Aviseringar
Rensa alla

MiljöKampen


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag gör projekt i miljö. Idén är att antingen komma på en ny, färsk idé som kan göra miljön bättre eller hitta ett sätt att göra den lokala miljön bättre (lokalt kan betyda, skolan, hemmet, orten, hela Sverige eller t.o.m Hela Europa)

Hur tycker ni miljön kan förbättras? Vad kan vi komma fram till som kan beröra folk mycket och om kan uppmärksamma mycket?

Har ni förslag?

Tack sötisar 🙂


   
Citera

ha likadana papperskorgar som i tyskland[y]
istället för att själga allt i samma finns det 3 brevid varandra
plast, aluminium och övrigt[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste det vara rent ekonomiskt genomförbart? Det finns ju saker man kan göra men som i realiteten skulle innebära höga kostnader så att det i slutändan inte blir kostnadseffektivt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lockbete:

ha likadana papperskorgar som i tyskland
istället för att själga allt i samma finns det 3 brevid varandra
plast, aluminium och övrigt

Har bara sett det i t.ex. köpcentra m.m. På gatan har de vanliga papperskorgar (med en särskilt kopp för cigaretter).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pengar skulle avskaffas, det hade nog löst en del problem. Ta makten ifrån företagen som exploaterar naturen på det viset. Annars vore det intressant med ett totalt produktionsstopp av kläder, vitvaror, hemelektronik, smink, leksaker osv. (dock inte livsmedel). Jag hade velat se hur länge allt det vi har producerat hade räckt om vi hade slutat kasta bort fullt fungerande saker, kläder som inte är moderiktiga längre och slutat köpa prylar vi inte behöver (såsom t.ex. kosmetika).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

920810:

sötis 🙂

Din förra avatar var! [surprised]


   
SvaraCitera

920810:

Hur tycker ni miljön kan förbättras?

Vi kan ju alltid börja med att stänga ner alla kolkraftverk, för att sedan ersätta dem med kärnkraft (som är extremt miljövänligt).

920810:

Vad kan vi komma fram till som kan beröra folk mycket och om kan uppmärksamma mycket?

Utbilda människor, så att de inte blir till människor likt Matilda1988 här ovan.
Just kolkraft är ju ett fint exempel faktiskt. Trots att det finns bättre alternativ så fortsätter man använda det, då människor inte bryr sig om fakta utan istället förlitar sig på skrämselpropaganda.


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Har bara sett det i t.ex. köpcentra m.m. På gatan har de vanliga papperskorgar (med en särskilt kopp för cigaretter

i lindau hade de bara sånna[confused]
aja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

920810:

Jag gör projekt i miljö. Idén är att antingen komma på en ny, färsk idé som kan göra miljön bättre eller hitta ett sätt att göra den lokala miljön bättre (lokalt kan betyda, skolan, hemmet, orten, hela Sverige eller t.o.m Hela Europa)

Höj momsen på rött kött och sänk momsen på vegetabilier! [y]
Köttproduktionen står för 18% av utsläppen av växthusgaser, det mesta av detta från idisslare (de fjärtar mer än människor vad jag förstått). Genom att uppmuntra folk att äta mer grönsaker och frukt så förbättras både folkhälsan och miljön!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera