Aviseringar
Rensa alla

mikrofon anläggning


Ämnesstartare

Hejsan, jag och några kompisar har startat ett metal där jag screamar och growlar men även vanlig sång. Så nu behöver jag en mikrofon och högtalar till detta även en förstärkare antar jag.

De paketet som jag har kollat på nu är dennna http://www.thomann.de/se/tamp_pa_4080.htm

Kan lägga ut lite mer pengar om ni vet något bra paket


   
Citera

Rent ljudvolymsmässigt räcker det nog för att överrösta trummor och gitarrer. Vet inte alls hur den låter dock, så du får kolla recensioner eller något. Men jag skulle tro att mikrofonen låter skit, tyvärr. Fast om ni bara ska repa så behöver du nog inte något som är överdrivet bra heller.

Har tyvärr inga tips på något bättre.


   
SvaraCitera

det fyller väl dina syften, men är inte det minsta prisvärt. 1500 spänn för en pa-anläggning som inte går att expandera överhuvudtaget utan att börja om från scratch är helt enkelt inte värt.

ett allmänt tips är att först köpa en mixer med lämpliga egenskaper (nog många kanaler, gärna inbyggda effekter eller aux-kanaler), ett pa-slutsteg, och lämpligt antal högtalare (en borde räcka för bara sång, köp en till och möjligen en sub för att bygga ut senare).

en billig mixer kostar max en tusenlapp, jag rekommenderar begagnatmarknaden, då allt nytt antingen är proffsgrejer som kostar miljarder, har en massa onödiga tramsfunktioner som bara drar upp priset, eller är tillverkat av behringer. jag rekommenderar en mixer med iallafall 8 kanaler, för att täcka upp framtida behov skapligt bra. jag personligen letar för stunden efter en med 14-16, hittar ni någon billig sådan så kör på.

slutsteg, leta efter något med iallafall 2*100 w rms. logiken bakom det är att även om det inte räcker som pa till någon livespelning, om ni vill micka upp instrument och dylikt, så kan det senare användas med passiva monitorer, för att ge bättre medhöring i en livesituation, och ett eventuellt nyinköp kan stå för huvuddelen av effekten (ut i publiken). borde inte heller kosta mer än en tusenlapp.

högtalare är skit samma, hitta något billigt skräp på thomann tills ni kommit fram till hur ni vill använda anläggningen i framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

.

Tack så mycket för det svaret 🙂


   
SvaraCitera

WhoKnow:

Tack så mycket för det svaret 🙂

ett annat alternativ, som dock är lite mindre flexibelt, är att hitta en mixer med ett inbyggt slutsteg. det kan tänkas vara billigare, och går även det att använda live i nödfall. det var så vi gjorde, fast nu i efterhand hade jag lätt föredragit separat mixer och slutsteg.

ännu ett alternativ är att helt enkelt inte köpa någon mixer, om ni har någon preamp eller liknande liggandes. då kan ni koppla mikrofonen till preampen, och sen preamp direkt till slutsteg. fast har ni inget som kan användas som preamp så är det en ovärd lösning, en billig mixer är inte särskilt dyrt, och mycket mer användbart.


   
SvaraCitera