Aviseringar
Rensa alla

Min hypotes!


Ämnesstartare

Håller på med en studie om sjöstjärnor och föryngring hos dessa. Vi ska titta på huruvida asexuella sjöstjärnor (som förökar sig genom delning) åldras långsammare än sexuella (förökar sig genom parning (doh)). Så Om ett par dagar ska jag göra en FISH (flourescent in situ hybridization) och kolla hur långa telomererna är på respektive sjöstjärnas armar.

Nu till frågan, tror ni att det blir en hyfsad undersökning av detta? Jag är osäker på hur jag ska utforma frågeställningen. Nollhypotesen är ju att det inte ska bli någon skillnad, dvs att telomerintesiteten är lika hög hos båda. Kom med lite förslag tack! [y]

(Hej jag är biolog, förresten)


   
Citera
Ämnesstartare

Och folk tycker att invandrare inte snackar svenska... [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Och folk klagar på att invandrare inte snackar svenska... [shake]

I speak science!


   
SvaraCitera

misfits:

telomererna

misfits:

telomerintesiteten

[shake][confused][censur][tired][ops]
Jag läste om några små maneter som typ finns över hela jorden och kan föryngra sig i en försvarsmekaniskm. De kan typ ha evigt liv.
Häftigt det!

Men din studie verkar ju okej. Du har en bestämd faktor du kan jämföra och du har en hypotes som du lätt kan se om den är rätt eller fel.
Det blir nog bra. [y]
Dold text: Även om hypotesen är rätt eller fel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

misfits:

I speak science!

Jävla vetenskap som kommer hit och tar våra kvinnor... [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jag läste om några små maneter som typ finns över hela jorden och kan föryngra sig i en försvarsmekaniskm. De kan typ ha evigt liv.
Häftigt det!

ja, det där med föryngring är jättecoolt! Hade jag haft längre tid på mig skulle jag vilja kolla hur de asexuella sjöstjärnorna reagerar på stress, dvs om de delar sig mer.

Myksa:

Men din studie verkar ju okej. Du har en bestämd faktor du kan jämföra och du har en hypotes som du lätt kan se om den är rätt eller fel.
Det blir nog bra. [y]

Ok, tack 🙂 måste bara utforma en bra frågeställning. Känns inte riktigt som jag har själva syftet klart för mig än. Jag vill kunna ta med evolutionära aspekter i diskussionen också, nämligen.


   
SvaraCitera

misfits:

hur de asexuella sjöstjärnorna reagerar på stress

[no-no] Inte snällt.
Jäkla biologer - vill bara plåga djur. [wink]
Som förut när de inte lät råttor sova - de dog ju till slut. [sad]

misfits:

Ok, tack 🙂 måste bara utforma en bra frågeställning. Känns inte riktigt som jag har själva syftet klart för mig än. Jag vill kunna ta med evolutionära aspekter i diskussionen också, nämligen.

Ja då blir det ju lite krångligare... =/
Hur kom du på att göra detta test från första början? Utifrån det borde din frågeställning kunna utformas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

[no-no] Inte snällt.
Jäkla biologer - vill bara plåga djur. [wink]

Inte så mycket :0

Myksa:

Ja då blir det ju lite krångligare... =/
Hur kom du på att göra detta test från första början? Utifrån det borde din frågeställning kunna utformas.

Eftersom vi jobbar med en forskare som arbetar med just föryngring så var det utifrån det vi hittade på undersökningen 🙂 Jag har ju hypotes och syfte. Måste bara utforma frågeställningen på ett bättre sätt än: Är asexuella sjöstjärnor bättre på att föryngra sig än sexuella? [smile]


   
SvaraCitera

misfits:

Inte så mycket :0

Bara precis på gränsen så att det är för deras eget bästa? [smile]

misfits:

Är asexuella sjöstjärnor bättre på att föryngra sig än sexuella? [smile]

Men en sådan fråga låter typ taget ur luften.
Fortplantningssättet borde påverka något som i sin tur påverkar livslängden.
"Påverkar den extra ansträngningen med asexuell fortplantning artens livslängd."


   
SvaraCitera

misfits:

kolla hur långa telomererna är på respektive sjöstjärnas armar.

jag kan iofs inte lika mkt biologi som ni men hur är telomerasproduktionen hos sjöstjärnan? om ni studerar könslig och junfrudelning så borde väl dom åldras lika långsamt förutsatt att könsliga har en aktivare telomerproduktion. hos människans könsceller så är ju telomeraset mkt mer aktiv än hos somatiska celler i kroppen, borde inte samma uppstå hos sjöstjärnan eller hur ser deras telomerasptoduktion ut?


   
SvaraCitera
Gifted

misfits:

I speak science!

Oh, skall vi prata?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Oh, skall vi prata?

Pratar du biologi-science? :0


   
SvaraCitera
Gifted

misfits:

Pratar du biologi-science? :0

Nja, jag är snarare konstruktör av det vetenskapliga språket:
jag är matematiker...


   
SvaraCitera

misfits:

"Why don't you go read a sience book or something, because you talk like a fucking retard!"
Image


   
SvaraCitera

Gifted:

jag är matematiker...

avundas dig o sånt... Har MaC-prov på onsdag, och FyB-prov på nästa onsdag.. Jag är så gott som körd, känns det som.


   
SvaraCitera