Aviseringar
Rensa alla

Medicinskt cannabis


Ämnesstartare

Självklart ska alla droger vara lagliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: u får gärna posta en källa på allt detta du skriver om jag ska kunna granska det och ta det på allvar. 

http://xn--lkarstudent-l8a.se/jamforelser.html
Där har du lite grafer som använder OECD's statistik som datakälla. I Portugal är de offentliga utgifterna för sjukvården lägre om man ser till andel av BNP, men ungefär lika när man slår ihop utgifterna (privata och offentlig). 


   
SvaraCitera

legalisera allt, men ha bättre kontroller, ex kvalitetsmärkningar och strikta innehållsförteckningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: http://xn--lkarstudent-l8a.se/jamforelser.html
Där har du lite grafer som använder OECD's statistik som datakälla. I Portugal är de offentliga utgifterna för sjukvården lägre om man ser till andel av BNP, men ungefär lika när man slår ihop utgifterna (privata och offentlig).

Det är för svårt att göra en bedömning av så allmän fakta. När blev droger legaliserade i Portugal? Vad jag ser har Portugals kostnad för sjukvård stadigt ökat.

S1.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förmodligen därför att få drogers brukande är så ideologiserat och fetischerat som det är med cannabis, sedan är det förstås sinnessjukt att man från myndigheternas håll berövar människor något som kan hjälpa till att lindra de otrevliga effekterna av cellgiftsbehandling men jag tror inte det spelar så stor roll tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Det är för svårt att göra en bedömning av så allmän fakta. När blev droger legaliserade i Portugal? Vad jag ser har Portugals kostnad för sjukvård stadigt ökat.

2001 vill jag minnas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: 2001 vill jag minnas.

Okej, läs gärna detta blogginlägg som förklarar det hela med Portugal mer ingående. För att det ska lyckas behövs enorm ökning i vårdsatsning d.v.s. vårdkostnader.

Källa: https://pedagogkonsult.wordpress.com/2014/01/22/vard-i-stallet-for-straff-exemplet-portugal/
"När Portugal framhållits som föredöme har de som vill genomföra liknande åtgärder i sitt hemland talat om avkriminalisering men inte alltid berättat att man samtidigt utökade budgeten för vård från 25 miljoner till 75 miljoner 2010. En av de som var med och utformade politiken, João Goulão, säger:

”– De goda resultaten, menar João Goulão, beror på hela paketet med utökad vård och prevention. Det finns inget orsakssamband mellan avkriminalisering och minskade problem
.”"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: "När Portugal framhållits som föredöme har de som vill genomföra liknande åtgärder i sitt hemland talat om avkriminalisering men inte alltid berättat att man samtidigt utökade budgeten för vård från 25 miljoner till 75 miljoner 2010. En av de som var med och utformade politiken, João Goulão, säger:

”– De goda resultaten, menar João Goulão, beror på hela paketet med utökad vård och prevention. Det finns inget orsakssamband mellan avkriminalisering och minskade problem.”"

Har läst den, det är inte så konstigt att det kräver lite extra resurser framförallt i början. Jag är dock fullt övertygad om att det i längden ger positiv effekt, minskad stigmatisering för att folk vågar söka vår tidigare/över huvud taget och antalet dödsfall kan hållas ner (vilket i min mening är det viktigaste). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: lite extra resurser

Fast nu var det faktor 3 från 25 milj till 75 milj så det är snarare mycket extra resurser. Jag hoppas att det ger positiv effekt i längden men jag vill helst ha mer vetenskaplig forskning bakom det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Fast nu var det faktor 3 från 25 milj till 75 milj så det är snarare mycket extra resurser. Jag hoppas att det ger positiv effekt i längden men jag vill helst ha mer vetenskaplig forskning bakom det hela.

Problemet blir ju när de som beställer forskningen, dvs. våra kära politiker, är militanta drogmotståndare och gör beställningen med syfte att visa de negativa effekterna. Vi skulle egentligen behöva någon oberoende instans som skötte sådant utan några politiska motiv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jagvillboienhatt: Problemet blir ju när de som beställer forskningen, dvs. våra kära politiker, är militanta drogmotståndare och gör beställningen med syfte att visa de negativa effekterna. Vi skulle egentligen behöva någon oberoende instans som skötte sådant utan några politiska motiv.

Det håller jag med om helt och hållet!


   
SvaraCitera