Aviseringar
Rensa alla

Meningen med psykisk ohälsa?


Ämnesstartare

Dåren:

Allt styrs nämligen av tanken.

Nej, det har även med kemin i hjärnan att göra.
Min mormor är manodepressiv tex, det är ingen sjukdom man kan tänka bort.
Har legat på psyk och sett folk som varit så deprimerande att dom inte orkar gå upp på toa själv och då kan tex elstötar i huvet hjälpa.

Människan är inte alls negativt lagd, du kanske.


   
SvaraCitera

Gifted, psykisk ohälsa beror inte bara sådär "på stress". Stress kan vara en utlösare för psykisk ohälsa, men det är inte den som skapar problemen. Tunga depressioner beror på något fel i hjärnan. De går inte direkt att tänka bort (som Jennie beskriver). Det är dumt att likställa fjantiga tonårsdepressioner med allvarliga sjukdomar. Det går inte att prata sig ur en sådan depression, precis lika lite som det inte går att prata sig ur en hjärttransplantation om hjärtat skulle gå sönder...

Eftersom hjärnan inte är den enklaste att hantera så finns det ofta inga omedelbara botemedel. Terapi och liknande kan hjälpa personen att hantera sjukdomen, men den försvinner ju inte för det. De vanligaste metoden är att försöka korrigera felbalansen med diverse tabletter, problemet är bara det att det inte finns något bra sätt att leverera rätt kemikalier till rätt plats, så samtidigt som stället som är "skadad" kan få lindring så påverkar man andra delar av hjärnan (...vilket är varför man känner sig "neddrogad" när man tar tunga antidepressiva tabletter).

Det finns ingen "mening" med det: det är en sjukdom, en mänsklig defekt. Vissa är mer påverkade av det än andra.

Dåren:

Allt styrs nämligen av tanken.

Nej, det stämmer inte alls.

Dåren:

För att människan är negativt lagd. Aldrig nöjd.

Om någon hela tiden blir nöjd, vad finns det då för drivkraft att föra vidare sina gener?

Att människan "aldrig blir nöjd" som du påstår är absolut inte något dåligt. Bara en människa utan framtidssyn blir nöjd.
Nöjdhet leder till stagnation och är direkt skadligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Verkar inte riktigt som du förstår.
Eller så gör du mig bara förvirrad.

förstår - ja
gör dig förvirrad - ja
slutsats: du är dum i huvudet [smile]

nej

det jag skrev var 1 metafor
det jag menar är att man under "onaturliga" mängder av 1 viss miljöpåverkan kan drivas till vansinne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Vad är det du inte förstår?
Läs igen.

Vadå vad är MENINGEN med att man ska må dåligt? Tror du att man planerar in eller gör det frivilligt eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HAHAHHA


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

utsats: du är dum i h

-->

ohYEA_:

adå vad är MENINGEN med att man ska må dåligt? Tror du att man planerar in eller gör det frivilligt eller?

Nix, jag är väl medveten om att man inte planerar att må dåligt. Därför kan man ju undra varför man gör det ändå, vad som är vitsen med det.

Gifted:

Således reduceras frågan till: "vad i samhället orsakar stress?"

Kanske missförstod jag vad du skrev. Men vad får dig att tro att depressioner orsakas av stress?
Jag skulle inte tro att en depression pga. dödsfall - orsakas av stress..

Gifted:

du antar i frågan att något existerar, men det är inte alls sant att det är så.

Varför är det inte alls sant att det är så? Är det på grund av att det orsakas av stress?

[shake]


   
SvaraCitera
Gifted

Renesmee:

Varför är det inte alls sant att det är så? Är det på grund av att det orsakas av stress?

Alltså, med "mening" får du det att låta som om någon har en avsikt med psykisk ohälsa, dvs. det låter som om det finns ett rationellt syfte med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Alltså, med "mening" får du det att låta som om någon har en avsikt med psykisk ohälsa, dvs. det låter som om det finns ett rationellt syfte med det.

Okej, det var inte med min mening att formulera mig så.
Tänkte mer på hur det kommer sig att en människa kan lida av psykiska sjukdomar, vad det finns för mening med det - ungefär som frågan "Vad är meningen med livet?" - så blir det istället; "Vad är meningen med att behöva må dåligt?"

Men jag tror jag ger upp xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Nix, jag är väl medveten om att man inte planerar att må dåligt. Därför kan man ju undra varför man gör det ändå, vad som är vitsen med det.

det har nystat ihop sig lite bara
men kom ihåg att ju längre och finare tråd man desto försiktigare måste man vara
hejdå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

det har nystat ihop sig lite bara
men kom ihåg att ju längre och finare tråd man desto försiktigare måste man vara
hejdå

Vaaaaaa? Måste man var försiktig? Varför då???????? och vadå fin???
[sad][sad][sad][sad][sad]

Stay away, hah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

aaaa? Måste man var försiktig? Varför då???????? och vadå fin???
[sad][sad]

tråd man har ska det stå
och menade inte tråd som i den vi skriver i, utan menade hjärnan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Nix, jag är väl medveten om att man inte planerar att må dåligt. Därför kan man ju undra varför man gör det ändå, vad som är vitsen med det.

Men fan är du dum eller... Om du är så väl medveten om att det inte kan planeras så inser du väl också att man inte kan bli av med det oberoende på hur gärna man vill det. Det finns bakomliggande orsaker till varför man mår dåligt, om du inte visste det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Men fan är du dum eller...

-->

ohYEA_:

Om du är så väl medveten om att det inte kan planeras så inser du väl också att man inte kan bli av med det oberoende på hur gärna man vill det.

Jasså, det kan man? Och du talar av egen erfarenhet, för alla? I see.

ohYEA_:

Det finns bakomliggande orsaker till varför man mår dåligt, om du inte visste det.

Jasså, det finns det? Det visste jag faktiskt inte. Pinsamt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Och du talar av egen erfarenhet

Ja?

Renesmee:

för alla?

Har man ett problem som ligger och gnager kan man inte bli av med må-dåligt-känslan, så ja.. i längden är det nog detsamma för de flesta.

Renesmee:

Jasså, det finns det? Det visste jag faktiskt inte.

Utifrån hur du yttrar dig; jag förstod det.


   
SvaraCitera

jag tror att alla människor är dömda till att vara olyckliga. vissa förtränger det genom en dum, glättig käckhet. men innerst inne är vi ensamma varelser.


   
SvaraCitera