Aviseringar
Rensa alla

Min bror hatar mig, på riktigt


Ämnesstartare

Hej! Jag har en 13årig bror som hatar mig. Varje gång han ser mig, pratar med mig, så säger han att han hatar mig. Ibland försöker han prata litegrann och försöka vara lite snäll, men det brukar oftast sluta med att han säger att han hatar mig och säger att jag är dum mot honom. Han säger att jag är den enda i hela världen som han hatar, och om han fick chansen skulle han mörda mig. Min familj bryr sig oftast inte så mycket, men jag känner en enorm sorg inom mig. Det är som en stor klump i magen som aldrig försvinner.

Om jag försöker tala med honom eller fråga varför han gör som han gör, så skriker han och säger att jag är dum. Nu på senare tiden har det börjat bli värre, då han har börjat skrika väldigt mycket och slåss. Jag gillar verkligen inte att slåss, då jag tycker att det känns obehagligt. När jag blir arg, så brukar jag oftast förtränga det och göra andra saker.

Han har rätt så många kompisar, och de flesta av kompisarna tycker om mig. Han brukar oftast sitta inne på sitt rum och se på krigsfilm och spela tv-spel när han har fritid, och det brukar han ha rätt så gott om eftersom han brukar strunta att göra läxor och träna inför prov. Han gillar även att skjuta med softair gun. Om någon gör något som han inte tycker om brukar han prata om "hämd"; och ofta går han in i mitt rum och förstör saker, som att t.ex slita upp mina sängkläder och dra ut alla datorkablar. Endast idag har han sagt 2 gånger att han hatar mig, och när jag brukar fråga honom om någonting säger han alltid "vad fan vill du". När han var yngre blev han lite småmobbad, men nu har han snarare blivit en "mobbare" i sin skola. Han brukade ochså sova med mamma tills bara för några månader sedan, och han är väldigt väldigt mörkrädd, speciellt för läskiga masker och clowner.

Jag tror att han började sitt hat mot mig när han fyllde 12. Innan så brukade han aldrig eller väldigt väldigt sällan säga att han hatar mig. Vi brukade ofta leka och ha roligt tillsammans. Jag har aldrig sagt till honom att jag hatar honom.

Det värsta är att jag inte ens försöker vara dum eller mobba honom. Min syster som är 15 brukar jag "skojas" väldigt väldigt mycket med, till skillnad från min bror som jag knappt brukar "röra". Hon tar aldrig illa upp och hon behåller alltid sig allvarlig, inte för snäll, men inte för dum. Hon har aldrig sagt att hon hatar mig.

Om någon "retar han" så brukar han bli helt vansinnig. T.ex en gång så ville han inte prata med en kompis som han inte tyckte om, och då retades jag med skrattironisk accent "jag vill inte prata med dig, för du är duuuuummm" och då blev han helt vansinnig. Han slog upp sin dörr och började slå och "brottas" medans han skrek.

En annan gång så hade jag sagt till familjen att jag skulle åka med bussen som gick typ klockan åtta. Och då frågade han hela tiden med en lite taskig röst "när ska du åka, åk", och när jag frågade lite dystert varför sa han att han hatade mig. Helt utan anledning, eftersom jag varken hade talat med honom eller sett honom den dagen.

Snälla kan någon förklara för mig varför han just väljer mig? Gör jag något fel, är det någon som känner igen sig?


   
Citera

han är 14


   
SvaraCitera

oj 13*


   
SvaraCitera

det går över, han mognar nog han också ska du se


   
SvaraCitera

alltså.............. ta honom till en psykiatriker.. han verkar inte vara fullt alldaglig / mår ej bra


   
SvaraCitera

Han har ju kommi in i tonåren, kan va hormonerna som spökar. O som Lounge fact säger kan de va en bra idé att ta han till en psykolog.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

ta honom till en psykiatriker.. han verkar inte vara fullt alldaglig / mår ej bra


   
SvaraCitera

han borde nog få prata med någon

nåt med honom måste vara fel

visst att tonåringar kan vara arga men han verkar för arg


   
SvaraCitera

Problemen verkar ligga hos honom och inte hos dig. Då du enligt egen utsago inte gjort något för att bli hatad. Du får dessutom inte veta vad du har gjort, kanske vet han det inte ens själv. Det finns då inte mycket för dig att jobba på. Hade jag varit i dina skor hade jag gett honom smäll så fort han betedde sig hindrat. Det finns få saker som gör mig upprörd, en av dom är när ens eget syskon säger att han hatar än för ingenting. Än mer arg hade jag varit om ens egna bror börjar slå och rivas. Svårt att föreställa sig förvisso, då det aldrig behövt gå så långt med mig.

Det du kan göra är att samtala med dina föräldrar om saken, berätta hur du känner och be dom att fråga honom vad som är problemet. Det verkar ha pågått en liten tid, och så lång tid ska det aldrig behöva gå innan ens föräldrar reagerar.


   
SvaraCitera

gud vad lik du är han som hängde sig på flashback btw


   
SvaraCitera

Lethuc:

ade jag varit i dina skor hade jag gett honom smäll så fort han betedde sig hindrat.

Wow, oväntat där!


   
SvaraCitera

Pette94:

Gör jag något fel

Verkligen inte, han verkar ha problem som hela tiden går ut över dig. Visst, han är i tonåren, men det låter som om han mår väldigt dåligt när han hela tiden säger att han hatar dig och att han vill ta livet av dig!

Lounge fact:

gud vad lik du är han som hängde sig på flashback btw

[chocked] true. obehagligt att ens tänka på juuu[n]


   
SvaraCitera

Lethuc:

hade jag gett honom smäll så fort han betedde sig hindrat

Aah, då blir han nog mindre hatad av sin bror [y]


   
SvaraCitera

Ingemarsdotter:

[chocked] true. obehagligt att ens tänka på juuu[n]

ja fyfän


   
SvaraCitera
zIGGE

Lounge fact:

gud vad lik du är han som hängde sig på flashback btw

Kände personen som hängde sig, not fun.


   
SvaraCitera