Aviseringar
Rensa alla

Mensen försvunnen!?


Ämnesstartare

Hej! Min mens är helt borta! Jag fick min mens första gången sommaren 2013. Då var den regelbunden hela sommaren men till hösten försvann den och kom tillbaka i februari i år! då hade jag den dock i typ tre veckor men sedan dess har jag ingen mens längre. Vad ska jag göra!? Ska jag vara orolig?!


   
Citera

Blir du gravid ibland eller? Haha


   
SvaraCitera

njaej den blir oregelbunden för de allra flesta i början. dessutom kan stress också påverka när du menstruerar, ksk kan vara orsaken? föreslår att du ej behöver vara orolig, men om du är det så kan du ju ringa 1177 och fråga om råd 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Blir du gravid ibland eller? Haha

Fan vad kul. Se gärna hur ditt humör skulle vart omdet rann blod från din kuk en gång i månaden och hormonerna spelar 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
njaej den blir oregelbunden för de allra flesta i början. dessutom kan stress också påverka när du menstruerar, ksk kan vara orsaken? föreslår att du ej behöver vara orolig, men om du är det så kan du ju ringa 1177 och fråga om råd 🙂

Tack!


   
SvaraCitera

Det är säkert inget farligt, finns många olika orsaker till att mensen kan utebli. Det bästa är att boka ett besök hos din ungdomsmottagning där du kan få hjälp och rådgivning! 


   
SvaraCitera

När jag äter dåligt får jag nt det och det kan tom gå ett halvår, sen får jag i typ 8 dagar sen kan det gå ett halv år till så.. Men om man tränar mkt kan den ta längre tid oxå


   
SvaraCitera

Jag har inte haft mens sen nyår 2012, och det var ganska jobbigt att inte veta vad det berodde på. Det kan ju ha många olika orsaker liksom. Jag tror att det för dig handlar om att den är oregelbunden. Om man tränar mycket, är underviktig och har lite subkutant fett kan den också försvinna och sekundär amenorré. Har man inte haft mens på sex månader ska man undersöka det.


   
SvaraCitera

som ovanstående nämnde bör du kolla upp om du ej haft mens på 6 månader, kan bero på undervikt eller stress men även saker som pcos och andra hormonrubbningar


   
SvaraCitera

Dem första två åren brukar mensen skifta från regelbunden och oregelbunden. Din cykel kan också ha blivit längre. Alltså de är mer dagar mellan varje mens. Min mens är fortfarande skit konstig. Har haft den sen 2012 och är fortfarande inte regelbunden. Den kommer när den kommer. Men oftast får folk en förvarning 14 dagar innan mens genom äglossningen. Vissa märker det inte men ibland kan det komma en liten blödning då. Jag pratade med en ungdoms mottagning, dem visste allt mellan himmel och jord så fråga dem. Om mensen fortsätter vara oregelbunden så kan du Pröva att köpa p-piller för att stabilisera mensen. 


   
SvaraCitera