Aviseringar
Rensa alla

Min kompis fick IG i matte, måste hon läsa introduktionsprogram ett helt år?


Ämnesstartare

Hej! Joo det är nämligen så att jag och min kompis hade sökt samma gymnasieskola och samma program (vård- och omsorg). Vi vill jätte gärna gå det programmet tsm.

Det är ett problem bara. Hon fick nämligen IG i matte när hon gick ut nian eftersom att det var någon del där som hon inte hade grejat sådär jättebra. Så nu måste hon läsa introduktionsprogram på en annan skola. Men måste hon verkligen läsa upp betyget ett helt år? Kan hon inte bara vara där i t.ex 2 månader för att fixa ett G och sen hoppa över till vård- och omsorgsprogrammet?

Känns ju onödigt om hon ska vara där ett helt år bara för att höja en viss del i matten.

Så hur ska jag göra? Vill verkligen gå dom där 3 åren tsm med henne! [smile]


   
Citera

Förr i tiden fanns det något som hette PRIV, främst i yrkesutbildningar där man gick 4 år. Finns det kvar!?

annars måste hon nog gå om ett år, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Förr i tiden fanns det något som hette PRIV, främst i yrkesutbildningar där man gick 4 år.

Tror tyvär inte det..


   
SvaraCitera

kan hon inte läsa upp det under sommarlovet då? man får göra det om det är ett eller 2 ämnen som man har failat på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klas98:

kan hon inte läsa upp det under sommarlovet då?

Vet inte om det går eftersom att hon gick ju ut grundskolan.. Men kan ju alltid prova det. [smile]


   
SvaraCitera

wiieee11:

Hon fick nämligen IG i matte när hon gick ut nian eftersom att det var någon del där som hon inte hade grejat sådär jättebra.

Hmm, hon kan inte gjort speciellt mycket bra överhuvudtaget om hon fått IG i matte på högstadiet? Var hon närvarande eller försökte ens? Betyget sätts ju trots allt utifrån vad hon presterat mellan åk 7-9...

Kul att hon (och du) vill in på ett program i alla fall, men så vitt jag vet är det nog som folk redan sagt, ett år på IV eller att försöka ordna det nu under sommaren som gäller.


   
SvaraCitera
Lisa_

Borde inte programinriktat individuellt val vara ett alternativ? vet att programinriktat individuellt val mot vård och omsorg finns i min kommun i alla fall.

Från skolverket:
"För att antas ska eleven ha godkända betyg i svenska eller svenska som andra språk. Dessutom krävs godkända betyg i engelska eller matematik samt i minst fyra andra ämnen från grundskolan alternativt godkända betyg i engelska, matematik och minst tre andra ämnen från grundskolan. Eleven kan följa kurser på ett nationellt program samtidigt som han eller hon läser de kurser som saknas för behörighet."


   
SvaraCitera

På min tid så kunde man göra ett omprov för att få G i åtminstone matematik. Tror att det kostade någon hundring att få göra det, men då fick man betyget när sommaren var över. Kolla upp ifall det fortfarande finns, så fort som möjligt!


   
SvaraCitera
KSENIA

SOMMARSKOLA BRUKAR JU FINNAS FÖR DE SOM JUST MISSAT NÅGOT ÄMNE I GRUNDSKOLAN[shake]


   
SvaraCitera

Ska hon inte gå programinriktat individuellt val?
I så fall kan ni gå tillsammans, men hon tar extra/andra kurser för att läsa upp matten


   
SvaraCitera

Jag fixade inte matten. Gick på sommarskola, fixade halva (jag suger big time) men eftersom det inte räckte började jag på hösten på introduktionsprogrammet, ville bli klar på 1 månad för att sen hoppa in på min önskade linje som reserv men för mig var det inte så lätt så jag accepterade att jag skulle börja gymnasiet nästa år (detta år ska jag börja med dom som är 1 år yngre). Jag klarade matten på typ 1 termin. Så exakt innan sportlovet var jag klar. Behövde inte då gå mer där på introduktionsprogrammet. Så jag fick vara ledig tills jag börjar på gymnasiet. Jag tycker att ni borde prata med SYV. Dock tror jag sommarskola är för sent nu så det är minst troligt att ni kommer börja samma år.


   
SvaraCitera