Aviseringar
Rensa alla

Min kompis har förändrats?


Ämnesstartare

Hej. Jag och en kompis har känt varandra i 9 år och vi var jättebra vänner. Sen bytte vi klass och hon fick en annan vän och nu är hon helt förändrad. 
Innan var hon inte alls intresserad av någonting som gäller tonårslivet. Vi hade inte en tanke på sex, hon pratade alltid om hur mycket hon älskade sin familj, hatade rökning, smink och vi pratade aldrig killar.
Nu när hon blivit kompis med en annan så har hon förändrats helt på bara ett halvår. Hon vill prata killar, hon vill (precis som sin kompis) tappa oskulden (helst idag), hon har stringtrosor, rakar sig, onanerar, vill ha massa olika typer av sex, kollar porr överallt, bråkar med sina föräldrar hela tiden, har ”pms”, vill strula med folk, skiter i skolan, you name it.
Jag känner inte alls igen henne och det är ganska sorgligt. Vi var bästa vänner i 6 år men nu har hon helt gått över till den andra tjejen. Är det pga denna tjejen. För hon påstår sig haft oralsex när hon var 12 (flera gånger) velat ta självmord, kollat porr jättetidigt, osv. Jag vet inte hur jag ska säga något av detta till henne eller om jag ska det över huvud taget. När jag är med henne själv så säger hon tvärtom. Då är hon rädd för sex och sånt. 
Jag bilratt på henne för att hon inte säger sanningen någon av gångerna. Hon har blivit en person som ska vara så vuxen. Liksom ha sex hela tiden typ. 
Iallafall vad ska jag göra? Låta vänskapen rinna ut i sanden? Säga något? Vill hon att jag säger något? Ljuger hon för sin andra kompis? Tvingas hon bli dålig i skolan pga henna? 
Någon i samma situation, eller som har något att säga, snälla hjälp mig!!


   
Citera

Typ berätta till henne att du tycker hon har förändrats och att du är rädd att det kan skada eran vänskap. Det är svårt när sånt här händer, jag bodde utomlands i två år och en av mina bästa vänner fick en ny kompis och förändrades rätt så mycket. Fast nu när jag är tillbaka i Sverige igen är han typ "normal" igen, kanske för att vi kan träffas oftare och för att den där andra spenderar nu en massa tid med sin tjej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Typ berätta till henne att du tycker hon har förändrats och att du är rädd att det kan skada eran vänskap. Det är svårt när sånt här händer, jag bodde utomlands i två år och en av mina bästa vänner fick en ny kompis och förändrades rätt så mycket. Fast nu när jag är tillbaka i Sverige igen är han typ "normal" igen, kanske för att vi kan träffas oftare och för att den där andra spenderar nu en massa tid med sin tjej.

Tak för att du svarade jag ska prata med henne


   
SvaraCitera

Ja, låt  vänskapen rinna ut i sanden om du vill. Människor förändras.


   
SvaraCitera

Folk ändras men ändras man på ett sätt som är destruktivt så är det bra om någon kan finnas där för den personen. Någon gång tar hon sig nog i kragen och inser att det blivit fel och då kan det vara skönt för henne att ha någon att luta sig tillbaka mot.

Du behöver inte finnas där för henne 24/7 och själv må kasst men ändå säga till henne att om hon behöver dig så finns du där för henne.

Våga ta avstånd och säga emot henne men gör det på ett sätt så hon förstår att du menar väl och bryr dig om henne. Ibland behöver man dock vara hård mot någon för att visa allvaret i situationen.


   
SvaraCitera