Aviseringar
Rensa alla

Meditation


L Y S
Ämnesstartare

Hej, har ni provat att meditera, vad tycker ni om det? 

Man kallar väldigt skilda mentala övningar för meditation idag, men jag syftar på kontemplativ meditation där syftet är att enbart observera (tankar, känslor, sinnesintryck) i ett avslappnat men koncentrerat tillstånd. 

Syftet med denna tråd är bl a att diskutera om meditation mellan övningar angående svårigheter, tips, fördelar, nackdelar etc.


   
Citera
L Y S
Ämnesstartare

Ingen som provat?


   
SvaraCitera

Har aldrig provat, jag vet inte ens om jag vill, jag känner inte att jag har rätt personlighet för det. I så fall vill jag göra det på mitt sätt, hemma.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe: Har aldrig provat, jag vet inte ens om jag vill, jag känner inte att jag har rätt personlighet för det. I så fall vill jag göra det på mitt sätt, hemma.

Jag kan tipsa dig att prova iaf, det ger bättre självinsikt och självkontroll och på köpet blir man mer avslappnad.


   
SvaraCitera

L Y S:

Jag kan tipsa dig att prova iaf, det ger bättre självinsikt och självkontroll och på köpet blir man mer avslappnad.

Ja, jag får nog testa nån gång, åtminstone när jag känner mig ur balans och behöver få ordning på tillvaron. Jag kanske ska testa att meditera lite då och då, det mår jag nog bra av.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe: Ja, jag får nog testa nån gång, åtminstone när jag känner mig ur balans och behöver få ordning på tillvaron. Jag kanske ska testa att meditera lite då och då, det mår jag nog bra av.

Låter bra, för mig fungerar det bäst innan läggdags så att jag får rensa tankarna från dagens händelser innan sömnen.


   
SvaraCitera

L Y S:

Låter bra, för mig fungerar det bäst innan läggdags så att jag får rensa tankarna från dagens händelser innan sömnen.

Det kan behövas, vissa dagar är jag så full i tankar innan jag ska sova och kan då itne sova alls. Oftast är det inte så men när det väl är så bör jag nog meditera innan jag går och lägger mig.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe: Det kan behövas, vissa dagar är jag så full i tankar innan jag ska sova och kan då itne sova alls. Oftast är det inte så men när det väl är så bör jag nog meditera innan jag går och lägger mig.

Det skadar inte att prova, men jag bör nämna att det inte är så lätt i början. Tanken är att man bara ska sitta och fokusera på t ex andningen och sen låta alla tankar, känslor och sinnesintryck bara komma och gå som moln på himlen. Problemet är att man väldigt lätt försvinner i tankarna, men då ska man (så fort man upptäcker det) gå tillbaka till att bara fokusera på andningen. Det låter lätt i teorin, men i praktiken är det en utmaning.


   
SvaraCitera

L Y S:

Det skadar inte att prova, men jag bör nämna att det inte är så lätt i början. Tanken är att man bara ska sitta och fokusera på t ex andningen och sen låta alla tankar, känslor och sinnesintryck bara komma och gå som moln på himlen. Problemet är att man väldigt lätt försvinner i tankarna, men då ska man (så fort man upptäcker det) gå tillbaka till att bara fokusera på andningen. Det låter lätt i teorin, men i praktiken är det en utmaning.

Det är sant. Ska tänka på att bara fokusera på andningen och egentligen inte tänka. Det är bra att du säger det och det är värt att upprepas!


   
SvaraCitera