Aviseringar
Rensa alla

Min helt vanliga tjejkropp


Ämnesstartare

Alla som är aktiva på facebook har nog sett sidan "Min helt vanliga tjejkropp" där en tjej har lagt ut en video där hon visar upp sin kropp, andra sedan hakat på och lagt upp egna videos. Detta för att visa hur en vanlig kropp ser ut, att vi är olika och göra ett statement emot idealet som säger att man måste vara pinnsmal.

Sidan har fått många blandade reaktioner men vad tycker ni?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

 Jag anser att såna klipp egentligen inte ska behövas. Folk ser olika ut. Acceptera. En del är smala. Andra är tjocka. Och så finns där flera mellanting. Man ser ut som man gör, och inget man ska behöva bli dömd för. Oavsett kroppsform och storlek. Och sen vilket kön det berör, är skitsamma.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Det är väll bra... för att belysa en självklarhet... bra för dom som lever med illusionen att alla är lika får se hur varierande kroppar kan vara även om jag ej tror dessa skulle ta åt sig något... fast vet inte riktigt visst jag förstår vad de ska va bra för fast på samma gång känns det så självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att den lyckats skapa diskussion är kanske bra, men ser inte riktigt vilken nytta den skulle göra utöver det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår syftet osv. Men allvarligt talat, det är väl inte så att inte de flesta redan vet att "idealkropparna" inte är norm. Så bara för att de får se att det där är en helt normal kropp så minskar väl inte deras strävan efter idealet. Eller tänker jag snett nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nää har inte sett den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, sådär kan man göra. Det tycker jag bara är bra.

Jag tycker däremot problematiken ligger bland de människor som underhåller idealen som den patriarkala strukturen skapar. Då löser, tyvärr, inte såna här initiativ några problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättebra initiativ. Tycker dock att de borde moderera den då flera trollbilder lagts till för att förlöjliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BudoFlywhore: Så bara för att de får se att det där är en helt normal kropp så minskar väl inte deras strävan efter idealet. Eller tänker jag snett nu?

Nä, du har en poäng. Jag försöker själv sträva efter ett någorlunda manligt ideal genom min träning, och en "såhär ser en manskropp ut"-video skulle inte ändra på det. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World:
Ja, sådär kan man göra. Det tycker jag bara är bra.

Jag tycker däremot problematiken ligger bland de människor som underhåller idealen som den patriarkala strukturen skapar. Då löser, tyvärr, inte såna här initiativ några problem.

fast det är ju därför det skapas sådana sidor, så att folk ska få se hur det verkligen ser ut.


   
SvaraCitera
Kudhos

Jag gillar sånna bloggar/sidor/projekt. Finns en liknande Svensk bildblogg där folk lägger upp bilder på sina kroppar, med en liten text typ. Och det är folk i alla åldrar, kroppar, både män och kvinnor. Vissa helt näck, andra i underkläder. Finns massor med subreddits med liknande tema. 

Jag gillar inte att det finns så många missförstånd kring könsideal. "Hur en kvinna skall vara", "hur en man skall vara". Som sätter ribban på vad som är "attraktivt". Titta bara på det där som "thigh gap"("Du är snygg om du har thigh gap, annars är du värdelös"') och skägghysterin ("Män har skägg. Har man inte skägg är man inte man") kring män. 

Det är självklart synd att man måste fortfarande belysa det här till folk; att alla är unika och det finns inget "universellt ideal". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:

Nä, du har en poäng. Jag försöker själv sträva efter ett någorlunda manligt ideal genom min träning, och en "såhär ser en manskropp ut"-video skulle inte ändra på det. 🙂

men där tänker du ju lite så som de vill motarbeta genom att säga att du strävar mot ett manligt ideal. du strävar efter att passa in i en viss mall som vi kallar manligt. det är ju lite som att säga att kvinnor med små bröst inte är så kvinnliga. eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd: Nä, du har en poäng. Jag försöker själv sträva efter ett någorlunda manligt ideal genom min träning, och en "såhär ser en manskropp ut"-video skulle inte ändra på det. 🙂

Lite precis så jag menar, ja.


   
SvaraCitera
Kudhos

Scenic World:
Ja, sådär kan man göra. Det tycker jag bara är bra.

Jag tycker däremot problematiken ligger bland de människor som underhåller idealen som den patriarkala strukturen skapar. Då löser, tyvärr, inte såna här initiativ några problem.

Idealen är sällan verkliga. Nästan varje bild du ser på nätet som är på någon känd person/modell/förebild är retuscherade. Det finns för få "Så här ser det faktiskt ut" forum för unga. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

fast det är ju därför det skapas sådana sidor, så att folk ska få se hur det verkligen ser ut.

Jag tycker inte att det finns något enhetligt "så här ser det verkligen ut". Det skulle, i mina ögon, vara lika problematiskt om förhållandena vore de motsatta. Därför tror jag inte lösningen ligger i att man får med sig själv på bild, oavsett hur mycket fett man har på kroppen.


   
SvaraCitera