Aviseringar
Rensa alla

Meningen med livet?


Kokoo
Ämnesstartare

Vad tror ni är meningen med livet? Varför finns vi?


   
Citera
Ämnesetiketter

meningen med livet är att hitta meningen med livet


   
SvaraCitera

biologisk mening: föröka sig och utöka sin art


   
SvaraCitera

För att prova alla tänkbara möjligheter som den här världen erbjuder


   
SvaraCitera

Läser filosofi a nu.

Inte bra för mig

Vem mår egentligen bra av att snalysera existensiella frågor


   
SvaraCitera

ingettt


   
SvaraCitera

allt grundas på förökning och rädsla för döden.
vår analytiska förmåga är för välutvecklad för vårt eget bästa.


   
SvaraCitera

reproduktion.


   
SvaraCitera
mynona

Så många säger att meningen med livet är förökning, men det är väl bara förutsättningen för livet, inte meningen med det? Hur många som har gett det svaret lever själva för att föröka sig och har det som sitt mål?

Förökning är bara livets mening rent kroppsligt sett. Och inte ens det för de kroppar som är sterila.

Det är psykets mening med livet som är den viktiga. Och den är individuell, därför har den inget generellt svar


   
SvaraCitera

Att söka efter mening med livet är en form av masochism.


   
SvaraCitera

mynona:

Hur många som har gett det svaret lever själva för att föröka sig och har det som sitt mål?

Måste en ha det som mål bara för att det är ens uppfattning?


   
SvaraCitera

En kan säkert finna en egen mening med sitt liv, men i slutändan är det meningslöst.


   
SvaraCitera
mynona

glöm:

Måste en ha det som mål bara för att det är ens uppfattning?

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål.

Annars kunde man ha gett det svar man själv ser som meningen med sitt liv - eller, om man inte ser någon, hade man kunnat säga att det inte finns någon.


   
SvaraCitera

mynona:

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål

Okej, jag ser det mer som ett konstaterande... om en nu är ute efter en allmän mening alltså (som jag trodde ts efterfrågade). Sen om en VILL att det ska vara livets mening är en annan sak.


   
SvaraCitera

mynona:

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål.

Annars kunde man ha gett det svar man själv ser som meningen med sitt liv - eller, om man inte ser någon, hade man kunnat säga att det inte finns någon.

Att hävda att det enbart är en åsiktsfråga är lite märkligt tycker jag, rent konkret så är ju livets mening att föra livet vidare, det är därför det finns liv.

Sen är det upp till var och en av oss vattenfyllda skinnsäckar att skapa sig en egen mening vilket kan vara vad som helst.


   
SvaraCitera