Aviseringar
Rensa alla

MIN HÄST ÄR SJUK


[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kanske är för tjock för honom och därför slitit så mycket på honom?[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebu12:

du kanske är för tjock för honom och därför slitit så mycket på honom?

kanske, har iofs inte ridit på honom särskilt mkt senaste veckorna, har däremot sett dig tjuvrida, tjockis. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min första tanke när jag läste rubriken var "hoppas den dör"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

kanske, har iofs inte ridit på honom särskilt mkt senaste veckorna, har däremot sett dig tjuvrida, tjockis. [sad]

gillade du att kolla på när jag rider eller? måste du ha gjort eftersom du inte sa till[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Resultat:

"hoppas den dör"

ogillar dig officiellt nu ett tag [sad]

kebu12:

gillade du att kolla på när jag rider eller? måste du ha gjort eftersom du inte sa till

aa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Tips och råd gör mig mycket glad. Veterinäen är inte anträffbar, ringer honom sju imorgon bitti.

Hoppas han kryar på sig [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

aa

lite weird, men gillar du det så[shake]


   
SvaraCitera

detta är inget "vanligt" problem eller sjukdom, låter som hästen har någon slags djupare förkylning som påverkar på många sätt/ oinfektion i kroppen etc. Der bästa du kan göra är at se till att hästen är sval och nöär den ser ut att vara svettig kanske badda den med en svamp med vatten så den blir fuktig. men bara om du vet att han gillar det. ta väl hand om honom, och lt honom vila i boxen. men ge honom inte för myket kraftfoder, däremot kan hö vara bra när de är sjuka för tidsfördriv och att det skapar lugn att de har något att göra. annars är det bara at vänta till veterinären komemr imorgon, och lämna hästen ifred hela natten så han får vila ordentligt, för detta är inget du kan göra något åt. jag skulle gissa på att veterinären skriver ut någon slags medicin imorgon förslagsvis metacamex. jag vet hur det är att ha sjuka djur, hästar. förjävligt oroande med jourhavande veterinärer som aldrig svarar osv. men du , lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

ogillar dig officiellt nu ett tag

ogillar dig som fan. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

detta är inget "vanligt" problem eller sjukdom, låter som hästen har någon slags djupare förkylning som påverkar på många sätt/ oinfektion i kroppen etc. Der bästa du kan göra är at se till att hästen är sval och nöär den ser ut att vara svettig kanske

tack, men an hade ju ingen feber eller så, enda symptomet var gräsmage (som lät som den skulle) och atthan inte kunde gå på höger bak. Åtgärd: täcke på, ute i hagen över natten. Vet kom på tisdagen pga han fick förhinder på måndagen. Han klämde och kände och sa att det var mest troligt hovböld. Han gjorde böjprov för att kolla att det inte var en akut kotledsinflammation som orsakad hältan, men det visade iiiinget. Bad oss ringa hovslagare, hovis sa att vi skulle låta va, ev göra jodopaxomslag så skulle var komma ut i kronranden. det gjorde det och jag gjorde omslag om öppningen för att dra ut resten av äcklet.

Hovis sa även att vila är bästa medicin för att få en frisk och hållbar häst, och eftersom jag har ridförbud pga skada så får han vila 2 veckor typ.

Han ser helt fräsch ut idag, går på bete på mjuk mark och bara är häst.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Hovis sa även att vila är bästa medicin för att få en frisk och hållbar häst, och eftersom jag har ridförbud pga skada så får han vila 2 veckor typ.

jobbigt när man inte riktigt vet var det är :/ men om jag var i din situation så skulle jag låta honom vila betydligt längre än så, okej om du vill rida men inga riktiga hårdpass. sådan här skit sitter kvar längre i kroppen än vad man tror och om han inte vilar ut ordentligt så all skit är borta, kan det komam tillbaka lättare nästa gång, immunförsvaret osv. bra iallafall med jodopax, kör det och var uppmärksam på andra förändraingar exmeplevis hur han äter. hoppas det går bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ring jourveterinär el Agrias upplysningstelefon där veterinärer svarar på frågor; 0900 1005161


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

.

Hur har det gått?

Skulle också tippa på hovböld då min trampade av sig skon så illa att tåkappan åkte rakt in i bärranden och hon blev tokhalt (ville ej stödja på benet) på en gång. När vi drog bort skon såg vi emellertid direkt vad som hade hänt (hålet efter tåkappan syntes ju väl) och hovis tillkallades. Hästen blev bra efter att hovbölden punkterats, fick gå med jodopaxomslag ett par veckor och sedan var hon helt okej igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Hur har det gått?

han ömmar ingenting, har någon grads ökad värme i båda bakhovarna, jodppaxomslag sliter han av sig på några timmar men vi kämpar på. varklegget har runnit ur genom ett litet hål i kronranden, han ömmar ingenting längre och ser ut att ta i mer än vanligt med bakbenen när han går. Enligt hovis var det inte regelrätt hovböld utan snarare blödning eller så som uppstått genom yttre påverkan (typ trampat på sten) men att det bästa vi kunde göra var att låta det vara helt, om jag tvunget skulle ut och tävla i helgen så kunde han komma ut men hästen håller bättre om han får vila och gå på mjuk mark i några veckor. Jag har dessutom ridförbud pga ryggskada så klart han kan stå.

Uppblåsta magen beror nog till stor del på betesgång, har vi kommit på. Han brukar inte bli tjock av bete men så brukar ju jag hålla igång honom och rida aktivt hela sommaren, nu har han mer eller mindre stått i två veckor... [blush]

Lät otäckt med tåkappan! Usch... bra ändå att ni kom på vad det var så pass fort.


   
SvaraCitera