Aviseringar
Rensa alla

meh+två tecken till


Ämnesstartare

har en ganska tråki fråga å stella, men ordet meh, vart kommer de från?
läste på wiki att de kommer från 1992 ur ett avsnitt av simpsons, men jag betvivlar detta.. Sidan fanns bara på engelska wikipedia så det stödjer ju den teorin, men deras definition av ordet är ju typ samma som vår så va ska ja tro!

Jag skulle gissa på att det är en förbättring av ordet "men" i en kontext av protest eller allmän meh:het (rekursiv definition lala, men ni vet vad jag menar).

har vi fått det från simpsons eller inte?!?!??![mad]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pga man orkar inte säga MÄN utan ba MÄ+utandning


   
SvaraCitera
Paseo

det kommer från men [smile]
"du är ful"
"MÄH varför då??!!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nämen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lustigt att exakt samma ord dyker upp i två skilda språk som betyder samma sak och används likadant...........


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

lustigt att exakt samma ord dyker upp i två skilda språk som betyder samma sak och används likadant...........

Är ju inte samma. I svenska är det, som du säger, ett uttryck för protest och är en latmansform av "men", medan det i engelskan uttrycker brist på engagemang och en önskan att påvisa någots redundans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, getter har låtit så i hundratals år. det är urgammalt.
Dold text: du kan va från simpsons![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

men ordet meh

ett franskt ord för men. mais eller hur det nu stavas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

medan det i engelskan uttrycker brist på engagemang och en önskan att påvisa någots redundans

det är detta det används som i Simpsons. Och så använder jag ordet i mitt talspråk också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

süpplü:

fråga stella


   
SvaraCitera

Finns inget "meh" som interjektion i svenska språket. Det som man kan komma som närmast är "nä" och har sitt ursprung från nysvenskans "näj" (som motsvarar dagens "nej") och där detta "näj" kommer i sin tur från fornsvenskans "næh" (neh). "Nä" och "nej" brukar av denna anledning uttalas än i dag som "neh" i vissa dialekter. Det är kanske detta "neh" som du blandar ihop med "meh"?


   
SvaraCitera