Aviseringar
Rensa alla

Min kropps reaktion på vegetarisk kost


Ämnesstartare

Ifall människan inte skulle äta kött hade det varit giftigt.

Solution: Meat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

doog:

Solution: Meat!

konstig veg du är


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

konstig veg du är

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

doog:

Ja.

men hade inte väntat mig annat av en man ofc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men hade inte väntat mig annat av en man ofc

Precis!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Ät kött

Kunde inte sagt det bättre själv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

Om det beror på den vegetariska kosten så är det inte konceptet i sig som inte funkar för dig, utan snarare att du äter dåligt. Inte får i dig allt du ska, osv.

sant


   
SvaraCitera

Avregistrerad:

Yrsel, illamående och svimmningstendens är typiska tecken på saltbrist, vilket du möjligtvis kan ha fått genom att förändra din kost. Näsblod brukar kopplas ihop med vitaminbrist så jag har svårt att tro att du skulle fått det av att äta vegetariskt. Det kanske bara är en tillfällighet?

Tycker personligen inte det finns några hälsorelaterade skäl till att äta vegetariskt eftersom kroppen är så beroende av järn för att fungera. Jag har själv haft mycket problem med järnbristanemi och har då bland annat haft de symtom du beskriver (dvs yrsel, illamående, dålig syresättning, orkeslöshet). Andra symtom på järnbrist är frusenhet, blekhet, förstoppning, snabb mättnadskänsla, koncentrationssvårigheter, rastlöshet, låg ämnesomsättning & menstruationsstörning.

Vegetarianer säger ofta att de inte har några problem med näringsbrister eftersom de får allt sitt järn & protein från vegetabiliska källor. Där är det viktigt att komma ihåg (speciellt eftersom du är menstruerande kvinna och behöver 18mg järn om dagen) två saker:

1. Det finns inte lika mycket järn i vegetabiliska produkter som i animaliska.
2. Och även om man äter tillräckligt - exempelvis 270g linser per dag - så måste man äta sitt vegetabiliska järn tillsammans med c-vitamin för att det ska kunna tas upp i kroppen.

En annan grej som kan vara bra att veta är att en del livsmedel hämmar upptaget av järn, till exempel kaffe och te.

Okej, nu ska jag tagga ner. Mitt slutgiltiga råd är att sluta äta vegetariskt, hehe, men om inte det är ett alternativ tycker jag du ska köra järntabletter dagligen tillsammans med c-vitamin, och inte i samband med måltid dårå.

Good luck!

Eller så kan du koka soppa på en spik Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: men hade inte väntat mig annat av en man ofc

Mm, för män kan inte vara veganerIcke!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Mm, för män kan inte vara veganerIcke!

notera även att hon hintade rätt tydligt om att hon själv inte var vegetarian då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åt helt vegetariskt i ett halvår,  gick ner jätte mycket i vikt och blev tröttare och annat sånt. Men om man ska ge sig in på att äta vegetariskt måste man veta vad man ska äta och inte bara köra på som jag gjorde. 

Ha det bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:
Järnbrist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

+ brist på färska grönsaker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yrsel känner jag igen från när jag hade järnbrist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Mm, för män kan inte vara veganerIcke!


   
SvaraCitera