Aviseringar
Rensa alla

Medicinering inom Depression.


Im not a lemon:

ag bara sa att SSRI ökar serotoninhalten i synapsklyftan (fakta) vilket ökar neuronernas aktivitet (fakta) vilket generellt sätt ökar glädjen hos en person (statistisk fakta).

Ja. Men det verkar inte så snabbt och krävs flera intag under lång tid.

Im not a lemon:

En psykiatriker räknar jag som en examinerad neurolog.

Fast det är två olika specialiteter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja. Men det verkar inte så snabbt och krävs flera intag under lång tid.

Effekten inträder direkt jo, men det finns en gräns på hur mycket kroppen kan ta upp i blodet varje dag. Visst får du bättre rostskydd om du hellackerar din bil, men det skyddar ju även om du bara lackerar taket.

isola:

Fast det är två olika specialiteter.

Läkarutbildningen (iaf i Lund) har två terminer där man läser neurologi, det är vad som behövs för att få anställning som neurolog. Kan garantera att en psykiatriker har läst ekvivalent eller mer.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Läkarutbildningen (iaf i Lund) har två terminer där man läser neurologi, det är vad som behövs för att få anställning som neurolog. Kan garantera att en psykiatriker har läst ekvivalent eller mer.

Fast nu förstår du inte. Både neurologer och psykiatriker är läkare - dock med olika inriktningar.

Im not a lemon:

Effekten inträder direkt jo, men det finns en gräns på hur mycket kroppen kan ta upp i blodet varje dag. Visst får du bättre rostskydd om du hellackerar din bil, men det skyddar ju även om du bara lackerar taket.

Testa själv så får du se. Som ett test. Du kommer inte att märka någon skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast nu förstår du inte. Både neurologer och psykiatriker är läkare - dock med olika inriktningar.

Vad är det jag inte förstår? Båda har blivit examinerade i ämnet neurologi, båda är examinerade neurologer. Finns ingen specifik neurologiutbildning.

isola:

Testa själv så får du se. Som ett test. Du kommer inte att märka någon skillnad.

Bara för att man inte märker skillnaden betyder inte att det inte är någon skillnad. Sen finns det definitivt folk som känner av en enskild dos SSRI.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Bara för att man inte märker skillnaden betyder inte att det inte är någon skillnad. Sen finns det definitivt folk som känner av en enskild dos SSRI.

Inte välmående och inte en läkarrekommenderad dos.
Det skulle annars ges som ångestdämpande istället för lugnande.

Im not a lemon:

Vad är det jag inte förstår? Båda har blivit examinerade i ämnet neurologi, båda är examinerade neurologer. Finns ingen specifik neurologiutbildning.

Men hauidhouiwehafaowie du kan inte vara både psykiatriker och neurolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Inte välmående och inte en läkarrekommenderad dos.
Det skulle annars ges som ångestdämpande istället för lugnande.

Det finns folk som dör av att äta tomater. Lovar att det finns folk som är extra känsliga för SSRI, alla reagerar olika.

isola:

du kan inte vara både psykiatriker och neurolog.

(Kan man väl visst) Men man måste vara examinerad i ämnet neurologi för att kunna praktisera endera yrke.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Det finns folk som dör av att äta tomater. Lovar att det finns folk som är extra känsliga för SSRI, alla reagerar olika.

Nu griper du bara efter halmstrån.

Im not a lemon:

(Kan man väl visst) Men man måste vara examinerad i ämnet neurologi för att kunna praktisera endera yrke.

Psykiatriker och neurologer är fortfarande inte samma sak.
Sluta tramsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu griper du bara efter halmstrån.

Im not a lemon:

SSRI ökar serotoninhalten i synapsklyftan (fakta) vilket ökar neuronernas aktivitet (fakta) vilket generellt sätt ökar glädjen hos en person (statistisk fakta).

Sa inget om mängden glädje, den kan variera allt från att man inte märker någon skillnad till att man blir extatisk och tror man är gud.

isola:

Psykiatriker och neurologer är fortfarande inte samma sak.

Har jag inte sagt. Jag sa att en examinerad neurolog skulle intyga min beskrivning av SSRIs effekt.

isola:

Sluta tramsa.

NO U


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Im not a lemon:

Jag sa att en examinerad neurolog skulle intyga min beskrivning av SSRIs effekt.

Du går ju lite för snabbt fram. Det må vara hänt att SSRI gör att det finns mer seratonin i synapsklyftan redan efter en timme, beroende på onset, men effekten av medicinen är inte kännbar då. Klinisk förbättring kommer först efter två-tre veckor, och därförinnan så blir man i princip alltid försämrad.

Im not a lemon:

Sa inget om mängden glädje, den kan variera allt från att man inte märker någon skillnad till att man blir extatisk och tror man är gud.

Jag skulle nog säga att det sista snarare är en sällsynt bieffekt som kan inträffa hos odiagnostiserade bipolära där den ökade seratonerga effekten utlöser en mani.

Im not a lemon:

Läkarutbildningen (iaf i Lund) har två terminer där man läser neurologi, det är vad som behövs för att få anställning som neurolog. Kan garantera att en psykiatriker har läst ekvivalent eller mer.

Öh? Man kan inte bli anställd som neurolog efter genomförd läkarutbildning, utan först måste man göra sin AT, och därefter ST och först efter genomgådd ST så är man neurolog, om man nu valde att göra ST inom neurologi. Alla läkare måste ha kunskaper om neurologi, men, det gör dem inte till neurologer.

Im not a lemon:

Lies, SSRI står för Selective Serotonin Reuptake Inhibitor vilket innebär att transportsystemet för serotonin från synapsklyftan efter en signalöverföring nerregleras. Kokain fungerar på samma sätt fast för dopamin.

Nej, här är det du som ljuger. Det mår som sagt vara så att seratoninhalten ökar i hjärnan, men, blums poäng var att SSRI inte har effekt mot depression om man tar dem då-och-då. Man kan inte ta en SSRI-tablett «bara» när man känner sig nere. Det finns ingen antidepressiv medicin, som är tillåten, som har en så snabbt insättande effekt. Det har funnits en på marknaden som drogs in p.g.a. beroenderisk och njurskador — den påverkade dock dopamin snarare än seratonin och/eller noradrenalin som konventionella antidepressiva gör.

Numera finns det även melatonin- och domaminbaserade antidepressiva, Voxra och Valdoxan, men dessas effekt är likvärdig eller sämre än SSRI-preparaten och tricykliska, SNRI och NRI har fortfarande bäst effekt på speciellt depression, med reversibla MAO-hämmare (Aurorix) som enda MAO-kvarleva att användas idag och då främst mot social fobi.

Hur som haver så vet man inte HUR eller VARFÖR SSRI fungerar mot depression, men man vet att. Det är inte så enkelt som att mer seratonin gör en glad. Det möjliga som skulle kunna göra en glad mha. seratonin är Ecstacy — men det sabbar å andra sidan kroppens egen seratoninproduktion rätt ordentligt och gör att man blir deprimerad dagen efter. Så, nja.

Kokain, till skillnad från SSRI, föranleder tillvänjning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du går ju lite för snabbt fram. Det må vara hänt att SSRI gör att det finns mer seratonin i synapsklyftan redan efter en timme, beroende på onset, men effekten av medicinen är inte kännbar då. Klinisk förbättring kommer först efter två-tre veckor, och därförinnan så blir man i princip alltid försämrad.

För att ditt påstående ska vara sant kan du inte använda ordet SSRI utan måste specificera ett läkemedel. Anledningen till att dagens SSRI tar så lång tid på sig är för att de är väldigt ineffektiva.

Varför är det så att man blir försämrad i början?

Hampie:

Jag skulle nog säga att det sista snarare är en sällsynt bieffekt som kan inträffa hos odiagnostiserade bipolära där den ökade seratonerga effekten utlöser en mani.

Definitivt, men nog är båda extremer samt alla punkter däremellan möjliga utfall från en dos SSRI?

Hampie:

Man kan inte bli anställd som neurolog efter genomförd läkarutbildning, utan först måste man göra sin AT, och därefter ST och först efter genomgådd ST så är man neurolog, om man nu valde att göra ST inom neurologi. Alla läkare måste ha kunskaper om neurologi, men, det gör dem inte till neurologer.

Vad bra att du klarade upp detta! AT och ST är?

Hampie:

Nej, här är det du som ljuger.

Tror inte det är någon som ljuger.

Hampie:

Det mår som sagt vara så att seratoninhalten ökar i hjärnan, men, blums poäng var att SSRI inte har effekt mot depression om man tar dem då-och-då. Man kan inte ta en SSRI-tablett «bara» när man känner sig nere.

Stämmer att dagens SSRI inte är effektiva allmänt använda på detta sätt, men det betyder inte att ingen kan använda dem på det sättet och på en god effekt.

Hampie:

Det finns ingen antidepressiv medicin, som är tillåten, som har en så snabbt insättande effekt.

Mja, Sveriges lagar gäller inte globalt. På rak arm kan jag säga att ketamin, MDMA och LSD alla har visat stor antidepressiv potential. Sen finns ju LSA som är en naturlig analog till LSD och fullkomligt laglig överallt (så vitt jag vet).

Hampie:

Det är inte så enkelt som att mer seratonin gör en glad.

Understatement.

Hampie:

men det sabbar å andra sidan kroppens egen seratoninproduktion rätt ordentligt och gör att man blir deprimerad dagen efter. Så, nja.

Aldrig upplevt någon AT på det, rätt använt är det mycket mycket ofarligare än alkohol och kan ge långt verkande positiva effekter. PIHKAL har ett kapitel på ämnet som jag kan rekommendera.

Hampie:

Kokain, till skillnad från SSRI, föranleder tillvänjning.

Är rätt säker på att även SSRI får kroppen att producera färre serotoninreceptorer.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Im not a lemon:

Lies, SSRI står för Selective Serotonin Reuptake Inhibitor vilket innebär att

Jag vet hur SSRI fungerar, och nej, önskad effekt fås inte förrän efter några veckor.
Det spelar ingen roll att du får ökat mängd serotonin i synapsspalten direkt, för problemet är inte minskad mängd serotonin utan minskat antal receptorer på postsynapsmembranet. Effekten fås genom att serotonin ligger kvar i synapsspalten under längre tid, vilket leder till att fler receptorer bildas på postsynapsmembranet. Detta tar tid.

Im not a lemon:

En psykiatriker räknar jag som en examinerad neurolog.

Vad du räknar som vad är inte direkt relevant. Psykiatri är en medicinsk specialitet, medan neurologi är en annan. Du är varken neurolog eller psykiatriker förrän du gjort ST inom specialiteten.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Im not a lemon:

Är rätt säker på att även SSRI får kroppen att producera färre serotoninreceptorer.

Eftersom själva effekten av SSRI är att stimulera bildning av fler receptorer så nä, det låter inte troligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Jag vet hur SSRI fungerar

Så du vet mer än mänsklighetens samlade kunskap?

blum:

problemet är inte minskad mängd serotonin utan minskat antal receptorer på postsynapsmembranet.

Individuellt. Oavsett antal receptorer kommer en ökad serotoninhalt att leda till lättare signalering.

blum:

Effekten fås genom att serotonin ligger kvar i synapsspalten under längre tid, vilket leder till att fler receptorer bildas på postsynapsmembranet.

Källa på det?

blum:

Vad du räknar som vad är inte direkt relevant.

Är i hög grad relevant vad jag räknar som "examinerad neurolog" ifall någon hade accepterat mitt vad om att en sådan skulle bifalla i min fakta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

Eftersom själva effekten av SSRI är att stimulera bildning av fler receptorer så nä, det låter inte troligt.

Kokain är en DSRI och den skapar iaf den effekten. Vari ligger skillnaden?


   
SvaraCitera

Hatten av till er som orkar förklara igen.


   
SvaraCitera