Aviseringar
Rensa alla

meteoritfall?


Ämnesstartare

igår när jag va ute o gick såg jag på himlen som jag inte va säker på vad det var. Först trodde jag de va ett stjärnfall, sen en lampa, sen kometfall. jag har aldrig sett ett stjärnfall (konstigt jag vet) så kan inte relatera till hur det ser ut men hört att de bara syns i någon sekund. detta såg jag länge tills de försvann bakom husen, dvs runt 20-30 sekunder. det såg ut att vara som en boll med orange runt och en liten "låga" efter om man säger så. googlar man på kometnedslag är det en jättelång låga efter men detta var en jättekort bara. såg verkligen häftigt ut! skulle de kunna vara kometnedslag? fast är inte som typ gigantiska och förstör hela jorden? som ni förstår är jag inte så insatt.. bara intressant stt veta vad jag såg! det såg ut som på bilden men som sagt inte lika lång låga efter och man såg mer kontrasten av kometen eller va de nu än var. image_0.jpeg


   
Citera
Ämnesetiketter

Kometer är för stora. Meteorer syns i de flesta fall i bara någon sekund och färdas väldigt snabbt. 
Skulle gissa på flygplan eller nyårsraket.


   
SvaraCitera

Såg också något liknande på himlen igår! Såg verkligen inte ut som ett flygplan... Vilken tid såg du det och var befann du dig då? Förvånad Jag satt på ett tåg och var typ i Lindesbergtrakten när jag såg det långt bort på himlen, kunde följa det rätt länge innan det försvann bakom molnen


   
SvaraCitera

En meteor är detsamma som ett stjärnskott, alltså ett ljusfenomen på himlen. En meteorit är däremot ett mer handgripligt fenomen, nämligen en sten, som fallit ned från himlen. De båda fenomenen är naturligt nog nära förknippade. En meteor utlöses av att ett objekt
från himlen tränger in i ordens atmosfär. Eftersom hastigheten hos den typen av objekt måste mätas i dussintals kilometer per sekund, har de enbart i kraft av sin rörelse en enorm energi. När en utifrån kommande sten får kontakt med luften, bromsas rörelsen automatiskt av friktionsmotståndet. Därmed omvandlas energin till värme, som får stenens material eller en del av det att smälta och förångas. Både värmen och det förångade materialet avsätts längs banan. Det är på detta sätt en meteor uppstår. Den typiska meteoren bildas av en partikel stor som ett sandkorn. Större partiklar, till exempel stora som en ärta, sänder ut ett kraftigt ljus, ofta åtföljt av en enorm smäll. Större stenar leder till ännu kraftigare förlopp, och i sådana fall händer det även att stenen överlever passagen ned genom atmosfären – det är denna rest som kallas en meteorit. Eftersom en inkommande kropp strängt taget kan kallas en meteorit först efter nedslaget, omtalar man ofta själva den ”himmelska” stenen som en meteorid. Har den en viss storlek, kallar man den istället för en asteroid, i likhet med den ursprungliga beteckningen för de småplaneter, som ligger i ett bälte mellan Mars och Jupiter.


   
SvaraCitera

gissar på ngn fyrverkeripjäs, är ju ej ovanligt i tider som dessa


   
SvaraCitera