Aviseringar
Rensa alla

Min flickvän mår psykiskt dåligt o depression, va gör jag?


Ämnesstartare

Hej på er, söker seriösa svar från er nu, min flickvän lider av svår depression och självskadebeteende sedan 6 år tillbaka, hon hatar sig själv och utseende och mår dåligt varje dag för det, hon har skurit upp hela armen totalt på 6 år, men jag har fått henne o inte gjort det på en vecka nu iallafall, vi har varit tillsammans i en månad, hon ör min stora kärlek och jag älskar henne, jag berättar varje dag för henne hur mycket hon betyder flr mig och hur vacker hon ör, men ändå vill hon inget annat än hata sig själv, har skrivit allt jag kommer på för att få henne o sluta.. Några förslag? 🙁 // Orolig o ledsen pojkvän


   
Citera

det enda du kan göra som utomstående är att visa att du finns där för henne oavsett hur hon mår, och visa att du bryr dig. du kan inte "få henne att sluta", hon måste göra det av egen vilja och hon är uppenbarligen inte där än. 


   
SvaraCitera

Försök vissa att han ä vacker som hon är. Försök prata med henne när hon behöver det. Försök vissa att du bryr dig om henne.


   
SvaraCitera

Älska henne och påminn henne om att du älskar henne


   
SvaraCitera

Oftast så tror man att man kan rädda personen men det slutar ofta med att man också blir nerdragen i han/hennes problem, tyvärr.
Men försök att påminna henne hur mycket du verkligen älskar henne och även hur mycket hon betyder för dig och även att det finns en anledning varför du är tillsammans med henne och vill hjälpa henne.
Försök även att få henne att söka hjälp. Men försök bara inte att tvinga henne till det, det ska vara hon som ska vilja ha hjälpen.


   
SvaraCitera

Hur gamla är ni?


   
SvaraCitera
adliT

Dialektisk beteendeterapi sägs vara effektivt mot den sortens problem. Se om det finns något ställe som erbjuder det i närheten av er.


   
SvaraCitera

Jag är också deprimerad, har även PTSD och borderline, har hanterats med ätstörningar och grova självmordstankar samt självskadebeteende. Det min pojkvän gör och det jag önskar av honom är helt enkelt precis som du sa, att han ska påminna mig om hur vacker jag är, hur mycket han älskar mig m.m. Han har höjt mitt självförtroende enormt, men det har tagit tid, och det måste det få göra.

Säg till henne att hon är fin på olika sätt, inte bara fin, utan även snygg, söt, vacker, het, olika beroende på situation så det inte blir samma sak varje gång, det går iaf för mig in mer då. Säg att hon är vacker i olika situationer också, inte bara när hon stått och sminkat sig flera timmar utan även när hon är nyvaken, överraska henne med det, när ni är ute och går osv. 
Min pojkvän brukar säga att han älskar varje millimiter av mig och just den meningen är något jag gillar att höra väldigt mycket. 

jag 18, pojkvän 20


   
SvaraCitera