbande så till den milda grad att man blir en zombie.

Jag blir en zombie [no-no]

Hampie:

Vad är AS? Asbergers syndrom?

Aspergers Syndrom

Hampie:

Ångestdämpande och sömntabletter är knark.

Jag kanske vill ha knark.

Hampie:

Jag vet inte hur gammal du är eller hur snäll din läkare är men om du går och ber om det finns det en risk att du går därifrån med ett recept på Atarax om du tjatar för mycket.

Svavelmun:

Atarax (ångestdämpande, lugnande) kanske kan vara något. Den är inte vanebildande. Också frågetecken tillsammans med neuroleptika.

Har fått Atarax utskrivet tidigare men det fungerade inte öht, skulle ta en vid behov men tog hela kartan och det enda som hände var att jag blev väldigt seg och fick svårt att hålla ögonen öppna[sad]

Hampie:

Är sugen på Stilnoct? Man går inte riktigt till doktorn och säger "Hej, jag är sugen på lite zolpidem, recept plx?".

Beror på vad man pratar med för läkare. Skulle säkert kunna övertala min polska läkare på hab.

Svavelmun:

Hur är det med kosten, din mathållning?

Jag vet att man ska äta bra, och jag försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

partelow:

SSRI

partelow:

Citalopram

partelow:

Cipralex

partelow:

AS

partelow:

Concerta

wat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

wat

Google is your friend


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JUST SMILE!!!!!!

[smile][smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera