Aviseringar
Rensa alla

Min bror har inget liv


Ämnesstartare

Hej, joo det är så att jag har en lillebror som är 2 år yngre än mig, alltså 17 år som jag är lite orolig för. Det ända han gör på fritiden är att sitta inne på sitt rum antingen framför datorn eller xboxet och det enda sociala livet han har är skolan. Inte ens via datorn komminucerar han via communitysajter som facebook lr nåt.
Hemma så är det dessutom ofta bråk mellan antingen han och morsan eller han och farsan, oftast morsan som dessutom har världens sämsta självförtroende.
Om man frågar om han har vänner så blir han oftast arg och säger jaa, men jag vet själv att han inte har mkt vänner, inte i skolan han går på iaf och de få "vänner" (om man nu kan kalla det vänner) han har ringer han aldrig eller nåt. När han var liten blev han dessutom mobbad en del av några idioter och han har aldrig riktigt hämtat sig efter det verkar det som. Min fråga är nu, är det någon mer som har/haft ett liknande problem eller som känner igen sig i historien? Skulle jätte gärna höra isf!


   
Citera

domorethinkless:

Min fråga är nu, är det någon mer som har/haft ett liknande problem eller som känner igen sig i historien? Skulle jätte gärna höra isf!

Jag är/var lite så själv nu 😛 är mest inne på mitt rum vid datorn på skolans internat. Dock verkar din bror lite extremare. Han kanske har social fobi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Han kanske har social fobi?

Det tror jag inte, han kan prata med andra och sånt men verka rha svårt att ta första steget lr nåt. Förut när han var med mig och mina kompisar hade han inga problem med att prata iaf! Problemet är ju att eftersom han inte har några att snacka med så går ju allt ut på spec morsan vilket leder till såna sjukt stora bråk då han t.o.m blir våldsam...


   
SvaraCitera

Låter som mig. Inte för att jag var mobbad utan för att jag var asocial. Det behöver inte vara något negativt. Alla gillar inte att umgås eller prata med folk hela tiden. Ifall han blir mobbad och utfryst är ju det självklart ett problem som du kan hjälpa honom med. Däremot ser jag inte vad felet skulle vara på någon som spenderar majoriteten av sin fritid bakom datorn ifall man nu vill det.


   
SvaraCitera

min bror är likadan
men eftersom han verkar trivas låter jag honom vara


   
SvaraCitera

som sagt ta först reda på om han lider av det eller om det är något han tycker om

finns ingen nytta i att av okunskap va oroliga för människor som egentligen har det bra


   
SvaraCitera

domorethinkless:

..

Inte för att jag kan säga att jag blir våldsam av spel (okej FIFA är väl det enda jag blivit våldsam utav UNDER TIDEN JAG SPELAR) men det kan vara en anlending till vrf han blir våldsam om han spelar våldsamma spel, skyller dock ej på det utan mer på att han kanske inte mår bra just nu (och inte har gjort et längre tid):
Han kanske helt enkelt inte vill umgås med andra just nu, grabbar i den åldern, som spelar, föredrar att spela framför att umgås IRL. Kanske växer bort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är att han vill ju egentligen vara social. Man märker ju det när mina kompisar kommer, han gillar ju att prata med många av dem och sånt. Grejen är ju att han aldrig tar kontakt med nån eller överhuvudtaget ens försöker ta tag i saker, och man mräker ju att han mår dåligt över det.


   
SvaraCitera

känner dlvis igen det där. jag var nog sån för typ 7-10 år sen. jag trivdes iofs med det och umgicks med syskonets polare då dom var hemma. till slut växte jag ifrån det dock, även om jag trivs att ta typ en kväll bara för mig själv, inte alltid lika lätt kanske. man kan bli mer social med åren, om man vill. det brukar lösa sig i slutändan, men förstår din oro iaf [n]


   
SvaraCitera

Knarko:

men det kan vara en anlending till vrf han blir våldsam om han spelar våldsamma spel

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Nintendo:

[rolleyes]

Läs hela sammanhanget istället för att rycka orden ur sitt sammanhang


   
SvaraCitera

Känner mig träffad. Har få vänner, mina förädlrar klagar på att jag sitter inne vid datorn när de är fint väder[cry]
Men jag får dock vänner genom internet som jag sen brukar träffa IRL... lätt sätt att få nya vänner liksom, om man inte umgås med dom från skolan.
btw, se till att pojken börjar träna![no-no] blev mycket socialare, gladare och självsäkrare när jag gjorde det


   
SvaraCitera

szfgjdf:

, se till att pojken börjar träna!

Håller med random tjej.

Tipsa honom om denna bok medans du håller på:​​ http://books.google.com/books?id=H57DPgqTB1MC&lpg=PP1&dq=How%20to%20become%20a%20alpha&hl=sv&pg=PP1#v=onepage&q&f=false ​​

Vet du något om hans tankar angående tjejer och sex? Känner igen mig.För mig var det att jag inte först människor, världen eller livet men jag förstod datorer, det gav mig tröst.

Jag tror att din bror är datorberoende. Bara han själv kan gå ur det.


   
SvaraCitera

Ta med honom ut då


   
SvaraCitera

domorethinkless:

på fritiden är att sitta inne på sitt rum antingen framför datorn eller xboxet och det enda sociala livet han har är skolan.

Låter ju iofs som typ 70% av ungdomarna nuförtiden...


   
SvaraCitera