Aviseringar
Rensa alla

Min chihuahua darrar?!


Ämnesstartare

För ungefär en vecka sedan så köpte jag min Chihuahua, en korthårig svart. Hon är jätte söt och väldigt liten. Hon äter bra, dricker bra, är rätt så social (när hon e i vardagsrummet och gräset) då e hon jätte sprallig osv.

Mitt problem, är att.. När jag tar ut henne på asfalten så darrar hon as mycket och vågar knappt gå, är de normalt? Hon vågar inte ens gå i hallen hemma heller! Bara i vardagsrummet. När man tar henne till hallen eller asfalten utomhus så står hon bara och darrar, och ylar. När man tar henne till gräset eller vardagsrummet så blir hon plötsligt jätte glad!

Någon som känner igen sig detta på sin chihuahua? om inte, så ge mej bara hjälp tips o råd, kommer de bli bättre med tiden? annars är hon iaf 100 % frisk 🙂

Snälla seriösa svar tack


   
Citera
Ämnesetiketter

Skulle kunna vara att golvet/asfalten är "Hårt" och hon inte känner sig "trygg" att gå på de, är det någon skillnad på golvet i hallen och vardagsrummet?


   
SvaraCitera

Fjäska inte, om ni försöker "trösta" henne så kommer hon lära sig att hon får uppmärksamhet/beröm när hon blir rädd. Ignorera det eller försök få henne associera det läskiga med något kul istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja golvet i vardagsrummet är ju trä, och de e mjukare i hallen? :S
min hund kommer ju aldrig kunna gå ut på promenader om hon ej kan gå på asfalt seriöst? :S


   
SvaraCitera
smisk

Lipbalm:

min hund kommer ju aldrig kunna gå ut på promenader om hon ej kan gå på asfalt seriöst? :S

Klart hon kommer. Det handlar om att hon måste lära sig. Ta ut någon av hennes leksaker eller locka med godis, så ska du se att det går bättre.


   
SvaraCitera

Jag skulle bara sätta henne på asfalten i koppel och gå. Dra henne efter. Hon kommer inte vara rädd i en halvtimme-timme, när ni är på väg hem igen kommer hon ha vant sig. Uppmärksamma henne inte alls när hon är rädd.
Fast hon kanske är en valp så att hon inte ska gå så länge?


   
SvaraCitera

smisk:

Klart hon kommer. Det handlar om att hon måste lära sig. Ta ut någon av hennes leksaker eller locka med godis, så ska du se att det går bättre.

Karl Marx aproves of this message.


   
SvaraCitera

Hon fryser väl. Hoppas att du har tagit henne till veterinären och att hon inte är en stackars smuggelhund.


   
SvaraCitera

Jag tänkte något helt annat då jag läste rubriken.


   
SvaraCitera

Cobrastyle:

Jag tänkte något helt annat då jag läste rubriken.

Innan jag såg "Seriösa svar tack" tänkte jag skriva "If that's some slang for penis im not amused!"-


   
SvaraCitera

Jag brukar darra när jag fryser [ops]


   
SvaraCitera

Hon är för liten för världen, klart man darrar då :s


   
SvaraCitera

Lipbalm:

Hon

Limefruit:

fryser

?[cute]


   
SvaraCitera

Ignorant:

Innan jag såg "Seriösa svar tack"

ofta det hindrade dig


   
SvaraCitera

honolulu:

ofta det hindrade dig

Åh jo, lite finess har man.


   
SvaraCitera