Aviseringar
Rensa alla

Men efter våldtäkt?


Ämnesstartare

Jag har fått tid men inte gått dit. Jag ska göra det dock [smile]. Han vet redan att jag lider av depression och ångest (inget som påverkar hur jag är som person mer än att jag drar mig undan) så det är även därför jag fått tid hos en psykolog, har fått medicin mot det nu.

Jag vet bara inte hur jag ska ta upp det, tänk om han blir rädd för att röra mig? Jag vill verkligen inte att han slutar för då blir jag osäker och allt blir jobbigt. Kan inte precis säga inna myset "Ja just de, jag har svårt för samlag då mitt ex hade en van att skada mig".


   
SvaraCitera

cozer:

Kan inte precis säga inna myset "Ja just de, jag har svårt för samlag då mitt ex hade en van att skada mig".

Säg till honom att du har något känsligt att berätta för honom, kanske inte innan myset men du kan ringa honom nån dag och säga att du vill träffas och prata över något. Då kommer han märka att det är något seriöst.


   
SvaraCitera

cozer:

tänk om han blir rädd för att röra mig?

Just därför du bör ta upp det så han vet varför.
Annars lär han nog bli försiktig så att han inte rör dig tillslut.. Öppenhet förespråkas så slipper båda missförstå varandra!
Han slipper fundera på varför du är så restriktiv, och du slipper tänka på varför han är försiktig eller undviker röra vid dig.

Så var öppen, du lär tjäna på det! Du kanske inte behöver berätta detaljer om du nu inte vill, men ge han lite information åtminstone..

Lycka till 😉


   
SvaraCitera

cozer:

Jo kanske. Det känns bara som att det kommer förstöra 🙂 Som att det är något fel på mig... mindre fin osv. Men jag måste ju nog berätta det för min egen skull med.

i ärlighetens namn lär det ju förstöra mer om du inte berättar, för du förstår han ju inte varför du eventuellt inte vill ha sex osv.

tror det kommer gå bra, det som hänt är ju verkligen inte ditt fel!


   
SvaraCitera

cozer:

Jo kanske. Det känns bara som att det kommer förstöra 🙂 Som att det är något fel på mig... mindre fin osv.

Men förstör det inte ännu mer att du ska gå omkring och må dåligt över pressen att ha sex?
Om killen är något att ha förstår han och stöttar dig.

cozer:

tänk om han blir rädd för att röra mig?

Förklara precis hur du känner och berätta vad som känns jobbigt och vad som är okej.
Påpeka att han inte behöver vara rädd utan snarare läsa dina signaler extra noga.
Har ni bara en bra kommunikation så borde problemet bli mycket lättare att lösa.

cozer:

"Ja just de, jag har svårt för samlag då mitt ex hade en van att skada mig".

Be honom att sitta ner och lyssna på vad du har att säga. Ta det när ni båda har tid att prata igenom det i lugn och ro.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för era svar, tar verkligen till mig det.
Dock hände något oväntat idag, Vi träffades igår spontant för en filmkväll och jag tänkte att det skulle vara en bra dag att prata om det eftersom att det bara var vi. Dock blev det inte så och vi myste lite och sov sedan, dock på morgonen blev det att han ville mysa mer och det känder bra eftersom att jag är trygg med honom.
Men något hände och jag fick som någon panik precis innan, kroppen låste sig och jag fick ångest.

Allt blev så fel och vi gick inte längre, han började säga förlåt vilket gjorde att jag ville dö och bara försvinna. Jag kunde verkligen inte se honom i ögonen och berätta det. Sedan skulle jag hem 20 minuter efter och jag var helt skakig som man blir av brutal ångest, bara så att jag märkte det dock och ja sedan gick jag hem.

Jag har mått dåligt hela dagen nu, känner mig så vidrig. Jag hatar att inte kunna klara av att gå längre med de jag känner mig trygg med, och jag måste verkligen berätta för honom nu så att han förstår varför det blev som det blev.

Det är sjukt hur kroppen kan göra så, att man först vill och sedan får man intre panik. Jag hatar att inte kunna styra min kropp, min ångest och mina rädslor. Jag kommer förlora honom. Jag är ett freak.


   
SvaraCitera

Skriv ett brev där du förklarar allt, sitt sen med när han läser det.

Jag är övertygad om att du kommer över detta, du är långt ifrån första och du kommer inte vara sista som går igenom detta. Och om nu killen är något att ha som kommer han hjälpa dig gå igenom detta och lägga sitt ego till sidan för en stund.


   
SvaraCitera

cozer:

Någon som har haft samma problem med detta? Jag har aldrig tagit tag i det eftersom att jag varit singel... Men nu blir det svårt. Mår dåligt utav detta.

Det här är svårt.
Du måste bearbeta det som hänt.. Det bästa är om du söker rätt på en psykolog.. (och nej, det är inget fel med psykologer.)

Det du känner efteråt är omedvetna sår från det som hänt. Psyket vet inte hur det ska reagera. Och det starkaste psyket kan relatera till är just våldtäkten, hur ledsen nedvärderad förnedrad och kränkt, äcklig och skamfull du kände dig. Alltså kopplar psyket till ledsamhet.

Kroppen, instinkten, har lärt sig att närhet är farligt, om de inte är på dina egna villkor..

Man kan bearbeta sånt själv. tänka efter vad som hände, hur det kändes och varför det kändes så.. Och så vidare.. Men det är svårt att se klart när man gör det ensam.. Psykologer kan fixa det. Vissa kan fixa det ganska fort..


   
SvaraCitera