Aviseringar
Rensa alla

Meditation


Ämnesstartare

Någon här som mediterar?  Hur? När? Varför? Skulle verkligen vilja lära mig, tror att det skulle vara bra för mig.


   
Citera
Kaja
 Kaja

Jag mediterar regelbundet, oftast två gånger per dag. Känner att det ger mig lugn och en förmåga att observera och acceptera mina tankar och sinnestillstånd. Sitter i det som kallas zazen vilket är zenbuddhismens meditationsteknik.

Om du har några frågor kan jag försöka svara så gott det går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns inget inom meditation som slår det här. Bör testas utav alla. Brukar ligga en timma och anstränga mig för att ta så långa andetag som möjligt.
Väldigt svårt att beskriva upplevelsen med ord.


   
SvaraCitera
oINRIo

jag brukar meditera när som helst om jag känner mig stressad eller inte kan sova... Ibland om man har tur så börjar man att drömma sjukt verkligt även om man är medveten.
Finns nog olika sätt att meditera på och jag tror på att man kan hitta ett sätt själv, det gjorde jag. Jag försöker t.ex att blockera tankar i mitt huvud, typ min röst/bilder och bara fokusera på en liten vit prick i sinnet. Om jag börjar att tänka så börjar jag om igen osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns en sån tråd om du vill kolla upp den: Den officiella meditationstråden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Finns inget inom meditation som slår det här. Bör testas utav alla. Brukar ligga en timma och anstränga mig för att ta så långa andetag som möjligt.
Väldigt svårt att beskriva upplevelsen med ord.

Har du nått sådant hemma eller går du någonstans, vart?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Har du nått sådant hemma eller går du någonstans, vart?

Att ha en sådan hemma hade varit himlen. Har snackat till mig ett bra pris på ett ställe då jag är där rätt ofta och släpat dit ett helt gäng med folk. Kan annars vara rätt dyrt. Men absolut värt att testa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Att ha en sådan hemma hade varit himlen. Har snackat till mig ett bra pris på ett ställe då jag är där rätt ofta och släpat dit ett helt gäng med folk. Kan annars vara rätt dyrt. Men absolut värt att testa!

Kan tänka mig att en sådan mojäng är dyr, och tar plats. Hade varit najs om man kunde gå någonstans och använd dem som man gör med solarier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Kan tänka mig att en sådan mojäng är dyr, och tar plats. Hade varit najs om man kunde gå någonstans och använd dem som man gör med solarier.

Det är ungefär så det fungerar. Men priserna är relativt dyra pga låg konkurrens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Det är ungefär så det fungerar. Men priserna är relativt dyra pga låg konkurrens.

Vad heter företaget/företagen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Vad heter företaget/företagen?

Känner till 3 stycken i Göteborg. Varav 'Göteborg floatingcenter' är bäst. Troligtvis finns ett par stycken i Stockholmstrakten också. Googla och se om du hittar något. Kan dock variera en del mellan de olika 'tankarna'. Finns några billiga varianter som man ska undvika. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Känner till 3 stycken i Göteborg. Varav 'Göteborg floatingcenter' är bäst. Troligtvis finns ett par stycken i Stockholmstrakten också. Googla och se om du hittar något. Kan dock variera en del mellan de olika 'tankarna'. Finns några billiga varianter som man ska undvika.

Okej tack, det är värt att prova sen får vi se om det är något att ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Okej tack, det är värt att prova sen får vi se om det är något att ha.

Bara vetskapen om hur det känns att vara tyngdlös och helt utan yttre intryck, att reduceras till en flytande hjärna i en burk, är värt pengarna. Även om man ogillade känslan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda: Bara vetskapen om hur det känns att vara tyngdlös och helt utan yttre intryck, att reduceras till en flytande hjärna i en burk, är värt pengarna. Även om man ogillade känslan.

Jag gillar helt klart känslan av att stänga av yttre intryck som syn och hörsel, det där med att flyta är jag osäker på men jag ska prova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Panda:
Finns inget inom meditation som slår det här. Bör testas utav alla. Brukar ligga en timma och anstränga mig för att ta så långa andetag som möjligt.
Väldigt svårt att beskriva upplevelsen med ord.

Ska testa detta i sommar! Första gången, spännande. 


   
SvaraCitera