Aviseringar
Rensa alla

Min lillebror säger rasistiska saker (Han är 8 år.)


Skön unge. Även lärt ett par småungar ett och annat på senare tid. Men det är naturligtvis problematiskt med ett sådant beteende då han kan råka illa ut när fel sorters människor överhör vad han säger.

Hur man ska nå ut till en sådan unge som fått en sak på skallen, det är jävligt svårt att säga. Du bör nog finna källan till hans beteende som Johnnybravo91 säger, mycket möjligt att dessa bruna människor som han beskriver det, faktiskt börjat bråka med honom från första början. Förklara för honom att vissa människor tar illa upp över hans tillmälen.

Är han ett typiskt "damp-barn" så är jag rädd att det inte finns något annat än fysisk tillrättavisning. Man behöver inte slå, bara markera att man bestämmer - man får förvisso inte väck hela problemet på detta sätt, men i varje fall i er omgivning.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Är han ett typiskt "damp-barn" så är jag rädd att det inte finns något annat än fysisk tillrättavisning. Man behöver inte slå, bara markera att man bestämmer - man får förvisso inte väck hela problemet på detta sätt, men i varje fall i er omgivning.

Men sluta, du blir ju bara värre och värre. Sök hjälp.


   
SvaraCitera

isola:

Men sluta, du blir ju bara värre och värre. Sök hjälp.

Du får gärna utveckla vad du menar. Finns det en mall för att uppfostra alla ungar? Kan man behandla dampungar på samma nivå som dom utan Damp? samma med psykopater?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker du skall prata med din mamma och att ni kanske skall ta kontakt med skolan och se om de kanske kan reda ut på varifrån han fått sådana fasoner från. Barn har inte ett speciellt djupt tänkande: så att folk borde åka hem är för dem rätt logiskt. Att de kanske bott i Sverige sedan generationer eller att de skulle bli dödade om de åkte ‹hem› tar de ju liksom inte med i beräkningen. Skolan borde även ha en skolpsykolog som kanske kan prata med honom om det hela.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Du får gärna utveckla vad du menar. Finns det en mall för att uppfostra alla ungar? Kan man behandla dampungar på samma nivå som dom utan Damp? samma med psykopater?

Jag tror inte att du riktigt förstår vad damp är och använder det som någon slags beskrivning på stökiga barn.
Hursomhelst så är det ALLTID fel att slå barn, alltid. Barn som blir slagna lär sig att våld är ett okej sätt att interagera med andra. Det är inte okej att slå sin fru, djur, kompis eller barn. Aldrig. Speciellt inte djur eller barn, då de alltid befinner sig i en beroendeställning.
De flesta människor förstår att det enda sättet att lära barn någonting är att prata med dem och ha med dem på så mycket livsberikande saker som möjligt så att de får träna sin sociala förmåga.
Jag tror säkert inte att du är korkad eller "ond", som du ibland ger sken av att vara, men du verkar ha vuxit upp i ett ganska så socialt okunnigt hem och nu får du lida för det. Fast om jag vågar mig på en gissning så är um inte första stället där detta har märkts.
Det är tråkigt och synd, men alla har vi våra kors att bära - men också ett eget ansvar.


   
SvaraCitera

fint formulerat och skrivet med styckesindelning och allt jäääääss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Förklara för honom att alla människor är lika mycket värda, att en nationalitet aldrig är orsaken till elakhet, att alla får bo varsomhelst osv.

Nu hör det här kanske inte till tråden, men vad gör det där till absoluta sanningar? (Exkl. elakheten, sånt är onödigt).


   
SvaraCitera

Sterd:

Nu hör det här kanske inte till tråden, men vad gör det där till absoluta sanningar? (Exkl. elakheten, sånt är onödigt).

Hur menar du nu?
Att man inte ska få bo i Y eftersom man är född i X?


   
SvaraCitera

Hampie:

Tycker du skall prata med din mamma och att ni kanske skall ta kontakt med skolan och se om de kanske kan reda ut på varifrån han fått sådana fasoner från. Barn har inte ett speciellt djupt tänkande: så att folk borde åka hem är för dem rätt logiskt. Att de kanske bott i Sverige sedan generationer eller att de skulle bli dödade om de åkte ‹hem› tar de ju liksom inte med i beräkningen. Skolan borde även ha en skolpsykolog som kanske kan prata med honom om det hela.

isola:

Hursomhelst så är det ALLTID fel att slå barn,

Det är enligt min åsikt primitivt att tro fysisk agression löser problem.

Jag håller med både isola och Hamipes svar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur menar du nu?
Att man inte ska få bo i Y eftersom man är född i X?

Ja, bl.a, fast värdheten är väl intressantare.

Om jag skulle äga en plätt mark är det väl helt och hållet upp till mig vilka jag vill ska uppehålla sig där. Vad som är min mark är överenskommet sinsemellan.
Jag har t.ex en lägenhet som jag betalar för och där vill jag bara att jag bor, samt tjejer - tillfälligt.


   
SvaraCitera

Sterd:

Om jag skulle äga en plätt mark är det väl helt och hållet upp till mig vilka jag vill ska uppehålla sig där. Vad som är min mark är överenskommet sinsemellan.
Jag har t.ex en lägenhet som jag betalar för och där vill jag bara att jag bor, samt tjejer - tillfälligt.

P8 borde alltså bestämma vilka som får bo i Sverige.

Synnerligen spännande historia broder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

P8 borde alltså bestämma vilka som får bo i Sverige.

En mycket konstig slutsats att dra.


   
SvaraCitera

Sterd:

Om jag skulle äga en plätt mark är det väl helt och hållet upp till mig vilka jag vill ska uppehålla sig där. Vad som är min mark är överenskommet sinsemellan.

Men det är inte samma sak. Ett land kan aldrig vara någons egendom. Alla ska vara välkomna i ett land, sålänge man sköter sig. Men det går inte att anta att folk är terrorister, mördare etc bara för att de kommer ifrån ett visst land. Det måste du väl ändå förstå?

Sterd:

Jag har t.ex en lägenhet som jag betalar för och där vill jag bara att jag bor, samt tjejer - tillfälligt.

Drar du sådana där knasiga paralleller så kan man lika gärna säga att man måste ligga med alla för att inte göra dem ledsna.


   
SvaraCitera

Sterd:

En mycket konstig slutsats att dra.

Vad är din poäng då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men det är inte samma sak. Ett land kan aldrig vara någons egendom

Bestämde du, helt happt!

isola:

Alla ska vara välkomna i ett land, sålänge man sköter sig.

Vadå "ska"? Varför då?

isola:

Men det går inte att anta att folk är terrorister, mördare etc bara för att de kommer ifrån ett visst land. Det måste du väl ändå förstå?

Det förstår nog alla hoppas jag, men det har inget med saken att göra. Det kanske har med tråden att göra, men jag sa ju att jag kanske avvek från tråden när jag började prata [wink]


   
SvaraCitera