Aviseringar
Rensa alla

mikrobetalningar över internet


Mario

Jag förstår egentligen inte dessa konstiga system. Vad är det för fel på vanliga kortbetalningar, eller för den delen girering om det är svenskt? Det är metoder som är lätta att förstå.

Kortbetalnignar har nackdelen att många betalningsförmedlare tar ut en fast avgift för en transaktion (i storleksordningen [1, 3] kronor). Detta är dock en nackdel med kortbetalningar som jag ser måste försvinna i stor skala i en rätt nära framtid om man på allvar vill konkurrera ut kontantbetalningar. Visas och Mastercards enorma vinstmarginaler är inte heller långsiktigt hållbara - de kommer att pressas ner. Folk kommer inse att de fasta konstnaderna för enskilda transaktioner egentligen är obefintliga och allt handlar om att ha en rimlig vinst totalt sett.

Detta tror jag kommer leda till en helt och hållet procentuell betalningssats för kortbetalningar, så att det blir vettigt även för mikrobetalningar.

Det ÄR däremot vettigt att gömma själva kortnumret hos en annan (pålitlig) aktör. Detta gör att tjänster som Paypal har en stor del av marknaden för mikrobetalnignar idag, och det är också anledningen till att Google Wallet försöker ta en bit av kakan.

Varför är förresten Flattr en mikrobetalning? Tar inte de i storleksordningen 10% av det man sätter in, och kräver att mottagaren också betalar pengar till tjänsten? Jag har svårt att se att det ska kunna hålla i sig. Jag vill i alla fall inte vara tvungen att betala 200 kr till Flattr i månaden för att kunna ta emot mikrobetalningar.

Konstiga upplägg och egna valutor kommer aldrig ha en chans mot lättförståeliga betalningsalternativ.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

men alla de där argumenten gäller ju bara så länge som bitcoinnätverket är så litet som det är idag. både stabilitet i växelkurser och nätverkets säkerhet skulle öka ordentligt om antalet användare växte.

Ja, och det skulle gå ungefär en vecka innan valfri ekonomiskt stormakt lagstiftade mot bitcoin och därmed gjorde allas "pengar" värdelösa. "Vi har stora kanoner" eller "vi kommer att gnälla som fan I FN" är också en form av backning.

Leijonsparf:

minus priser för smuggling, något hundratal. lite fler om pakistanska vapenmakare tar mängdrabatter.

Går det verkligen att köpa automatvapen för en knapp tusenlapp från rätt person? Tufft. Dock får du nog hålla med om att det är ganska mycket högre tröskel på att göra statskupp, speciellt om man bara har något hundratal beväpnade revolutionärer, än att köpa lite tid på EC2.

Leijonsparf:

det är väl ungefär det antal som krävdes av castro för att starta revolutionen på kuba, och då tvivlar jag på att de ens hade särskilt många automatvapen.

Att han avsatte en synnerligen impopulär diktator kan ha hjälpt honom en bit på vägen.

Mario:

Konstiga upplägg och egna valutor kommer aldrig ha en chans mot lättförståeliga betalningsalternativ.

+1 för visdom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mario:

Detta är dock en nackdel med kortbetalningar som jag ser måste försvinna i stor skala i en rätt nära framtid om man på allvar vill konkurrera ut kontantbetalningar.

problemet är ju att visa/mastercard kan ta ut ockersummor, just därför att de saknar konkurrens. kontantbetalningar är väldigt sällan ett alternativ på internet, så de utgör knappast någon reell konkurrens.

flattr har väl fördelen att det är ett lätt övergreppbart sätt att donera pengar till innehållsskapare på internet. du väljer en summa i månaden, sen väljer du vilka som ska få ta del av denna summa. jag har för mig att du inte längre måste betala något till flattr för att få ut de pengar som du tagit emot, men jag ska inte svära på det. och ja, 10% är rätt mycket, i längden för mycket, men om vi pratar om småsummor så är det fortfarande billigare än alternativen, såvitt jag vet. grejen är den att det inte används för att köpa innehåll. det används primärt för att stödja skapare som ger bort sådant fritt.

den mentala gränsen mellan att klicka på en knapp för att ge någon del av en summa som man varje månad avsatt för att ge random bloggare man gillar, och att klicka på en paypalknapp och välja hur mycket du vill ge dem personligen, är rätt stor. normen idag är att folk som släpper sina verk fria antingen tjänar pengar på reklam, eller inte alls. det är av allt att döma inte ett problem som man löser genom sänkta kreditkortsavgifter. jag säger inte direkt att flattr är lösningen på alla problem, men de är definitivt en lösning på ett problem - det saknas en etablerad modell för sånt här. om de får den att slå igenom och sen blir utkonkurrerade av någon som erbjuder bättre villkor för samma sak så vinner ju alla på det.

Gentlernen:

Ja, och det skulle gå ungefär en vecka innan valfri ekonomiskt stormakt lagstiftade mot bitcoin och därmed gjorde allas "pengar" värdelösa. "Vi har stora kanoner" eller "vi kommer att gnälla som fan I FN" är också en form av backning.

Gentlernen:

Att han avsatte en synnerligen impopulär diktator kan ha hjälpt honom en bit på vägen.

att vinna ett krig mot en militärdiktatur med hjälp av ett litet band gerillasoldater låter faktiskt mycket svårare än att ödelägga sveriges politiska stabilitet med hjälp av ett litet band gerillasoldater. skjut nog många regeringschefer, ministrar och företagsledare så ska du nog se att ekonomin havererar rätt snabbt. råder tveksamhet så kan du fråga valfri somalier.

vill du verkligen göra det enkelt för dig så kan du släppa lös en breivik någon gång i veckan under ett par år. se vilken effekt det har på ekonomin i din hemkommun.

Gentlernen:

Går det verkligen att köpa automatvapen för en knapp tusenlapp från rätt person? Tufft.

typ 800 var senaste siffran jag såg, detta i pakistan/afghanistan. det är väl inte omöjligt att få tag på en ak47 i usa för 3-400$, och vi är ju skapligt mycket närmare både de legitima producenterna, och herrarna i östeuropa som säljer dig en fullt fungerande t72-tank om du ber snällt.

Gentlernen:

Dock får du nog hålla med om att det är ganska mycket högre tröskel på att göra statskupp, speciellt om man bara har något hundratal beväpnade revolutionärer, än att köpa lite tid på EC2.

klart att det finns en skillnad, men principen är väl ungefär den samma. nej, systemet är inte säkert. nej, det är inte heller säkert att handla med kreditkort, eller med kontanter, silvermynt eller sättpotatis. det finns så många sätt att angripa varenda ekonomisk transaktion som jag kan komma på att det är lite lätt löjligt att gnälla över en potentiell svaghet som bara gäller för stunden.

sen så skulle jag vilja påstå att om det hade varit så lätt som du antyder så hade någon redan gjort det, då man flera gånger om kunnat ta hem vinsten medelst handlande. om någon hade gjort det på det sätt du nämner så hade det rapporterats om det. om någon hade gjort det på ett sätt som de kunnat dölja nog effektivt så hade det varit avsevärt svårare, och förmodligen hade det ändå rapporterats om det, även om den skyldiga kanske hade blivit svårare att utpeka. har du tillgång till ett eget botnet av någon rang så kan du förmodligen skapa rätt mycket kaos på finansmarknaden också, utan särskilt mycket kreativitet.


   
SvaraCitera