Aviseringar
Rensa alla

Microsoft Office


Ämnesstartare

Jag skulle behöva ha Microsoft Office paketet på min dator för att kunna göra en del skolarbeten. Är det någon som vet om man kan skaffa det på något sätt utan att köpa det? Programmen jag behöver ha är främst Word och Power point.


   
Citera

Ett gratis lagligt alternativ:
http://openoffice.org/


   
SvaraCitera

skaffa openoffice istället, gratis och i princip samma sak


   
SvaraCitera

finns det ens något som openoffice inte klarar av, som ms office klarar? vet att det tidigare varit krångel med en del makro-grejer, men det är nog inte särskilt relevant för särskilt många. och jag vet inte ens om det är något problem med det längre.

och openoffice är ju gratis. så ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har OpenOffice nu, men det vill bara hänga sig och krångla. Dessutom vet jag inte om det har något som motsvarar Power point.


   
SvaraCitera

Nian3:

Jag har OpenOffice nu, men det vill bara hänga sig och krångla. Dessutom vet jag inte om det har något som motsvarar Power point.

problemet är förmodligen något annat än just openoffice, det upplever jag som väldigt stabilt. testa att installera om windows eller något, förmodligen är det något (läs: några hundra) grejer som ligger och stör i bakgrunden. alternativt installera om openoffice.

och ja, det ska finnas någon motsvarighet till powerpoint, och det kan förmodligen spara presentationer i samma format också. är dock inte säker, powerpointpresentationer är för tards.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

problemet är förmodligen något annat än just openoffice, det upplever jag som väldigt stabilt. testa att installera om windows eller något, förmodligen är det något (läs: några hundra) grejer som ligger och stör i bakgrunden. alternativt installera om openoffice.

Jo jag vet inte vad det kan bero på, men eftersom det är just det programmet som hänger sig så misstänker jag det, fast det kanske hjälper om jag installerar det på nytt.

Jag kollade lite på det och hittat ett del av Openoffice som liknade Power point till viss del, men svårt att förstå hur det fungerar då det inte ville göra som jag sa.


   
SvaraCitera

Nian3:

Jag kollade lite på det och hittat ett del av Openoffice som liknade Power point till viss del, men svårt att förstå hur det fungerar då det inte ville göra som jag sa.

om alternativet till att använda proprietär programvara för ett antal tusenlappar är att lära sig använda openoffice för att göra samma sak, vilket inte borde ta längre än en halvtimme, så känns valet rätt givet. faktiskt. att man gör saker lite annorlunda säger inte så mycket om vilket som är bättre. visst, det är bekvämt att hålla sig till saker som man kan, men ärligt talat, officeprogram är inte så jävla olika att inlärningströskeln blir särskilt stor. gå igenom en tutorial eller något. fan så mycket bättre än att pirata ms office.

vilket operativsystem kör du, förresten?


   
SvaraCitera

Nian3:

Jag kollade lite på det och hittat ett del av Openoffice som liknade Power point till viss

Openoffice Impress fungerar ju i princip exakt som powerpoint


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vilket operativsystem kör du, förresten?

Sant, håller med dig om det. Microsoft programmen är ju svindyra, men dem kanske lever mest på sitt namn. Jag har Windows 7.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ChickiBull:

Openoffice Impress fungerar ju i princip exakt som powerpoint

Tror tyvärr inte att jag har något som heter Impress.


   
SvaraCitera

Nian3:

Sant, håller med dig om det. Microsoft programmen är ju svindyra, men dem kanske lever mest på sitt namn. Jag har Windows 7.

de lever mest på sitt namn, ja. för vissa användare så kanske viss kompabilitet jävlas, men det är ju för att de flesta använder just ms office. men rätt många skolor och dylikt går ju över till openoffice, och det har ju bra support och dylikt, så det finns sällan någon anledning att använda ms-varianten. de gör liksom samma sak.

och jag kör openoffice på win7, utan problem. eller egentligen så använder jag google docs till 99% av min ordbehandling, men det är lite nischat. fast det har en presentationsmakare. aldrig använt den, dock.

Nian3:

Tror tyvärr inte att jag har något som heter Impress.

ladda ner senaste versionen, så löser det sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

och jag kör openoffice på win7, utan problem. eller egentligen så använder jag google docs till 99% av min ordbehandling, men det är lite nischat. fast det har en presentationsmakare. aldrig använt den, dock.

Okej jag hoppas att jag kan få ordning på det. Något jag tycker är lite dåligt är att de datorerna som har Microsoftprogrammet kan ha svårt för att öppna openoffice dokumenteten. Något du upplevt?


   
SvaraCitera

Nian3:

Tror tyvärr inte att jag har något som heter Impress.

http://download.openoffice.org/index.html


   
SvaraCitera

Nian3:

Okej jag hoppas att jag kan få ordning på det. Något jag tycker är lite dåligt är att de datorerna som har Microsoftprogrammet kan ha svårt för att öppna openoffice dokumenteten. Något du upplevt?

nej. sparar du i ms office-formatet, då? förstår om det kan vara problematiskt för ms office att öppna odf, då ms har en aversion mot format som inte är deras egna, men sparar man i motsvarande officeformat så brukar det funka bra.


   
SvaraCitera