Aviseringar
Rensa alla

min macbook air har börjat surra


seasaw
Ämnesstartare

precis 1 år fyllda. är det illa? tips på vad jag kan göra åt detta?

2 andra parentesfrågor
hur dåligt är det att låta sin dator ligga på magen/andra mjuka grejer?
hur dåligt är det att låta datorn vara i viloläge i flera dagar jämfört med att stänga av varje gång?


   
Citera

Damm i datorn? 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

ta isär och ta bort damm å ha den inte i sängen så lever den längre


   
SvaraCitera

seasaw:
precis 1 år fyllda. är det illa? tips på vad jag kan göra åt detta?

Du menar att fläkten går igång? Antagligen damm då. Tryckluft på burk är bra för att få bort det, men jag vet inte riktigt hur enkelt det är att komma åt dammet då det trots allt är en mac.

Sen är det egentligen inget farligt att fläkten går igång, utan det är snarare om du tycker att det är irriterande som det är ett problem.

seasaw: hur dåligt är det att låta sin dator ligga på magen/andra mjuka grejer?

Du bör kanske inte köra "tyngre" program om du gör det, då man blockerar luftflödet och försämrar kylförmågan. Högre temperaturer kan förkorta komponenternas livslängd, men annars är det inget problem. Om du bara surfar, ser på film eller något i den stilen bör det inte vara något problem, dock.

seasaw: hur dåligt är det att låta datorn vara i viloläge i flera dagar jämfört med att stänga av varje gång?

Tror inte det gör någonting märkbart att ha den i viloläge jämfört med att stänga av


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare

surret försvann natten till idag så nu är det inte ett lika aktuellt problem, men kanske kan förebygga det på ngt vis

Ruttenfisk: Du menar att fläkten går igång? Antagligen damm då. Tryckluft på burk är bra för att få bort det, men jag vet inte riktigt hur enkelt det är att komma åt dammet då det trots allt är en mac.

fett bra utförligt svar, låter rimligt alltihopa! tack! men precis, det är just det att jag inte vet? hur det funkar på en mac?

undrar om folk med mac kan dela med sig sina erfarenheter av att ta bort eventuellt damm HALLÅ MACÄGARE Glad


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

Du menar att fläkten går igång? Antagligen damm då. Tryckluft på burk är bra för att få bort det, men jag vet inte riktigt hur enkelt det är att komma åt dammet då det trots allt är en mac.

Sen är det egentligen inget farligt att fläkten går igång, utan det är snarare om du tycker att det är irriterande som det är ett problem.

Du bör kanske inte köra "tyngre" program om du gör det, då man blockerar luftflödet och försämrar kylförmågan. Högre temperaturer kan förkorta komponenternas livslängd, men annars är det inget problem. Om du bara surfar, ser på film eller något i den stilen bör det inte vara något problem, dock.

Tror inte det gör någonting märkbart att ha den i viloläge jämfört med att stänga av

Men man bör i alla fall stänga av en gång i veckan, i värsta fall  en gång per månad, då det kan bildas små "fel" om den är vaken för länge i sträck.

Jag stänger alltid av min, dels för att det går precis lika snabbt att starta från viloläge som att starta från avstängd, och dels för att on/off knappen blinkar blått när den är i viloläge, så jag kan knappt sova då.


   
SvaraCitera