Aviseringar
Rensa alla

Min kanin e dominant?


Ämnesstartare

Jag har en kanin som e typ 4 och ett halvår, han e nt kastrerad, han e själv fast jag umgås mycke me honom.
Han springer lös i köket och kan gå ut på balkongen om han vill och ibland, varje dag, så får han springa lös i vardagsrummet som e väldigt stort också men han har börjat tugga på stolsben och på bordsben och så kissar han i soffan fast han får nt vara där längre men han ska alltid skvätta på mig också och gräva på mattorna så vi tar in honom i köket varje gång han gör något men då började han även kissa på mattorna.

Jag vill nt kastrera honom för då kanske han blir aggressiv elr konstig elr ngt eftersom han e över 4 år?

Men e han dominant? och om han e d, hur får man bort dominansen?
Han e rumsren egentligen, har en toalett i buren som han går på fast ibland om vi har glömt att stänga dörren till hallen så springer han in där och kissar på mattan där och ibland e d som om han har sparat sig för d kmr så mke xD

D börjar bli väldigt jobbigt.


   
Citera
Ämnesstartare

julia96girl:

D börjar bli väldigt jobbigt.

Heter kaninen "D"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej han heter lordi


   
SvaraCitera

Hemlight:

Heter kaninen "D"?

Nej, den måste heta "E"

julia96girl:

Min kanin e, dominant?


   
SvaraCitera

Att han tuggar på saker kan bero på att han inte har något att gnaga på i buren, vilket kan leda till förvuxna tänder. Förvuxna tänder kan bli så allvarligt att kaninen inte kan äta ordentligt och svälter ihjäl, exempelvis. Alla kaniner har ett stort behov av att alltid kunna slita ner sina tänder då kaniners tänder aldrig slutar växa.
Ge honom grenar/pinnar/andra liknande saker att tugga på i buren av typ trä så kanske han slutar käka på era möbler.

Grävandet är fullkomligt normalt, alla kaniner har ett naturligt behov av att gräva,slita ner sina klor osv då kaninen ursprungligen lever i egengjorda gångar under marken. Ett förslag för att underlätta det för din kanin så han inte blir så frustrerad över att inte kunna utöva sina naturliga behov i en plastbur är att ta ut honom på promenad i koppel utomhus regelbundet.

Kissandet är tyvär vanligt bland hankaniner, och för detta är tyvär ofta lösningen att gå till en veterinär och få den kastrerad. En kastrerad kanin är blir ofta mycket lugnare och mer lätthanterlig jämfört mot en okastrerad så sånt behöver du inte oroa dig över.


   
SvaraCitera

Kastrera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok tack får prata me mamma om att kastrera honom då 🙂

fast vi har alltid grenar i köket som han kan tugga på :S


   
SvaraCitera

Fråga algot!

algot:

S


   
SvaraCitera

isola:

Kastrera.

+ ge honom en låda med jord att gräva i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Algot:

+ ge honom en låda med jord att gräva i.


   
SvaraCitera

Kattunnlar är också bra att ha.


   
SvaraCitera
jonta

Argh, fick ont i huvudet av att läsa det där. Glöm inte att man kan använda punkt. Och sluta hitta på egna förkortningar! "nt"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jonta:

Och sluta hitta på egna förkortningar! "nt"?

ELLER "D" ÖLASKJDH GKJASFGKJHKJDSFLKUDAILUASD.


   
SvaraCitera

jonta:

"nt"?

"Norrköpings Tidningar." Dah.


   
SvaraCitera
jonta

Nachac:

"Norrköpings Tidningar." Dah.

Borde ju vara "NT" då! O_O


   
SvaraCitera