Aviseringar
Rensa alla

memory leak


Ämnesstartare

Ahlin:

Rätta mig ifall jag har fel nu, men ett 64-bitars operativsystem borde väl generellt sett behöva mer minne än ett 32-bitars eftersom att själva adresseringen görs utav större tal?

Rent generellt ska det inte öka minnesanvändningen markant. Men precis som Åtta säger så kan man i vissa fall stå där med dubbla uååsättningar bibliotek så det är ingen omöjlighet att minnesanvändningen ökar lite.

Men att kraven skulle höjas med 2GB är rent löjligt, jag tror att effekten knappt är märkbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nu har jag en annan fråga tänkte använda samma tråd för det är samma grej nästan.

jag tänkte köra den i linux ubuntu studio 10.xx och drivrutiner finns men jag lyckas inte få någe ljud någon som kan ha en bra ide hur jag kan fixat?


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

jag tänkte köra den i linux ubuntu studio 10.xx och drivrutiner finns men jag lyckas inte få någe ljud någon som kan ha en bra ide hur jag kan fixat?

Fungerar ljudet i övrigt? Är det bara det programmet som inte ger ifrån sig något ljud? Vad får du för output om du kör det i en terminal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inget ljud alls.

har ingen aning har inte kört linux tillräckligt mycket för att veta hur man provar därför frågar jag några som jag hoppas vet


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

har ingen aning har inte kört linux tillräckligt mycket för att veta hur man provar därför frågar jag några som jag hoppas vet

Öppna en terminal (i Ubuntu 10.04 så kan du öppna den via Applications -> Accessories -> Gnome Terminal (eller liknande. Jag sitter inte vid en Linux-dator för tillfället)). Om sedan programmet är installerat på ett någorlunda vettigt sätt så bör det bara vara att skriva programmets namn och trycka enter för att köra det. Om inte så måste du navigera till programmets katalog (använd cd <målmapp> för att förflytta dig) och köra binären såhär: ./binärfil

Men om du inte har något ljud ALLS så är det nog inte det programmet som det är fel på, utan någonting annat. Prova att klicka på ljudindikatorn till höger i den övre panelen, och välj där "sound preferences". Väl inne i den menyn kan du kolla tabben "hardware" (eller liknande) och se om ditt ljudkort känns igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ljudkortet känns igen som jamvox usb audio device. jag vet att det går att få igång i linux för när jag körde opensuse för ett par år så funka det


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

ljudkortet känns igen som jamvox usb audio device.

Hmm. Då ska det ju fungera. Jag har faktiskt ingen aning, eftersom jag aldrig använt en Jamvox. Du kan kontakta företagets support.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom stödjer inte linux så där kommer jag inte få någon hjälp men tack ändå


   
SvaraCitera
Åtta

borderline:

dom stödjer inte linux så där kommer jag inte få någon hjälp men tack ändå

Aha. Du kan ju prova ubuntuforums.com. Med brutala mängder tur så kanske det finns någon som vet hur du kan få det att fungera.


   
SvaraCitera

memorylek


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

En 64-bitars maskin kan klara mycket mycket mer än 16GB. De begränssningar du sett ligger troligen hos de moderkort du kikat på.

och hos windows 7.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778%28VS.85%29.aspx#physical_memory...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

och hos windows 7.

Ja just det, windows är inte riktigt så sofistikerat, danke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ja just det, windows är inte riktigt så sofistikerat, danke.

ser inte hur en medvetet handikappande funktion antyder att operativsystemet är mindre sofistikerat än ingen sådan funktion. jag menar, det är ju en funktion. om det sen är en bra funktion är väl en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

ser inte hur en medvetet handikappande funktion antyder att operativsystemet är mindre sofistikerat

Du får såklart ha vilken åsikt du vill. Men jag tycker att medveten och självförvållad retardation är lite osofistikerat hos ett operativsystem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Du får såklart ha vilken åsikt du vill. Men jag tycker att medveten och självförvållad retardation är lite osofistikerat hos ett operativsystem.

det håller jag nog inte med om. som affärsidé verkar det iallafall gå alldeles utmärkt att använda. och det är väl det som räknas, från microsofts håll.


   
SvaraCitera