Aviseringar
Rensa alla

Meritvärde


Ämnesstartare

Hej, jag undrar vad som är ett bra meritvärde i Gymnasiet? 🙂
Alltså, jag förstår ju att 20 är ett bra, men ni fattar säkert vad jag menar..

spelar det ens någon roll egentligen? i vilka sammanhang isf?


   
Citera

du får meritvärde om du läser språk steg 3. Det måste vara minst steg 3 för att ge meritpoäng. Du får även meritpoäng om du läser matte C, förutsatt att den inte är obligatoriskt för din kurs. Läser du exempelvis samhälle får du meritpoäng på matte C. Det förutsätter även att du får Godkänt i kursen.

Jag har för mig att meritpoängen ligger på 0,5.

[y]


   
SvaraCitera

Lethe:

spelar det ens någon roll egentligen? i vilka sammanhang isf?

så klart det gör

Hell_man:

Du får även meritpoäng om du läser matte C, förutsatt att den inte är obligatoriskt för din kurs. Läser du exempelvis samhälle får du meritpoäng på matte C.

och även om man läser högre kurser i matte.

Hell_man:

Jag har för mig att meritpoängen ligger på 0,5.

0,5 - 100 p kurs
0,25 - 50 p kurs

du kan även få meritpoäng för kurser beroende på vad du söker efter gymnasiet. så det lönar sig att läsa ämnen inom området du ska studera i framtiden

för övrigt står det meritvärde och inte meritpoäng killen

ett bra meritvärde på gymnasiet kan man väl säga är 17 och upp rent allmänt, men du får ju nästan definiera "bra"

//mr cullen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meritvärde är ju egentligen betygssnittet, men meritpoäng är också värt att nämnas :).

Enligt mig skulle jag väl kanske säga:
0-13: Rätt kasst
13-16: Okej
16-18: Ganska bra
18-20: Bra/Jättebra

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Fast jag vill också tillägga att det är väldigt individuellt, om man siktar på G i alla ämnen, för att det är ens begränsningar, då är 10 självklart ett utmärkt betyg. Det som jag skrev är, som sagt, baserat på mina mål och resultat.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera