Aviseringar
Rensa alla

Min kompis vill dö


Ämnesstartare

Hej
I höstas så träffade jag en ny kompis. Och jag fick höra ganska så tidigt att hen var deprimerad. Eftersom att jag inte har haft någon i min närhet som har varit de så viste inte jag riktigt hur jag skulle reagera. Hen började säga att hen inte hade någon livslust. Och så började hon säga att hen ville dö. Jag vet att hen går i terapi för hens deprition,men finns det något mer jag kan göra. Mer en att bara finnas för hen.
en 16 åring som inte var vad jag ska göra 


   
Citera

Hare123: Och så började hon säga

Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hare123:
Hej
I höstas så träffade jag en ny kompis. Och jag fick höra ganska så tidigt att hen var deprimerad. Eftersom att jag inte har haft någon i min närhet som har varit de så viste inte jag riktigt hur jag skulle reagera. Hen började säga att hen inte hade någon livslust. Och så började hen säga att hen ville dö. Jag vet att hen går i terapi för hens deprition,men finns det något mer jag kan göra. Mer en att bara finnas för hen.
en 16 åring som inte var vad jag ska göra 


   
SvaraCitera
M04
 M04

Du kan försöka finnas där för h”n när h”n inte mår bra och göra de klart för h”n att du inte kommer lämna. De är typ de enda man kan göra, finnas där och stötta, lyssna och inte döma..
men samtidigt inte ”pressa” h”n att typ prata osv, hitta hellre  på roliga saker eller bara umgås som kan leda bort de negativa tankarna och/eller beteendena h”n kan ha.


   
SvaraCitera

tips: De som är självmordsbenägna på riktigt kommer aldrig "säga" att de tänker ta livet av sig. De som tar självmord är oftast tystlåtna personer som vägrar prata om hur dom har det. Din kompis behöver nog lite uppmärksamhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

widediaper:
tips: De som är självmordsbenägna på riktigt kommer aldrig "säga" att de tänker ta livet av sig. De som tar självmord är oftast tystlåtna personer som vägrar prata om hur dom har det. Din kompis behöver nog lite uppmärksamhet. 

widediaper:
tips: De som är självmordsbenägna på riktigt kommer aldrig "säga" att de tänker ta livet av sig. De som tar självmord är oftast tystlåtna personer som vägrar prata om hur dom har det. Din kompis behöver nog lite uppmärksamhet. 

Det som är det speciella med hen är att hen har mått så fruktansvärt dåligt. Och hen tog faktiskt en  överdos med hens mediciner i går. (Hen överlevde)Så jag tror inte på att det är uppmärksamhet hen vill ha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns bara där. Att personen går i terapi är jättebra, och han/hon får förhoppningsvis hjälp på den vägen. Som vän kan du helt enkelt bara vara där och stötta, visa att du bryr dig.

PS: Det är jättefint att du försöker hjälpa din vän. Det behövs mer sådana människor här i världen Hjärta


   
SvaraCitera
theooz

hade gjort allt allt allt


   
SvaraCitera

Hare123:
Hej
I höstas så träffade jag en ny kompis. Och jag fick höra ganska så tidigt att hen var deprimerad. Eftersom att jag inte har haft någon i min närhet som har varit de så viste inte jag riktigt hur jag skulle reagera. Hen började säga att hen inte hade någon livslust. Och så började hon säga att hen ville dö. Jag vet att hen går i terapi för hens deprition,men finns det något mer jag kan göra. Mer en att bara finnas för hen.
en 16 åring som inte var vad jag ska göra 

Hon kompis, han/hon kanske behöver hjälp. Försök prata men henne/honom och finnas där för personen. Svårt att säga hur man ska stötta personen i fråga. Säg till din kompis att söka hjälp med psykolog eller något, ingen ska behöva må skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Hon kompis, han/hon kanske behöver hjälp. Försök prata men henne/honom och finnas där för personen. Svårt att säga hur man ska stötta personen i fråga. Säg till din kompis att söka hjälp med psykolog eller något, ingen ska behöva må skit.

Men hen går redan hos pykolog och terapi minst en gång i veckan.  Men det är när hen säger att hen inte har någon lust att öeva jag blir lite illa till mods. För att jag vet int vad jag ska säga till hen.


   
SvaraCitera

Hare123:

Men hen går redan hos pykolog och terapi minst en gång i veckan.  Men det är när hen säger att hen inte har någon lust att öeva jag blir lite illa till mods. För att jag vet int vad jag ska säga till hen.

Varför skriver du hen om din kompis? Har din kompis könsdysfori eller?

Du kan ju stötta din kompis, säga att h*n duger och att h*n inte alls är värdelös, att din kompis kommer att vara saknad om h*n tar livet av sig, du hade bland några blivit förtvivlad!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart bör du stötta hen och finnas där i sådana stunder när hen är så pass skör. Har själv varit i en liknande situation, och det jag personligen ville mest av allt då var att någon fanns där för mig. Ett tips är också att söka upp en bra livscoach som genuint vill hjälpa till. Hör av dig till Life coach Stockholm till exempel, eller någon privat terapeut du kan lita på. Önskar hen all kärlek och sänder värme. Hjärta 


   
SvaraCitera