Aviseringar
Rensa alla

Men VAF*N


Ämnesstartare

Alltså.
Nu är det så att jag har haft mindre allvarliga ätstörningar som varade typ ett halvår (vilket är sjukt lite då de flesta har i flera år), då jag kräktes upp allt jag åt osv.
Efter jag berättat för min mamma så gick min bulimi över i anorexi eller vad man ska säga eftersom att det var omöljigt för mig att kräkas mer mer fyra par vakande ögon över mig.
NU vill jag verkligen bli helt frisk och det går verkligen åt rätt håll, och för att göra min mamma glad ville jag gå upp några kilo så jag fick en bättre vikt. Men när jag efter ett x antal dagar då jag ätit mycket ställer mig på vågen så har jag GÅTT NER?
Jag trodde man gick upp lättare efter svält? Vad händer liksom? Sjukt störigt eftersom att jag verkligen har ätit och kämpat och nu kommer min mamma tro att jag har kräkts fast än jag inte har det och allt är så mycket bättre nu, och vill inte göra henne ledsen för att hon och pappan min är mitt allt, vill att de SER att det går åt rätt håll..
Vad ska jag göra/varför går jag ner?


   
Citera

goullig:

Vad ska jag göra/varför går jag ner?

att du minskar i vikt innebär inte alltid problem
det faktum att du äter bra och mår bättre borde vara bevis nog så fokusera på det bra och fortsätt istället så kommer nog de resultaten som du eftersträvar.

Så kortfattat, prata med dem om hur du mår


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

goullig:

Vad ska jag göra/varför går jag ner?

Ungefär som ovanstående; Huvudsaken är ju att de ser att du äter och att de förstår att du vill må bra! Vikten säger inte allt..

Sjukt bra jobbat i övrigt. Sjukt sjukt bra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men de kommer inte tro mig, mamma kommer börja böla och jag mår så jävla dåligt av det för jag vill att hon ska se mina ansträngningar liksom..


   
SvaraCitera

Testat näringsdrycker? [smile]


   
SvaraCitera

goullig:

Jag trodde man gick upp lättare efter svält?

Efter en långvarig svält tar det tid att gå upp i vikt så försök ha tålamod och fortsätt kämpa med att försöka gå upp i vikt.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej alltså jag behöver inte gå upp egentligen det är bara bup som vill det för att jag ska "bevisa" att jag inte är rädd för det, jag får bara inte gå ner har bara nåt kilos undervikt 🙁
En fråga till, mpse jag verkigen äta över 2000 kcal/dag om jag ska gå upp, räcker det inte att äta normalt? alltså runt 1600, för jag hamnar alltid därnånstans och då är jag proppmätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

goullig:

En fråga till, mpse jag verkigen äta över 2000 kcal/dag om jag ska gå upp, räcker det inte att äta normalt? alltså runt 1600, för jag hamnar alltid därnånstans och då är jag proppmätt.

Det är ju väldigt individuellt hur en ämnesomsättning ser ut, så det är jättesvårt att säga. Du borde prata om en dietist om det. 1600 kcal är mycket troligt för lite om du vill bli frisk. Det är mycket vanligt att man känner en tidig mättnadskänsla när man haft de problemen, det är mycket psykiskt, dvs hjärnspöken, men jag har för mig att även matsäcken krymper ihop efter ett tag om man svälter sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

goullig:

En fråga till, mpse jag verkigen äta över 2000 kcal/dag om jag ska gå upp, räcker det inte att äta normalt? alltså runt 1600, för jag hamnar alltid därnånstans och då är jag proppmätt.

1600 kcal om dagen är mindre än de flesta gör av med. "Normalt" är att äta ungefär lika mycket energi och näringsämnen som kroppen förbrukar. Äter du så har kroppen ingen energi över att lagra, och då går du inte upp i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej 🙁


   
SvaraCitera

någon har fifflat med vågen [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

goullig:

(vilket är sjukt lite då de flesta har i flera år)

Bra att du vänder på detta! Men du kan ju inte tänka att "de flesta har i flera år" - det är ju bara de som inte tar sig ur det tidigare. Du kan också bli en av dem, men jag är säker på att alla "dem" skulle byta plats med dig in a heartbeat. Låt det inte gå längre, okej? Hoppas du kommer ur skiten fortfortfort!

Ang. vikten kan kroppen bete sig konstigt när man precis kommer ur svälten. Jag gick också ner i vikt min första vecka på behandlingshem och där åt jag ju "massor". Ta det lugnt och fortsätt äta så ordentligt det bara går, så kommer vikten stabiliseras. Kram!


   
SvaraCitera