Aviseringar
Rensa alla

Miljöpartister tycker att Alliansen sköter ekonomin bäst [smile]


Ämnesstartare

Enligt nyligen gjord SIFO undersökning tycker miljöpartister att Alliansen sköter ekonomin bäst. [smile] ... [bigsmile]

​MP-väljarna: Alliansen sköter ekonomin bäst
​ http://www.expressen.se/nyheter/1.2637304/mp-valjarna-alliansen-skoter-ekonomin-bast


   
Citera

hur skulle någon som inte sköter ekonomin ens kunna jämföras undrar jag.


   
SvaraCitera

Sverige har ju bland europas i särklass bästa ekonomier för tillfället så de 35% som tyckte att socialdemokraterna sköter ekonomin bättre trollar ju bara.


   
SvaraCitera

skillnaden på vänstern och borgarna är ju att borgarna över huvudtaget förstår sig på ekonomi


   
SvaraCitera

Ja, självklart. Hade jag varit miljöpartist, hade jag också föredragit en regering som åtminstone är någorlunda utbildade och kompetenta inom området ekonomi framför en regering som består av 100%SSU:are, gamla VPK:are, djurrättsaktivister på heltid, dagisfröknar, tågkonduktörer, genusvetare, teaterregissörer, kulturmarxister och övrigt cirkusfolk. Nu finns ju dock föreställningen att det här med ekonomi är enkelt och oproblematiskt, och därför kan stolpskott som Juholt och Ohly släppas fram till början av ledet.


   
SvaraCitera

Pickaboo:

kulturmarxister

Kom inte och säg att även du börjat använda det där fruktansvärt tramsiga och motsägelsefulla begreppet.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Kom inte och säg att även du börjat använda det där fruktansvärt tramsiga och motsägelsefulla begreppet.

[bigsmile] nej då. Skrev mest av provocerande anledningar (ungefär som vanligt i dessa trådar då).


   
SvaraCitera

Sen stör jag mig lite på hur högerfolk, som invändning mot vänstersynpunkter, tenderar att bortförklara kritik som att "ekonomi är komplext!" samtidigt som man presenterar en bedömning av ett lands ekonomiska situation baserat på så idiotenkla och meningslösa data som tillväxt och BNP.


   
SvaraCitera

Gillar att jag inte kan öppna artikeln ens men ja, det finns nog många bratz som gillar MP och samtidigt tycker att alliansen är ok. Är vad jag sett rätt ovanligt med högeråsikter bland personer som är politiskt aktiva inom GU.


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

samtidigt som man presenterar en bedömning av ett lands ekonomiska situation baserat på så idiotenkla och meningslösa data som tillväxt och BNP.

Skulle du eller tågkonduktören klara av att ställa upp en prognos för Sveriges tillväxt? Inte jag i alla fall. Nu är det ju förvisso inte regeringen som gör denna prognos utan ett hundratal tjänstemän på finansdepartementet. Regeringen lägger däremot den budget som är baserad på de prognoser som trillar in, bland annat tillväxt och BNP, ja. Dessa prognoser används som verktyg för att arbeta fram budgeten, och den lagda budgeten i sin tur avspeglar hela vårt ekonomiska samhälle (en bedömning av landets ekonomiska situation om du så vill). Varken BNP eller tillväxt är därmed meningslösa mått.

Däremot kan jag hålla med om att BNP och tillväxt i sig inte säger oss särskilt mycket, men det är ju högst oseriöst att påstå att högerfolk baserar situationen på idiotenkla och meningslösa data, när de måste sättas in i rätt sammanhang först och främst.


   
SvaraCitera

Daddy Cool:

Enligt nyligen gjord SIFO undersökning tycker miljöpartister att Alliansen sköter ekonomin bäst. [smile] ... [bigsmile]

Är det en skillnad mellan mp-väljare och mp partiet själv?


   
SvaraCitera

Mm det där Sverige som sossarna styr just nu går ju lite halvknackligt [confused]


   
SvaraCitera

Pickaboo:

Skulle du eller tågkonduktören klara av att ställa upp en prognos för Sveriges tillväxt?

Varför skulle vi? Tillväxt är fullständigt irrelevant för att bedöma ett lands välstånd. Du kan ha en skyhög tillväxt och halva befolkningen kan ligga döende i rännstenen.

Det är det som är min kritik. Man säger att det är så jävla komplext, och så använder man fullkomligt efterblivna sätt att mäta välstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Är det en skillnad mellan mp-väljare och mp partiet själv?

Det bör det väl rimligen vara. Alla MP-väljare behöver ju nödvändigtvis inte tycka exakt som det står i partiprogrammet. Detta gäller självfallet samtliga partier och dess väljare. Men å andra sidan - de som sitter i partitoppen och i partistyrelsen måste ju "nästan" följa partiprogrammet slaviskt. [sad]

För övrigt, jag tycker det är bra att MP kanske börjar ett seriöst samarbete med alliansen. Alliansen har ju flest medborgare (väljare) i ryggen och ju fler väljare som backar upp det regerande blocket ju bättre. [smile]


   
SvaraCitera

Jörg Buttgereit:

Tillväxt är fullständigt irrelevant för att bedöma ett lands välstånd. Du kan ha en skyhög tillväxt och halva befolkningen kan ligga döende i rännstenen.

Fast nu tar du ju i. Mer realistiskt för u-länder är att använda sig av HDI och liknande mätningar. Tillväxt är inte fullständigt irrelevant för att bedöma ett land som Sveriges ekonomiska situation, av anledningarna jag tog upp ovan.

Jörg Buttgereit:

Man säger att det är så jävla komplext, och så använder man fullkomligt efterblivna sätt att mäta välstånd.

Igen, se ovan. Men kom med ett alternativt förslag då, som inte redan används idag.


   
SvaraCitera