Aviseringar
Rensa alla

Miljöpartiet vill inkludera alla i sin partiprogramsrevideringsprocess.


Håller med Rödingajävel i vad han sagt hittills. Känner precis samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Men på sikt skulle det vara jättebra. Med det argumentet kan man ju aldrig bygga nånting. Inte direkt som att hela staden stängs ner för att enstaka gator blir stängda förövrigt, kommer fortfarande gå att ta sig runt i staden.

Fast även du måste hålla med om att ett tunnelbanenät som täcker en hel stad är ett bygge långt utöver det vanliga. Det är därför inte helt realistiskt att speciellt många städer, om ens någon kommer försöka genomföra något sådant. Även om vi inte tar hänsyn till kostnader.

Rödingajäveln:

Att man inte vill betala för något är ju helt individuellt. Ska varje individ kunna bestämma vad de vill betala för måste skatten individualiseras helt om blir då meningslös.

Ja det klart, jag påstår inte att varje enskild individ ska bestämma vad de vill betala. Men på samma sätt som att du inte vill betala för militär vill jag inte betala för kollektivtrafik.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Fast även du måste hålla med om att ett tunnelbanenät som täcker en hel stad är ett bygge långt utöver det vanliga. Det är därför inte helt realistiskt att speciellt många städer, om ens någon kommer försöka genomföra något sådant. Även om vi inte tar hänsyn till kostnader.

Jodå, om Miljöpartiet skulle driva frågan i riksdagen t.ex., vilket är just det tråden verkar handla om. [y]

Horrorshow:

Ja det klart, jag påstår inte att varje enskild individ ska bestämma vad de vill betala. Men på samma sätt som att du inte vill betala för militär vill jag inte betala för kollektivtrafik.

Och det är bull för dig, men så funkar det. Tyckte bara det var ett dåligt argument. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Men Miljöpartiet jobbar inte ens för billigare kollektivtrafik, de röstar ju för högre priser hela tiden. [shake]

Miljöpartiet har som princip att inte reglera våra lokalavdelningars kommunpolitik, jag vet inte vilka erfarenheter du har av Lunds miljöpartister, men i min kommun och i de flesta andra jag känner till driver vi kraftigt sänkta priser på kollektivtrafiken.

Pickaboo:

Tycker du att kvotering i bolagsstyrelser är en vettig fråga att driva? Varför?

Gillar inte att kompetenta kvinnor utesluts från bolagsstyrelserummen pågrund av att de råkar födas med fitta.


   
SvaraCitera

Homoerotik:

Miljöpartiet har som princip att inte reglera våra lokalavdelningars kommunpolitik, jag vet inte vilka erfarenheter du har av Lunds miljöpartister, men i min kommun och i de flesta andra jag känner till driver vi kraftigt sänkta priser på kollektivtrafiken.

Okej. Med tanke på att de är skitdåliga borde ni nog göra det.


   
SvaraCitera

Homoerotik:

Bör lycka och välbefinnande vara det högsta målet för Miljöpartiets politik?

Definiera exakt (inom rimliga gränser naturligtvis) vad ni menar med "lycka", "välbefinnande" och "högsta mål" och vad ni strävar efter, för ifall er grundsats är att ha lyckan som högsta mål så är ni antingen utilitaristiska hedonister, retoriskt oärliga eller så har ni andra definitioner än de gängse av tidigare citerade ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Definiera exakt

Här är förslaget


   
SvaraCitera

Homoerotik:

Här är förslaget

Tack för länken, dock hittade jag ingen definition där. Jag fann inte särskilt mycket faktiskt argumentation eller dialektik i texten, utan mer retoriska kängor. Det nämns mycket "hur" och "varför" men inte "vad". Jag är rädd för att det är just denna övertro på retorik som skapar misstro för modern politik hos gemene man (det gör den i alla fall hos mig).

Som ni själva konstaterar så strävar människor efter det som är bra: Att konstatera att ni strävar efter det som är bra just för att det är bra ger ingenting konkret till mig som läsare eftersom det är en tautologi. Ifall målet om att sträva efter maximalt välbefinnande/välmående/lycka är tautologiskt så ser jag inte poängen med att skriva in det i partiprogrammet.

Inte ens under "Därför bör välbefinnande vara vårt mål" hittar jag en definition av begreppet, utan ni beskriver lite luddigt hur cancersjuka inte får vård.

Om ni inte delar hedonisternas uppfattning måste ni antingen omdefiniera begreppen jag nämnde i mitt förra svar eller så måste ni ändra på er vision om lycka som det "högsta målet" (förutsatt retorisk ärlighet).

Det skulle vara intressant att höra vad ni egentligen menar med begreppet och när det ev. inte är aktuellt som det högsta målet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Det skulle vara intressant att höra vad ni egentligen menar med begreppet och när det ev. inte är aktuellt som det högsta målet.

Jag är inte en av de som argumenterar för det, men jag tror säkert de har svar på tal om du frågar dem, Göran Håden är utilitarist och lyckoforskare och är rätt insatt i ämnet, även om inlägget inte sätter fingret på själva definitionen urskiljer jag ändå den som att människor ska ha bra liv och må bra, och att vi därför ska arbeta för att möjliggöra det, genom att stoppa utförsäkringar, arbeta för en bra miljö, en bra resursfördelning, etc, etc.


   
SvaraCitera

Homoerotik:

Jag är inte en av de som argumenterar för det

Då är det inte med dig jag ska diskutera angående det här då. Det här var i alla fall mina åsikter angående den inledande frågan.

Homoerotik:

människor ska ha bra liv och må bra

Det är precis det här jag menar: Det är ingen definition, det är en tautologi. Jag får svaret att ni vill att människor ska må bra (välmående/lyckliga) eftersom människor ska må bra. Utan ansats till definition blir det svammel och kommer vara kontraproduktivt (förutsatt att ni vill nå unga genom sunda argument och inte tautologisk retorik).

Något off-topic: Jag antar att Grön Ungdom har något slags föreningsliv med möten och dylikt. Kan man delta på något sådant utan att vara medlem eller ens dela åsikterna i partiprogrammet? Skulle vara intressant att få höra era tankar och hur ni resonerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cornucopia:

Något off-topic: Jag antar att Grön Ungdom har något slags föreningsliv med möten och dylikt. Kan man delta på något sådant utan att vara medlem eller ens dela åsikterna i partiprogrammet? Skulle vara intressant att få höra era tankar och hur ni resonerar.

Såklart, skicka ett meddelande med var du bor till mig så kan du få kontakt med gröna där som kan ha information. 🙂

Cornucopia:

Det är precis det här jag menar: Det är ingen definition, det är en tautologi. Jag får svaret att ni vill att människor ska må bra

Det är helt enkelt bäst att jag hänvisar dig till honom eller till lyckobloggen.se där han skriver, jag är egentligen ointresserad av det, lycka är inte mitt viktigaste mål. 🙂 Jag skulle definiera det som att jag vill att människor ska uppleva det som att de har det bra, och att de är lyckliga, ungefär.


   
SvaraCitera

Cornucopia:

Något off-topic: Jag antar att Grön Ungdom har något slags föreningsliv med möten och dylikt. Kan man delta på något sådant utan att vara medlem eller ens dela åsikterna i partiprogrammet? Skulle vara intressant att få höra era tankar och hur ni resonerar.

Självklart, ingen kan tycka exakt likadant som alla i GU eller tycka exakt som det står i partiprogrammet. 🙂

Det är ju ändå Sveriges öppnaste parti!


   
SvaraCitera

Alla ungdomsförbund driver något liknande. GU lyfter fram att människor ska vara lyckliga, MUF att människor ska få vara fria, SSU att alla ska med, UV att det inte ska få finnas några fler ursäkter. I slutändan blir det bara en massa satans ordflummeri; det är väl ingen som motsätter sig att människor ska få vara lyckliga, fria, få vara med eller behöva ursäkta sig.

Det som spelar roll är det konkreta, precis som du säger Cornucopia. Sedan kan jag nästan garantera att du inte kommer få någon bättre förklaring på "lycka" under ett möte med GU än du får här, då GU till 95% består av en massa flower power glädje-hippies som menar att aaaalla ska vara lyckliga och aaaallt borde vara såå bra, grönt och skönt.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

då GU till 95% består av en massa flower power glädje-hippies som menar att aaaalla ska vara lyckliga och aaaallt borde vara såå bra, grönt och skönt.

Fördomar 🙂

Har inte mött en enda hippie, de fanns ju på 70-talet.
Det är lite som att säga att UV är kommunister och MUF en massa kapitalister.

Att generalisera gör inte saker bättre.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Fördomar 🙂

Ptja, jag har kampanjat bredvid bra många från GU och är bekanta med en hel del så det är väl så jag uppfattat dem.

Hippies var överdrivet dock.


   
SvaraCitera