Aviseringar
Rensa alla

Min flickvän behöver hjälp :S


Ämnesstartare

Hej, såhär är läget...

Min flickvän har haft ätstörningar och varit underviktig i 8:an (går nu i 2:an) men nu börjar hon falla tillbaka till gamla spår och hon slutar äta och spyr upp det hon äter och hon VÄGRAR söka hjälp..

jag pushar henne till att fortsätta äta och istället lägga av med onyttigheterna och fortsätta simma som hon brukar göra men inte sluta äta...

Men vad ska jag göra? känns så hopplöst att bara sitta bredvid och inte kunna göra någonting... ingen aning vad hon väger och hon vet inte heller eftersom hon är rädd för vågen men hon säger att hon ska ner till 50kg någonstans och jag gissar på att hon vägen runt 60 nu.. och hon är 164cm

hon har svimmat vid ett par tillfällen pga att hon är undernärd antar jag, men fortfarande vafan ska jag göra?


   
Citera

väg henne i smyg när hon sover eller nåt [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Se till att hon får hjälp, men vad du än gör så lämna henne inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om hon är undernärd så finns inte jag, som väger dryga 43. Jag är ändå över 170cm.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Egentligen de värsta du kan göra är att tjata om det! Har inte så svåra ätstörningar men visst då jag var som värst så jag åt kanske en minimal portion till lunch och sen inge mer, och då jag väl åt och någon kom med en dum kommentar som "Wow, du äter ju! Så duktigt" så tappade jag direkt matlusten!

Försök prata med henne istället, sitt inte vid matbordet och typ "men ät iallafall upp det där.." eller "Oj vad duktigt du ätit idag"/ "Men du måste ju äta mer!"

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

anonym169:

hon har svimmat vid ett par tillfällen pga att hon är undernärd antar jag, men fortfarande vafan ska jag göra?

Sen väger hon runt 60 kg och är 164 cm lång, så då är hon väl inte undernärd, däremot kan hon svimma av att hon inte äter något!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man kan vara undernärd fastän man är överviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

quote=SUKOF] hon är undernärd så finns inte jag, som väger dryga 43. Jag är ändå över 170cm.

Ja men han bad väl inte om att veta Om hon var undernärd utan han konstaterade bara att hon förmodligen var det. Och som sagt kan man vara undernärd trots normal/övervikt . Plus att du får det att framstå som att det inte är så farligt och du väger mkt mindre.. ? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anonym169:

ingen aning vad hon väger och hon vet inte heller eftersom hon är rädd för vågen men hon säger att hon ska ner till 50kg någonstans och jag gissar på att hon vägen runt 60 nu.. och hon är 164cm

det är ju inte sååå lite iaf, jag väger mindre. ta kontakt med föräldrarna.


   
SvaraCitera

det spelar ju igen roll vad hon väger.. att vara undernärd är farligt även om man är överviktig. det ända är ju att hon inte kommer in på någon anorexibehandling om hon inte har ett visst bmi.. det är så sjukt, men aja.

berätta för hennes föräldrar, var ett stöd till henne. det bästa är, även om det är svårt att jobba inifrån liksom. egentligen är det ju inte maten som är problemet, hon måste se till att hon blir lycklig. annars är det omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dumpa inte henne nu, det är nu hon behöver dig som mest. Och det är du som ska söka hjälp till henne, för hon kommer aldrig göra det själv!


   
SvaraCitera

jag instämmer med de flesta här - det kvittar väl vad fan hon väger ?! hon kan vara undernärd och hur sjuk som helst ändå.
just typiskt att ni måste poängtera att ni är smalare så det där är väl inte så farligt.
orka sådana personer.

tala med din flickvän och säg att du är orolig och att du älskar henne mer än något annan och hon är redan smal och behöver absolut inte gå ner i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Om hon är undernärd så finns inte jag, som väger dryga 43. Jag är ändå över 170cm.

Jag tycker faktiskt inte att din vikt osv har att göra med saken. Nu är det väl ändå människans flickvän och vad som kan göras för att hjälpa henne det handlar om...?

I alla fall, som någon sa; vad du gör, lämna henne inte bara.
och jag tror att enda sättet är att försöka få henne att förstå att hon måste söka hjälp.
jag vet hur det är att vara i hennes situation när man tycker man klara sig utmärkt utan att någon lägger sig i men förr eller senare orkar man inte mer själv. så var det med mig i alla fall. jag vet iofs inte hur hon lär reagera...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shopliftedlove:

Jag tycker faktiskt inte att din vikt osv har att göra med saken.

Det tycker jag. Människan är inte undernärd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Det tycker jag. Människan är inte undernärd.

Det vet du inget om iofs [confused] Undernärd kan man som sagt vara även om man så väger 70 kg.

Ni blandar ihop underviktig och undernärd. Man behöver inte ens vara undernärd när man är underviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Det tycker jag. Människan är inte undernärd.

Jag fattar inte...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

SUKOF:

undernärd

Jeay_L:

undernärd

*StarNoStar*:

undernärd

Gossip:

undernärd

kaninteändras:

undernärd

Heartbeatss:

undernärd

Jag trodde det relevanta i sammanhanget var vad man kan göra för att hjälpa tjejen. Inte hur pass undernärd hon är...


   
SvaraCitera